Tesco zniknie z Polski. I to w ciągu kilku miesięcy

2019-11-22 11:08

Okazuje się, że Tesco jednak nie poradziło sobie na polskim rynku i ostatecznie stanęło przed decyzją sprzedaży sieci swoich marketów nad Wisłą. Eksperci komentują, że brytyjski właściciel za bardzo skupił się na rodzimym rynku i przespał działania konkurencji w Polsce. Nie pomogła kilkumiesięczna restrukturyzacja, przychód Tesco Polska okazał się dużo mniejszy niż rok wcześniej.

Okazuje się, że wprowadzona restrukturyzacja, w ramach której zamknięto część sklepów Tesco i zredukowano kadrę, a także uszczuplono zaplecze logistyczne, nie pomogła w zażegnaniu kryzysu sieci nad Wisłą. (fot. Wikimedia).jpg Okazuje się, że wprowadzona restrukturyzacja, w ramach której zamknięto część sklepów Tesco i zredukowano kadrę, a także uszczuplono zaplecze logistyczne, nie pomogła w zażegnaniu kryzysu sieci nad Wisłą. (fot. Wikimedia).jpg

W opinii ekspertów od marketingu, Tesco nie poradziło sobie w Polsce, bo właściciel w porę nie dostosował odpowiednio oferty do potrzeb tutejszych konsumentów, zauważa portal Wirtualnemedia.pl. Obecnie sieć w Polsce posiada niemal 350 supermarketów i hipermarketów kompaktowych.

Problemy Tesco nad Wisłą

Informacje o kłopotach Tesco nad Wisłą przewijają się przez media od wielu miesięcy. Wyniki finansowe marketów Tesco w Polsce nie są zadowalające dla centrali firmy w Wielkiej Brytanii. Do problemów sieci miały się w ostatnich miesiącach przyczynić dodatkowo niedziele wolne od handlu i rosnąca na polskim rynku sprzedaż przez internet. Przychody Tesco Polska w okresie od marca ub.r. do lutego br. osiągnęły poziom 10,51 mld zł, co w stosunku do przychodu 11,7 mld zł rok wcześniej daje spadek o 10,1 proc.

Przypomnijmy, że Tesco Poland w ciągu ostatnich miesięcy intensywnie realizowało plan restrukturyzacyjny. Od początku tego roku firma podjęła decyzję o likwidacji 36 sklepów w Polsce. To jednak nie wszystko, bo Tesco podjęło także decyzję o zamknięciu najnowocześniejszego ze swoich centrów logistycznych w Komornikach, k. Poznania.

Decyzja o wycofaniu się z polskiego rynku

Okazuje się, że wprowadzona restrukturyzacja, w ramach której zamknięto część sklepów Tesco i zredukowano kadrę, a także uszczuplono zaplecze logistyczne, nie pomogła w zażegnaniu kryzysu i centrala Tesco zdecydowała się ostatecznie sprzedać swoje sklepy w Polsce. Jak podały „Wiadomości handlowe”, pod koniec października br. w banku inwestycyjnym Barclays, który reprezentuje brytyjskie Tesco, złożono oferty na zakup spółki Tesco Polska.

Hipotezy o wycofaniu się Tesco z Polski pokutowały od pewnego czasu. Mówi się, że Tesco zamierza skierować wszystkie swoje wysiłki na rynek rodzimy, gdzie intensywnie rozpychają się dyskonty z niemieckim kapitałem. Przypomnijmy, że do trudnej sytuacji firmy przyczynił się też niewątpliwie fakt, że odpowiedzialny za restrukturyzację prezes Tesco Dave Lewis złożył rezygnację i latem 2020 roku na jego fotelu zasiądzie Ken Murphy.

Polecamy: W kasie Lidla zostało 745 tys. zł, dzięki zabiegowi z paragonami

Po decyzji brytyjskiej centrali o całkowitym wycofaniu się z Polski, zainteresowani zakupem Tesco Poland mają być inni inwestorzy z branży, a także fundusze inwestycyjne. Sfinalizowanie transakcji może nastąpić już w lutym 2020 r., czyli na koniec roku finansowego.  

Źródło: Wirtualnemedia.pl / Wiadomości handlowe

 

0.19383096694946