reklama
reklama

Branża AGD odporna na kryzys. Podsumowanie IV Kongresu AGD

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Materiały partnerskie Maj w Łódzkiej Strefie upływa pod znakiem święta branży AGD. Zabytkowa fabryka rodziny Grohmanów, a obecnie siedziba ŁSSE staje się przestrzenią spotkań najważniejszych osób w przemyśle AGD na świecie. W tym roku dyskusje toczyły się wokół skomplikowanej sytuacji gospodarczej w jakiej przedsiębiorcy funkcjonują od wybuchu pandemii. Na agendę trafiły najważniejsze tematy, takie jak: proces wychodzenia z pandemii, oddziaływanie na biznes konfliktu na Ukrainie, zmiany na rynku pracy. Jaka konkluzja płynie pierwszego dnia rozmów? Branża dobrze radzi sobie w kryzysie
reklama

Pierwszego dnia Kongresu AGD odbyło się sześć bloków dyskusyjnych poświęconych: makroekonomii, dobrej energii, rynkowi pracy, logistyce, środowisku, sprzedaży. Największe biznesowe spotkanie branży AGD w Europie otworzył Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Dzięki nowym inwestycjom i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań Polska jest liderem w produkcji AGD. Polskie fabryki odpowiadają za blisko 40 proc. produkcji dużego AGD w Unii Europejskiej, a produkowane w nich wyroby są dostarczane  do kilkudziesięciu krajów światamówi Waldemar Buda minister rozwoju i technologii.

Za tymi sukcesami stoi 100 tys. osób zatrudnionych w samej branży produkcji AGD oraz u poddostawców materiałów i usług, sprawne zarządzanie oraz coraz bardziej innowacyjne technologie, które ułatwiają życie. Sektor odgrywa także ważną rolę w zielonej i cyfrowej transformacji, m.in. w dziedzinie  energooszczędności,  gospodarowania odpadami i recyklingu, czy Internetu rzeczydodaje minister.

Cytaty:

Co roku mierzymy się podczas Kongresu AGD z nowymi tematami. Dziś palącą kwestią jest zarządzanie w kryzysie. Na sektor AGD oddziałuje wiele zmiennych, na które trzeba reagować szybko, ale przy udziale myślenia strategicznego. Dynamiczna sytuacja na rynku pracy spowodowana konfliktem na Ukrainie wygląda jak wyzwanie, ale jednocześnie może być szansą na stabilny rozwój. Większa rola e-commerce’u może stać się motorem napędowym innowacji przemysłowych. Obserwujemy wśród inwestorów strefowych z przemysłu AGD inwestycje w badania, tworzenie innowacji wewnętrznych, ale także otworzenie się na zespoły projektowe zewnętrzne, np. startupy mówi Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes Łódzkie SSE.

Należy przede wszystkim docenić branżę za szybkie reagowanie na kryzys. W pandemii sektor AGD szybko dostosował warunki pracy do sytuacji epidemicznej. Dziś wykazał się dużym zaangażowaniem w pomoc na rzecz Ukrainy, na wiele sposobów. Zbiórki, przekazywanie sprzętów, pomoc pracownikom, którzy wrócili na Ukrainę w obliczu kryzysu, ale także dla rodzin pracowników przybyłych do Polski. Za tę postawę należy dziękować i o niej mówić. Branża AGD jest istotnym ogniwem w Łódzkiej Strefie. Ilość inwestycji strefowych firm AGD za chwilę przekroczy liczbę 70, a ich wartość 2,5 mld zł. Jest to branża, która stawia na centra badawczo - rozwojowe, inwestuje w innowacje, w kapitał ludzki i wyniki pokazują z roku na rok, że to się opłacamówi Marek Michalik, prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Mimo niekorzystnych czynników zewnętrznych jakie oddziałują na branżę Polska jest numerem jeden w Unii Europejskiej pod względem produkcji sprzętu AGD. Dzięki dobremu zarządzaniu oraz szybkiemu reagowaniu na zmiany rynkowe utrzymaliśmy wzrost produkcji w pandemii i musimy teraz zadbać o przywrócenie tych dobrych trendów. Nasz Kongres to największa konferencja branży w Europie i świetny czas oraz miejsce by przedyskutować wszystkie palące kwestie, a także odpowiedzieć sobie na trudne pytania. Tylko głęboka analiza wyzwań związanych z dynamiczną sytuacją na rynku pracy, z zerwanymi łańcuchami dostaw, wahającymi się kosztami produkcji, pozwoli na wypracowanie optymalnych rozwiązań – wyjaśnia Wojciech Konecki, Prezes Związku Pracodawców APPLiA Polska, współorganizator IV Kongresu AGD.

Nasza firma współpracuje z sektorem AGD od wielu lat i praktycznie co roku widzimy wzrost zapotrzebowania na kadrę. Dostarczamy głównie pracowników do fabryk, ale potrzebni są również specjaliści IT, sprzedaży, logistyki czy badań i rozwoju. Ten sektor dynamicznie się rozwija, zwiększając produkcję, ale też automatyzując się i inwestując w nowoczesne technologie. Wystarczy przypomnieć, że na początku tego roku firma BSH poinformowała, że szuka 100 dodatkowych pracowników, którzy będą wspierali rozwój fabryki w Głogowie Małopolskim. Poszukiwani byli pracownicy do obszaru produkcji, ale również inżynierowie, którzy mieli odpowiadać za badania i projektowanie nowych modeli urządzeń, czyli innowacjemówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy oraz założyciel Personnel Service S.A.

