Modernizacja zajezdni Chocianowice z przeszkodami
Zajezdnia Chocianowice powstała w 1901 roku. Jej przebudowa rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Według założeń miała zostać ukończona do 28 kwietnia 2023 r. Tak się jednak nie stało.Termin wydłużono do końca 2023 roku. Kar na wykonawcę jednak nie nakładano, bo jak tłumaczył sekretarz miasta Wojciech Rosicki w odpowiedzi na interpelację ówczesnego radnego Bartłomieja Dyby-Bojarskiego, "wystąpiły przesłanki uniemożliwiające wykonawcy realizację robót w terminie umownym". Pojawiały się kolejne terminy zakończenia budowy. Jeden z ostatnich to lipiec 2025. Większość prac udało się zakończyć i - jak tłumaczyło miasto - dzięki temu na łódzkie tory od października wróciła linia nr 4. Na przełomie października i listopada oddany zostanie jeszcze do użytku budynek administracji. Trwają tam prace porządkowe.
Na jakie problemy napotkała inwestycja? Najpierw prace wstrzymano z uwagi na znalezienie siedliska ptactwa. Później okazało się, że grunt jest skażony i trzeba go wymienić.
- Przeprowadzono badania, na podstawie których wyznaczono strefę zanieczyszczeń. Okazało się, że na miejscu były na przykład nasypy budowlane, które nie nadawały się do tego, by posadowić na nich obiekt
- tłumaczy Marcin Głowa, dyrektor rejonu budownictwa ogólnego firmy Budimex i dodaje:
- Zajezdnia Chocianowice to obiekt z początku XX wieku, który był wielokrotnie modernizowany, ale nie zawsze na podstawie właściwych dokumentacji. W trakcie realizacji doszło do sytuacji, w których dokumentacja musiała być zaadaptowana do tego, co znaleźliśmy na miejscu
- wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy.
Prace odbywały się pod ciągłym ruchem
Kolejna sprawa to fakt, że pierwotna umowa nie przewidywała realizacji budynku administracyjno-technicznego.
- Inwestycja była też realizowana pod ciągłym ruchem, zajezdnia musiała funkcjonować, zarówno część ta dotycząca obsługi hali, jak i pracowników biurowych. Dzięki temu praktycznie nie było wstrzymań pracy zajezdni, nie przenoszono też pracowników, bo zrobiliśmy miasteczko kontenerowe
- dodaje Marcin Głowa.
Przedłużenie inwestycji wymagało uzgodnień z zamawiającym oraz z użytkownikiem i podpisania kilku aneksów.
Co konkretnie zmodernizowano w ramach inwestycji? Wyremontowano halę serwisową, miejsca postojowe z pełnym zapleczem technologicznym. Zmodernizowano także teren wokół. Ułożono nowe tory tramwajowe, zbudowano nowe rozjazdy oraz perony techniczne. W sumie prace objęły 7,5 ha.
Dodajmy, że w szczytowym momencie przy zajezdni Chocianowice pracowało około 120 osób. Jak dodaje dyrektor Głowa, to jedna z większych inwestycji realizowanych przez Budimex, opiewająca w sumie na ponad 150 mln zł netto (razem z częścią administracyjną).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.