– Po gorączce pierwszych dni po otwarciu chcemy zaprosić uczestników Fotofestiwalu do rozmowy o różnorodności fotograficznych społeczności. Wszystko to w atmosferze integracji i twórczej wymiany – mówi Krzysztof Candrowicz z kolektywu Fotofestwialu. – Przed nami między innymi cała seria oprowadzeń kuratorskich po wystawach Programu Głównego, także dla dzieci, seniorów, grup szkolnych i rodzin oraz realizowanych w polskim języku migowym – podkreśla i dodaje, że harmonogram wszystkich wydarzeń towarzyszących, w tym koncertów oraz spotkań, dostępny jest na stronie festiwalu.A tych w drugim tygodniu festiwalu nie zabraknie. Cykl rozpocznie wtorkowa dyskusja „Błękitny kwiat w krainie technologii”, której gospodarzem jest Future Fragments – inicjatywa poświęcona badaniu pojęcia inteligencji i wpływu technologii na przyszłość. Punktem wyjścia do rozmowy będą projekty kolektywu Noviki oraz Jacka Nagłowskiego – reżysera, producenta filmowego, badacza i twórcy AI. Z kolei w sobotę odbędzie się spotkanie „Kiedy wojna przestała być wojną… Zeznanie dr Ghassana Abu-Sittaha”, połączone z projekcją filmu i wykładem na temat praktyk architektury kryminalistycznej. Projekt, który powstał we współpracy z Forensic Architecture, to próba odtworzenia za pomocą najnowszych technologii dramatycznych wydarzeń na szpitalnym parkingu w strefie Gazy.
To nie jedyny Fotofestiwalowy pokaz filmowy w najbliższych dniach. W programie znalazł się także dokument „Nazywam się Martin Parr” - sylwetka legendy brytyjskiej fotografii dokumentalnej, jednego z najbardziej wyrazistych i kolorowych twórców. W czwartkowy wieczór z kolei pokaz filmu „Viktor” - wyjątkowo poruszający i wizualnie przepiękny obraz w reżyserii nagrodzonego Emmy fotografa wojennego i operatora Oliviera Sarbila, z dźwiękiem laureata Oscara.
Podwójny wernisaż i muzyczne emocje
Nie zabraknie też wernisażu i to w szczególnej oprawie. W środę, 18 czerwca, Fotofestwial na chwilę przeniesie się do Pałacu Biedermanna, by w modernistycznej przestrzeni otworzyć dwie wystawy zbiorowe – „Działania Fotozoficzne: Próbnik” studentów Szkoły Filmowej w Łodzi i „Historie Wspólnoty (1945-2025)”, która powstała z okazji 80-lecia Uniwersytetu Łódzkiego. Wieczór uświetni pokaz stworzonego specjalnie na tę okazję filmu „Kotarbiński” o pierwszym rektorze łódzkiej uczelni. Z kolei wystawie studentów towarzyszy spotkanie „Próbnik, czyli jak tworzyć z archiwów?”, które odbędzie się następnego dnia. To zaproszenie do rozmowy nad znaczeniem archiwów fotograficznych we współczesnych działaniach twórczych, której punktem wyjścia staną się prace Andrzeja Różyckiego.
Weekend zamknięcia dopełnią pełne pasji, różnorodne formy muzyczne. Sobotnie afterparty w klubokawiarni Willa poprowadzi kolektyw Djski – Disko Zakvas. Jego członkowie szperają w muzycznych zakątkach całego świata, mieszając gatunki i tworząc niezapomniane imprezy, pełne kolorów i dźwięków. Niedziela będzie za to okazją do relaksu po intensywnych dziesięciu dniach. To wtedy Art_Inkubator wypełni się kontemplacyjnymi, hipnotycznymi dźwiękami za sprawą Zaumne – badacza ludzkich nastrojów, atmosfer oraz kultury internetu i jej treści dźwiękowych. Kompozycje pełne autorskich sampli, wywołujących zjawisko ASMR, wybrzmią podczas oficjalnego zamknięcia tegorocznej edycji.
Komentarze (0)