64 nowe autobusy - na początek
We wtorek, 1 lipca, MPK-Łódź podpisało umowę na dostawę 64 nowych autobusów. Wyprodukuje je firma Solaris Bus & Coach, która wspólnie z PKO Leasing wygrała przetarg.
Do Łodzi trafią:
- 35 autobusów 12-metrowych (tzw. krótkich),
- 28 przegubowców o długości 18 metrów,
- 1 pojazd szkoleniowy dla przyszłych kierowców.
Jak zaznacza prezes MPK Zbigniew Papierski, nowe pojazdy nie zwiększą liczby autobusów w mieście. Zajezdnie są już w pełni wykorzystane i nie ma potrzeby zwiększania liczby pojazdów. Zastąpią najbardziej wysłużone autobusy, które wyruszą w swoją ostatnią trasę - na złom.
Autobus, który myśli za kierowcę
Nowe autobusy będą wyposażone w system pokładowy GLS-2.
- Będą miały taką nową rzecz, której nie ma w tej chwili w Łodzi. Jest to system pokładowy GSL-2, wspomagający pracę kierowcy i dbający o bezpieczeństwo pasażerów. Najbardziej taka fajna rzecz, to jest asystent prawej strony kierowcy, szczególnie pomocny w autach przegubowych. Każdy kierowca będzie wiedział, czy ma rowerzystę z tyłu, czy ktoś nie podchodzi na przejściu dla pieszych. Będzie też pilnować, żeby się nie zagapił i nie najechał na kogoś z przodu. Autobus będzie po prostu „myślał” za kierowcę
- wyjaśnia Krzysztof Musiał z Solaris Bus&Coach.
Nie gotówka, tylko wynajem długoterminowy
Łódzkie MPK nie kupiło autobusów za gotówkę. Kontrakt o wartości 260 milionów złotych został zrealizowany w formule najmu długoterminowego. To oznacza, że właścicielem pojazdów pozostaje leasingodawca, a MPK jedynie je użytkuje.
- Finansujemy nie tylko zakup, ale i cały serwis. MPK przez 10 lat będzie płacić stałe raty i nie musi się martwić ani o sprzedaż po zakończeniu eksploatacji, ani o nieprzewidziane awarie. Ryzyko spada na właściciela pojazdu, czyli na nas
- zapewniał Tomasz Bogus, prezes PKO Leasing.
Prawie 2 miliony miesięcznie
MPK będzie płacić za nowe autobusy w miesięcznych ratach. Koszt: blisko 2 miliony złotych miesięcznie. Dlaczego to się opłaca?
- Ważny jeszcze jest fakt, że przez te 10 lat nie ponosimy ryzyka w sytuacji, gdzie kończy się gwarancja i coś się z tymi pojazdami dzieje. Jest jakaś wada, jakiś problem. Mamy stałe koszty. Nie zaskoczy nas żadna sytuacja ekstremalna, gdzie będziemy musieli na przykład nagle wymieniać silniki czy duże podzespoły
- dodał Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
Elektryki z dofinansowaniem 100 proc.
To nie jedyne nowe pojazdy jakie w przyszłym roku wyjadą na łódzkie ulice. Miejski przewoźnik podpisał w kwietniu umowę na zakup 36 nowoczesnych autobusów elektrycznych. Zamówienie obejmuje dostawę 14 autobusów 12-metrowych oraz 22 przegubowych (18-metrowych).Zakup pojazdów elektrycznych będzie dofinansowany w 100 procentach ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.