Debiut scenariuszowy? Przygotuj się z mentorami na Serio!
Czy i jakie są różnice w tworzeniu scenariusza do seriali emitowanych w telewizji otwartej a stacji premium? Co trzeba zrobić, aby zainteresować potencjalnych nadawców? Jak pisać, by z odcinka na odcinek podsycać uwagę widzów? Ścieżka scenariusza serialu to kompendium wiedzy o realiach pracy scenopisarskiej i jednocześnie przepustka do zawodu scenarzysty. Do writers’ roomów uczestników wprowadzą najbardziej doświadczeni praktycy: wśród zaproszonych eskpertów jest m.in. Kacper Wysocki, nominowany do Nagrody Gildii Scenarzystów Polskich, związany z Opus TV i odpowiedzialny za scenariusz do głośnych seriali Netfliksa i Canal+. W swoim portfolio posiada kryminał „Informacja zwrotna” (wraz z Leszkiem Dawidem), serial „Klangor”, a także scenariusz do trzeciego sezonu znakomitego „Belfra”. Aktualnie nie zwalnia tempa, pracując nad najnowszą produkcją Netfliksa „Idź przodem, Bracie”. Mentorką uczestników, przez trzy miesiąc pracy nad scenariuszami, będzie Małgorzata Sobieszczańska – autorka popularnych kryminałów, thrillerów i powieści sensacyjnych, laureatka Nagrody Wielkiego Kalibru w kategorii „debiut”. Scenarzystka głośnego filmu „Zgoda”, za który otrzymała nagrodę w prestiżowym konkursie Script Pro, a także wielu cenionych produkcji dla TVP oraz TVN: „Komisarz Alex”, „Druga szansa”,. „Tancerze”, a także autorka scenariusza do najnowszego filmu Piotra Trzaskalskiego „Nieobliczalna” dla Amazon Prime Video. Mentorem tegorocznego Serio Pro będzie także Wojciech Nerkowski, główny scenarzysta “Pierwszej miłości” (Polsat), który na swoim koncie ma ponad 1000 odcinków najpopularniejszych polskich produkcji telewizyjnych m.in. „Na Wspólnej” (TVN), „M jak miłość” (TVP) „Egzamin z życia” (TVP), „BrzydUla” (TVN), „Do dzwonka” (Disney), „Singielka” (TVN), „Echo serca” (TVP), „Święty” (TV4). Jest także autorem dziesięciu powieści, w tym najnowszej „Himalaya. Wyprawa na krawędź życia” (2023).
Od pracy na planie po postprodukcję
Uczestnicy warsztatów wezmą także udział w wydarzeniach wokół produkcji i postprodukcji filmu. Serio Pro kompleksowo wprowadzi warsztatowiczów do świata produkcji. Wiemy, że praca każdego członka ekipy filmowej wpływa na siebie nawzajem, stąd zaprosiliśmy cenionych profesjonalistów, by każdy z uczestników mógł poznać, jak wyglądają realia pracy nie tylko na planie filmowym, ale także w studiach postprodukcji obrazu czy dźwięku – opowiada Malwina Czajka, dyrektorka FKA. Co szczególnie wyróżnia Serio Pro od pozostałych warsztatów, mentorzy nie tylko wprowadzą warsztatowiczów w charakter swojego zawodu, ale także będą im krok w krok towarzyszyć podczas tworzenia ich własnego filmu. Wśród mentorów znajdzie się Maria Ornaf, reżyserka współpracująca aktualnie z Carlosem Reygadasem przy jego najnowszym filmie “Narodziny Umbry”. Jej wielokrotnie nagradzany film „Piołun” brał udział w ponad 40 festiwalach na całym świecie, co uczyniło go jednym z najczęściej pokazywanych polskich filmów krótkometrażowych. W roku 2022 znalazła się na liście 100 kobiet magazynu Forbes Women Polska w dziedzinie kultury i sztuki. O szczegółach pracy jako scenografka i kostiumolożka oraz ciągłej współpracy ze scenarzystami, reżyserami czy operatorami opowie natomiast Maja Pawlikowska, mocno związana ze światem produkcji filmowej i teatralnej, współpracując m.in. z Ewą Braun, Janem Jakubem Kolskim, Filipem Bajonem. Tworzyła także scenografię i kostiumy do „Kryształowej dziewczyny” Artura Urbańskiego, „Monumentu” Jagody Szelc i seriali „Ultrafiolet” oraz „Zbrodnia”. Działania scenografów i kostiumografów nierzadko konsultowane muszą być z dźwiękowcami – każdy wykorzystany materiał ma przecież swoją charakterystyczną akustykę i do jej zarejestrowania konieczne jest użycie dedykowanego sprzętu. Najlepiej o tym wie autorka i montażystka dźwięku Katarzyna Szczerba, która do tej pory zrealizowała ponad 100 projektów, w tym polski remake kultowego “The Office”, pełnometrażowy “Las 4 rano” Jana Jakuba Kolskiego, „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka czy „Komunię” Anny Zameckiej. Jej praca wielokrotnie była uhonorowywana branżowymi nagrodami, m.in. Cinesonika Award, Fisheye Best Use of Sound Award oraz „Andrei Toncu” Best Sound Design Award. Spotkania z Katarzyną Szczerbą to szansa na zdobycie niezbędnej wiedzy w dziedzinie dźwięku na planie i sound designu.
Nie zwlekaj! Ostatnie chwile na zgłoszenia
To ostatnia szansa na zapisanie się do Serio Pro. Z uwagi na duże zainteresowanie, organizatorzy przedłużają czas na przesłanie zgłoszenia: Wychodzimy naprzeciw wszystkim, którzy chcą dopracować swoje zgłoszenia. Warto to zrobić, bo Serio Pro to łącznie 70 godzin profesjonalnych warsztatów w 4 blokach tematycznych i 2 niezależnych ścieżkach edukacyjnych, skoncentrowanych wokół rozwoju pomysłów na scenariusz serialu, a także przeprowadzających uczestników przez wszystkie etapy tworzenia filmu. To najbardziej obszerne w swoim programie warsztaty na rynku – zachęca Przemek Glajzner, dyrektor FKA. Nabór trwa do 12 lipca 2024 r.
---
Serio Pro. Warsztaty dla przyszłej branży filmowej odbędą się w trzech etapach od sierpnia do października 2024 r. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Partnerami projektu są: Szkoła Filmowa w Łodzi, Extreme Emotions, Lava Films, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Festiwal Kamera Akcja, Studio Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Uniwersytet Łódzki.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.