reklama
reklama

Tak kursowały tramwajowe linie podmiejskie w aglomeracji łódzkiej. Dziś tylko dwa miasta mogą się nimi pochwalić. Pozostałym został wspomnień czar

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Google Street View

Tak kursowały tramwajowe linie podmiejskie w aglomeracji łódzkiej. Dziś tylko dwa miasta mogą się nimi pochwalić. Pozostałym został wspomnień czar - Zdjęcie główne

Tramwaj MPK Łódź na linii 46 w Mirosławicach (zdjęcie z 2013 roku) | foto Google Street View

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Łódzkie Jeszcze kilka lat temu tramwajem MPK Łódź mogliśmy dojechać nawet do oddalonego od prawie 40 kilometrów od Łodzi Ozorkowa – dziś na powrót tego połączenia szans praktycznie nie ma. Podobnie z powróceniem połączenia tramwajowego do Lutomierska, który jest położony prawie 20 kilometrów od centrum Łodzi. Gdzie jeszcze mogliśmy dojechać łódzkim tramwajem?
reklama

Kiedyś sieć łódzkich tramwajów miejskich i podmiejskich była jedną z największych w kraju – w porównaniu z innymi aglomeracjami. Przez lata liczba aktywnych linii tramwajowych się dynamicznie zmieniała, a coraz więcej miast z tramwajem w województwie łódzkim musiało się pożegnać i przesiąść do autobusowych linii zastępczych.

Oznaczenie linii kursujących poza granice miasta Łódź zostały oznaczone numeracją 40+. 

Jak kiedyś kursowały tramwaje podmiejskie w aglomeracji łódzkiej?

Rozpoczynając od linii tramwajowej 40. Pojawiła się ona ponad rok po wybuchu II wojny światowej  w połączeniu plac Wolności z rynkiem w Ozorkowie. Oznaczenie linii 40 trwało jeszcze kilka lat, a w latach 50. zmieniono na 46.

Linia tramwajowa 41 to dobrze znana linia podmiejska łącząca Łódź z Pabianicami. W ostatnich latach tramwaje na linii 41 musiały zostać zawieszone, a do Pabianic wyjechały autobusy zastępcze linii Z41. 

Remont torowiska na całej długości z pętli Wiejska/Łaska do krańcówki Chocianowice IKEA został zakończony w pierwszej połowie 2023 roku. Tramwaje MPK Łódź ponownie wróciły na pabianickie torowisko w lipcu 2023 r.

Linia tramwajowa 42 to już nieistniejące połączenie tramwajowe Łodzi z Tuszynem. W latach 70. podjęto decyzję o likwidacji torowiska na odcinku Rzgów – Tuszyn i tramwaje zostały skrócone do Rzgowa. W latach 80. tramwaje łączyły pl. Niepodległości z ul. Tuszyńską w Rzgowie.

Połączenie tramwajowe do Rzgowa zostało zawieszone na początku lat 90. Aktualnie do Rzgowa dojedziemy autobusami MPK Łódź.

Linia tramwajowa 43 to słynne połączenie do „Kansasu”. Tramwaje MPK Łódź na tej linii łączyły Łódź, a dokładnie „Przystanek Architektura”, czyli krańcówkę przy Północnej z Lutomierskiem (wariant A) i Konstantynowem Łódzkim (wariant B).

mat. prasowe | UMŁ (archiwum)

Aktualnie oba warianty tramwajowe są zawieszone, a nastąpiło to w 2019 roku. Miasto chwaliło się wtedy uruchomieniem autobusów zastępczych, które zamiast w godzinę, miały docierać do Łodzi w 36 minut. 

Jako punkt przesiadkowy wyznaczono skrzyżowanie Konstantynowskiej z Krakowską, przy krańcówce Zdrowie – dziś również do tej pętli nie dojedziemy, jest wyłączona z użytku, podobnie jak całe torowisko od Włókniarzy w kierunku Zdrowia). 

mat. prasowe | UMŁ (archiwum)

Linia tramwajowa 44 – idąc zgodnie z numeracją – łączyła w XX wieku Łódź z Aleksandrowem Łódzkim. Przez lata wielokrotnie zmieniano jej trasę, a w latach 90. skrócono do relacji Północna – Chochoła i zawieszono.

Aktualnie do Aleksandrowa Łódzkiego kursują autobusy MPK Łódź na liniach 78 i 97.

Linia tramwajowa 45 to nieistniejąca obecnie linia łącząca Zgierz z krańcówką Telefoniczna Zajezdnia. W 2018 ruch tramwajowy do Zgierza zawieszono, a powodem był fatalny stan torowiska na odcinku Łódź – Zgierz i dalej do Ozorkowa. 

Aktualnie (stan na grudzień 2023 r.) tramwaje łączące Łódź ze Zgierzem kursują na linii 6, która łączy pl. Kilińskiego (Zgierz) z krańcówką Widzew Augustów.

Aby linia tramwajowa 45 mogła powrócić na dawną relację Telefoniczna Zajezdnia – pl. Kilińskiego (Zgierz) konieczne jest ukończenie łódzkich inwestycji. To m.in. oddanie do ruchu torowiska na placu Wolności oraz na ul. Nowomiejskiej.

Linia tramwajowa 46 to również nieistniejąca linia łącząca Łódź z Ozorkowem. Przez lata kursowała na odcinku Stoki – Ozorków, a została zlikwidowana łącznie z linią 45 w roku 2018 r. Choć do Zgierza tramwaje udało się przywrócić po trzech latach remontu, tak do Ozorkowa podobnych szans nie ma.

Aktualnie dojazd od strony Łodzi do Ozorkowa jest możliwy pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które zatrzymują się także na przystanku kolejowym Ozorków Nowe Miasto oraz pociągami PKP Intercity, którymi dojedziemy do stacji kolejowej Ozorków. 

Od strony Zgierza dojazd jest możliwy linią autobusową 10, która łączy zgierski plac Kilińskiego z ulicą Armii Krajowej w Ozorkowie.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama