Z usuwaniem skutków zimy na lotnisku co sezon zajmują się dyżurny operacyjny oraz dział eksploatacji.
Gigantyczne pługi i precyzyjne maszyny
W walce z zimą na pasach startowych i drogach manewrowych pracownicy lotniska dysponują gigantycznymi pługami i specjalistycznymi maszynami, które są w stanie skutecznie radzić sobie z warunkami atmosferycznymi. Lemiesz pługa ma długość 9 metrów, ale może zostać rozciągnięty do 14,5 metra. Dodatkowo pojazdy są wyposażone w szczotki, dmuchawy oraz kilkumetrowe magnesy neodymowe, które zbierają metalowe elementy, by uniknąć uszkodzeń choćby opony w samolocie.Kiedy pada śnieg, odśnieżanie trwa około 20 minut, ale pod warunkiem, że dwa pojazdy działają równolegle na drodze startowej.
Co ciekawe lotniskowe pługi byłyby w stanie odśnieżyć całą trasę W-Z w Łodzi w 40 minut, gdyby nie było na niej samochodów.
Stały kontakt z wieżą kontroli lotów
Kierowcy tych potężnych maszyn muszą wykazać się nie tylko umiejętnościami technicznymi. Podczas odśnieżania pozostają w stałym kontakcie radiowym z dyżurnym operacyjnym oraz wieżą kontroli lotów, by uniknąć kolizji z samolotami lub infrastrukturą lotniska. Na pas startowy nie można bowiem wjechać bez zgody.Co ważne na lotniskach nigdy nie używa się piasku, bo mógłby zostać wessany do silnika, ani soli drogowej. Sól jest zakazana w krajach UE, poza tym działa szkodliwie na kadłuby samolotów.
Pracownicy operacyjni lotniska przyznają, że zima śnieżna z temperaturą minus 10 st. C to przyjemność. Usunięcie sypkiego śniegu z drogi startowej nie jest trudne. Najgorsza pogoda to mżawka, gołoledź i temperatura do minus 5 st. C, a także zmienne warunki atmosferyczne: zamarzanie i roztapianie.
Odladzanie samolotów jest dość niebezpieczne
Dość niebezpiecznym zadaniem na lotnisku jest odladzania samolotów. Odbywa się bowiem z włączonymi silnikami i pasażerami na pokładzie. Pracownik dokonuje natrysku na samolot z kosza odladzarki.Usuwanie lodu jest niezmiernie ważne, bo lód zwiększa ciężar samolotu, ogranicza sterowność. Może prowadzić do uszkodzenia statku powietrznego. Do usuwania oblodzenia używa się środków, które również zabezpieczają maszynę przed ponownym oblodzeniem do momentu startu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.