Masa sprzętu zebrana przez branżę elektrorecyklingu w latach 2006-21 to ok. 3 mln Mg. W tym czasie nakłady na edukację wyniosły około 70 mln zł. Koszty poniesione przez wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek to ok. 1,5 mld zł, zaś wartość inwestycji w latach 2006-21 szacujemy na ok. 370 mln zł – to nakłady na technologie, magazyny, hale produkcyjne, środki transportu czy punkty zbierania. Nasza branża zatrudnia dziś ok. 2500 osób, zaś wartość rynku w 2022 roku wyniesie 500 mln zł. mówi Grzegorz Skrzypczak, prezes zarządu ElektroEko S.A.

Cordis Logistics jest częścią Grupy SKB S.A. Pomimo tego, że wciąż jesteśmy młodą firmą udało nam się rozwinąć w obszarach: magazynowania, transportu: krajowego i zagranicznego, outsourcingu pracowniczego oraz repackingu. Z powodzeniem świadczymy usługi home delivery oraz e-commerce. Wspieramy naszych klientów na każdym etapie zarzadzania łańcuchem dostaw. Cordis Logistics tworzą ludzie, którzy nie boją się wyzwań oraz stawiają na innowacyjne, niekonwencjonalne rozwiązania logistycznemówi Bartłomiej Dobosz, prokurent spółki Cordis Logistics.

Branża AGD jest bardzo istotnym ogniwem polskiej, a w szczególności łódzkiej gospodarki. ŁSSE wydała dotychczas firmom z branży AGD blisko 70 zezwoleń na prowadzenie działalności w strefie, a firmy zadeklarowały że zainwestują w strefie ponad 2,5 miliarda złotych. Dzięki czemu powstało ponad 6 tys. miejsc pracy w Łódzkiej SSE. Dlatego nazywana jest zagłębiem AGD. Na IV Kongresie AGD pojawili się reprezentanci najważniejszych graczy na rynku, takich jak BSH, Whirlpool, Miele, Amica czy Electrolux. Branżowi giganci w Polsce posiadają około 35 fabryk. Zatrudniają bezpośrednio prawie 31 tysięcy pracowników, a pośrednio ponad 100 tysięcy.

Według raportów APPLiA Polska Związku Pracodawców AGD w Polsce w roku 2021 wyprodukowano 35 mln urządzeń AGD, czyli o 5 milionów więcej rok do roku, w tym 27 mln szt. dużego AGD, czyli o 3 mln sztuk więcej niż rok wcześniej. Polska umocniła się zatem na pozycji lidera produkcji AGD – dostarczamy już około 40 % urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Co druga pralka, zmywarka lub suszarka do ubrań wyprodukowana w Unii pochodzi z naszego kraju. Jesteśmy też drugim eksporterem AGD na świecie.

Wartość produkcji sprzedanej AGD przekroczyła w tym czasie 26 mld zł, co daje wzrost 3 mld r/r. 90% produkcji dużego AGD trafia na eksport – wartościowo to 24 mld zł. Prawie 50% eksportu dużego AGD trafia do 4 krajów: Niemcy (23%), Wielka Brytania, Francja i Włochy

W panelu otwarcia IV Kongresu AGD prelegenci na sytuację firm spojrzeli szeroko, czyli rozmawiali o makroekonomii. Ostatni rok dostarczył wielu zjawisk wymagających analizy. Branża AGD nie działa w próżni i oddziałują na nią różne czynniki zewnętrze. Wcześniej były to zawirowania związane z pandemią, dziś np. z konfliktem na Ukrainie. Prelegenci rozmawiali m. in. o strategii działania w krótkiej i długiej perspektywie, oceniali wpływ kryzysu na biznes, a także na własnych doświadczeniach pokazywali jak można zarządzać kryzysem.

W pozostałej części dnia przedstawiciele wiodących firm na rynku, nie tylko z branży AGD wymieniali poglądy o dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Duże oddziaływanie wywiera na niego konflikt zbrojny na Ukrainie. Szczególnie sytuacja ta odbiła się na firmach, których struktury były oparte w znacznym stopniu na pracownikach ze wschodu Europy. Jednak konkluzja wśród ekspertów jest pozytywna, ponieważ firmy przygotowują się na przyjęcie do pracy blisko 700 tysięcy migrantów, którzy są w trakcie niezbędnych szkoleń i stopniowo będą wchodzić na polski rynek pracy. Wiele czasu poświęcono wyzwaniom w logistyce, która w czasie pandemii borykała się z wieloma problemami. Kwestią problematyczną po Brexicie okazał się na przykład transport na wyspy. Środowisko to zawsze istotny temat w kontekście branży AGD, która generuje duże ilości elektrośmieci. Na szczęście kładzie wysoki nacisk na recykling i doskonalenie procesów produkcji po to, by jak najwięcej części nadawało się do ponownego użycia. Ostatni blok rozmów, ale za to jeden z najistotniejszych pierwszego dnia Kongresu AGD to sprzedaż. W nim ciekawa dyskusja o trendach, sile e-commerce i pojawiło się pytanie czy wyprze on handel tradycyjny? Do tego wyzwania transformacji cyfrowej związanej z handlem.

IV Kongres AGD zakończy się w piątek 27 maja. Drugi dzień to profesjonalny networking w formule Business Mixera. Największe firmy z branży AGD spotykają się z podwykonawcami, startupami, dostawcami, firmami zajmującymi się recyklingiem. W skrócie są to szybkie rozmowy przy okrągłych stołach, w formule dynamicznych prezentacji. Kongresowe doświadczenie pokazuje, że Business Mixer stwarza idealne warunki do zawiązywania nowych biznesowych kontraktów. Wiele firm zawiązało współpracę na lata.

 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama