Co się dzieje z cenami paliw, oszalały?

Autor:
Marcin Kluczyński
2019-07-11 08:11

Jak to jest, że choć hurtowe ceny paliw są w Polsce niższe niż rok temu, to na stacjach płacimy za tankowanie samochodów dużo więcej?

Dlaczego choć paliwa w hurtowniach są tańsze niż rok wcześniej, to przy dystrybutorze okazuje się odwrotnie? / Fot. freepik.com Dlaczego choć paliwa w hurtowniach są tańsze niż rok wcześniej, to przy dystrybutorze okazuje się odwrotnie? / Fot. freepik.com

Jak ustalił dziennik „Fakt”, wzrost cen paliw jest zdaniem ekspertów spowodowany regulacjami prawnymi, a konkretnie opłatą paliwową. Chodzi o 10 groszy doliczane do każdego litra paliwa. Gazeta przywołuje zapewnienie ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego z maja ubiegłego roku, że dodatkowa opłata nie spowoduje drożyzny w sektorze paliw.

Jest drożej, bo...

Zaskoczenia nie kryje Jakub Bogucki z e-petrol, który zauważa, że choć w hurtowniach ceny paliw maleją, to na stacjach Polacy spotykają się z sytuacją odwrotną. Najczęściej wybierana przez kierowców PB 95 wychodzi na litrze drożej aż o 15 groszy, niż rok wcześniej. - Trzeba pamiętać, że od początku tego roku obowiązuje opłata emisyjna - tłumaczy gazecie ekspert.

Niestety, trudno się spodziewać obniżek cen paliw, bowiem koszty ropy naftowej pozostają na niezmiennie wysokim poziomie. Do najniższego od trzech dekad poziomu produkcję tego ważnego surowca energetycznego obniżył Iran.

Taniej nie będzie

Ponadto Ministerstwo Finansów pracuje już nad ustawą, której celem jest zasilenie Funduszu Kolejowego kwotą 1,1 mld złotych. Resort planuje pozyskać środki do fundusz przez utrzymanie obniżonych stawek akcyzy z tytułu paliw silnikowych, przy wyższych stawkach opłaty paliwowej.

Źródło: money.pl