Pas startowy na lotnisku w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku musi znajdować się w nienagannym stanie.
Zima w bazie wojskowej w Łasku
Dba o to Kompania Obsługi Lotnisk.
"Nad prawidłowym stanem pasa startowego oraz dróg kołowania dzień i noc czuwają zastępy żołnierzy oraz pracowników gotowych do użycia odśnieżarek, oczyszczarek, odkurzaczy lotniskowych oraz polewarko-zmywarek, które likwidują oblodzenie"
– czytamy w mediach społecznościowych 32 BLT.
Z kolei na lotnisku w Łodzi zajmują się tym pracownicy działu eksploatacji lotniska, Jak poinformowała nas Wioletta Gnacikowska, rzeczniczka Portu Lotniczego w Łodzi, dbają oni o to, by płyta lotniska, droga startowa i drogi techniczne były odśnieżone i nie zawierały lodu. Do odladzania nawierzchni używa się specjalistycznych preparatów.
W tym roku jak na razie nie zaszła jeszcze potrzeba użycia lotniskowych pługów. Port dysponuje w sumie trzema takimi maszynami. Na stałe wprowadzono już jednak procedurę odladzania samolotów. To dość niebezpieczne zadanie. Odbywa się bowiem z włączonymi silnikami i pasażerami na pokładzie. Pracownik dokonuje natrysku na samolot z kosza odladzarki.
Odladzanie samolotu to niebezpieczne zadanie
Usuwanie lodu jest niezmiernie ważne, bo lód zwiększa ciężar samolotu, ogranicza sterowność. Może prowadzić do uszkodzenia statku powietrznego. Do usuwania oblodzenia używa się środków, które również zabezpieczają maszynę przed ponownym oblodzeniem do momentu startu.
"Do odladzania używa się mieszaniny glikolu i wody lub 100 procentowego płynu podgrzanych do temperatury 60 st. C. Tym pryska się na zanieczyszczone elementy samolotu. Najczęściej są to skrzydła i stateczniki. W czasie takiego jednorazowego zabiegu, w przypadku samolotów typu Boeing 737 lub Airbus A320, zużywa się ok. 250 litrów płynu"
– czytamy w komunikacie prasowym.
Jak jeszcze można pozbyć się lodu? Na przykład przy pomocy ściągaczek lub mioteł z miękkim włosiem.
"Niektóre elementy samolotu, na które nie można pryskać płynem, muszą być odladzane przy użyciu dmuchawy ciepłego powietrza, tzw. Kocovera, są to silniki, golenie czy przednia część kadłuba"
– czytamy dalej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.