Nowoczesne radary dostarczy firma Lifor Sp. z o.o., która wygrała przetarg. TraffiStar SR390 to urządzenia przystosowane do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych, co więcej — potrafią mierzyć prędkość kilku pojazdów jednocześnie, nawet na kilku pasach ruchu.
Nowe fotoradary w całej Polsce. Dwa z nich będą w Łódzkiem
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamówił 70 nowych fotoradarów — to nowoczesne urządzenia typu TraffiStar SR390 mają trafić do wybranych lokalizacji w całym kraju, w tym także do województwa łódzkiego.
Urządzenia te mają zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć nadmierną prędkość. Jak podaje GITD, w miejscach objętych kontrolą automatyczną kierowcy znacznie rzadziej przekraczają dopuszczalne limity — średnio na 200 pojazdów przejeżdżających obok urządzenia, tylko jeden kierujący łamie przepisy.
W ramach podpisanej umowy w lutym 2025 roku wykonawca ma dokładnie 71 tygodni na realizację zadania. Oznacza to, że wszystkie urządzenia powinny zostać uruchomione najpóźniej do połowy 2026 roku — a dokładniej w lipcu.
Gdzie staną nowe fotoradary w województwie łódzkim?
Do naszego regionu trafią trzy urządzenia, a Główny Inspektorat Transportu Drogowego podał ich już dokładne lokalizacje. Dwa z nich znalazły się na liście podstawowej, jedno – jako rezerwowe. Co to oznacza?
W pierwszej kolejności przeprowadzi oględziny wytypowanych lokalizacji pod kątem ewentualnych barier technicznych, uniemożliwiających montaż urządzenia. W przypadku wystąpienia nie dających się pokonać przeszkód, objęta nadzorem zostanie inna, wskazana na liście rezerwowej lokalizacja.
— wyjaśnia GITD.
Potwierdzone lokalizacje to:
- Strzelce — powiat kutnowski, droga krajowa nr 60 (dokładny punkt zaznaczony jest na poniższej mapie):
- Żurawieniec – powiat pabianicki, droga krajowa nr 60:
Dodatkowe, trzecie urządzenie, które zapisano jako rezerwowe:
- Emilia — powiat zgierski, droga ekspresowa S14:
Gdzie w Łódzkiem są aktywne fotoradary?
Oto zestawienie aktualnie aktywnych urządzeń monitorujących prędkość, według danych CANARD i GITD:1. Łódź:
- al. Włókniarzy niedaleko skrzyżowania z ul. Liściastą (70km/h),
- al. Palki w rejonie skrzyżowania z ul. Smutną (50km/h),
- al. Włókniarzy DK91 przy skrzyżowaniu z ul. Srebrzyńską (50km/h)
- ul. Pabianicka – nieopodal skrzyżowania z ul. Gombrowicza (70km/h),
- al. Jana Pawła II, pomiędzy ul. Obywatelską a ul. Pabianicką (50km/h).
2. Powiat łódzki wschodni:
- Tuszyn, al. Jana Pawła II, DK12 (50km/h).
3. Powiat zgierski:
- Zgierz, ul. Łódzka DK91 (50 km/h),
- Aleksandrów Łódzki, ul. Wierzbińska DK72 (40 km/h),
- Ozorków DK91 (70 km/h),
- Głowno, ul. Boczna DK14 (50 km/h).
4. Powiat pabianicki:
- Konstantynów Łódzki, ul. Aleksandrowska, DK71 (70 km/h),
- Wola Zaradzyńska, ul. Hubala (gmina Ksawerów), DK71 (50 km/h).
5. Powiat łęczycki:
- Lubień (gmina Łęczyca), DK91 (70 km/h).
6. Powiat łowicki:
- Zduny, DK92 (50 km/h).
7. Powiat kutnowski:
- Kutno, ul. Objazdowa, DK60 (70 km/h),
- Kutno, ul. Sklęczkowska, DK92 (70 km/h),
- Bedlno, DK92 (50 km/h),
- Wojszyce (gmina Bedlno), DK92 (50 km/h).
8. Powiat sieradzki:
- Słomków Mokry (gmina Wróblew), DK12 (50 km/h).
9. Powiat tomaszowski:
- Spała, al. Mościckiego (gmina Inowłódz), DK48 (50 km/h),
- Inowłódz, ul. Tuwima, DK48 (50 km/h).
10. Powiat opoczyński:
- Żarnów, ul. Piotrkowska, DK74 (50 km/h).
11. Powiat radomszczański:
- Radomsko, ul. Narutowicza, DK91 (50 km/h),
- Radomsko, ul. Brzeźnicka, DK42 (50 km/h),
- Kamieńsk, ul. Słowackiego, DK91 (50 km/h),
- Blok Dobryszyce (gmina Dobryszyce), DK91 (50 km/h),
- Kietlin, ul. Radomszczańska (gmina Radomsko), DK42 (50 km/h).
12. Powiat piotrkowski:
- Sulejów, ul. Opoczyńska, DK12 (50 km/h).
13. Powiat skierniewicki:
- Sierakowice Prawe (gmina Skierniewice), DK70 (50 km/h),
- Białynin (gmina Głuchów), DK72 (50 km/h).
14. Powiat wieluński:
- Osjaków, DK74 (50 km/h).
Fotoradary pomagają w bezpieczeństwie, o czym świadczą statystyki
Jak podkreśla Główny Inspektorat Ruchu Drogowego, z dotychczasowych kontroli kierowców wynika, że dzięki instalowaniu urządzeń, takich jak fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości, dochodzi do znacznego uspokojenia ruchu.
Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem dochodzi do uspokojenia ruchu i wyhamowania prędkości. Zmniejsza się również liczba wypadków i kolizji. Pomiary natężenia ruchu pokazują, że zdecydowana większość kierujących stosuje się do obowiązującego w miejscu objętym nadzorem ograniczenia prędkości
— podaje GITD.
Inspektorat podzielił się też statystykami. Zdecydowana większość kierowców stosuje się do ograniczeń — średnio niespełna 0,5 procenta przejeżdżających obok fotoradaru pojazdów przekracza dozwolony limit.
W 2024 roku działające w Polsce 459 fotoradarów zarejestrowało łącznie ponad 719 tysięcy wykroczeń. Najwięcej – w Świdniku (21 044), Rudzie Śląskiej (10 770) i Wanatach (10 284).
Średnie przekroczenie prędkości wynosiło 22 km/h, ale największą grupę – prawie 400 tys. wykroczeń – stanowiły te w zakresie 11–20 km/h ponad limit.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.