Zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane odbędą się spotkania z mieszkańcami powiatów: tomaszowskiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego i piotrkowskiego.
Trwają rozmowy o przyszłej trasie nowej drogi ekspresowej S12 w Łódzkiem
Jak wyglądały przygotowania do aktualnej fazy projektowania nowej drogi ekspresowej S12?
- Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74).
- informowała pod koniec września Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
I dodaje:
- Zadaniem wykonawcy było wygenerowanie po minimum 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech korytarzy, co dało w sumie 450 wariantów. Kolejnym krokiem było wyeliminowanie nieracjonalnych lub technicznie niemożliwych do realizacji wariantów. W efekcie wytypowano po trzy warianty dla każdego z trzech korytarzy do dalszych analiz (odrzucono 441 wariantów).
Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem - którędy powinna być poprowadzona?
Odrzucono dwa korytarze tj. północny i środkowy, które łącznie dawały sześć wariantów. Dlaczego je odrzucono?
- O odrzuceniu korytarza północnego przesądziły przede wszystkim względy ochrony środowiska (biegł przez obszar Natura 2000, był też najdłuższy). Ponadto miały dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku każdego pozostałego korytarza był jeden węzeł, który wypadał na drodze powiatowej). Poza tym, w przypadku korytarza północnego konieczne było przekroczenie aż czterech linii kolejowych (w pozostałych korytarzach tylko jednej).
- tłumaczy GDDKiA.
Korytarz środkowy, który został opracowany w dwóch wariantach został odrzucony z powodu bardzo dużej kolizyjności nie tylko z obecnymi, ale także i zaplanowanymi budynkach w miejscowościach Zawada i Kolonia Zawada. Na decyzję wpłynęło również występowania grot piaskowcowych w pobliżu planowanej drogi.
- Do dalszych prac trafiły trzy warianty z tzw. korytarza południowego. Uzyskały najwyższą punktację m.in. ze względu na małą kolizyjność z zabudowaniami, z obszarami chronionymi, takimi jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8.
- zaznacza dyrekcja.
Każdy z trzech wariantów mierzy od 54 do 55 kilometrów i przecina jedynie jedną linię kolejową – w pierwotnie zaproponowanej siatce przebiegów znalazła się propozycja przecięcia nawet czterech linii kolejowych, lecz została ona odrzucona.
fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
GDDKiA o planowanej drodze ekspresowej S12: "To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy"
Dyrekcja zaznacza, że przedstawione warianty nie są ostateczne i wciąż mogą ulec zmianie.
- Podkreślić należy, że każdy z tych trzech wariantów to niejako punkt wyjścia do dalszych prac i konsultacji. To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy. Możliwe są m.in. modyfikacje, łączenie ich między sobą oraz w trakcie konsultacji przyjmowanie nowych propozycji i rozwiązań
- podkreśla GDDKiA.
Głównym celem budowy drogi S12 jest lepszy przejazd z Wielkopolski w kierunku Kielc oraz Rzeszowa oraz zoptymalizowanie ruchu na leżących obok Łodzi autostrad A1 i A2.
- Według przeprowadzonych analiz już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy ruch na samej autostradzie A1 oraz A2.
Kolejne spotkania z mieszkańcami także w czwartek i piątek, 10 i 11 października.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.