reklama
reklama

Myślące autobusy wyjadą na łódzkie ulice. MPK kupuje flotę na raty

Opublikowano:
Autor:

Myślące autobusy wyjadą na łódzkie ulice. MPK kupuje flotę na raty - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
3
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
MPK ŁódźJuż w przyszłym roku na łódzkich drogach pojawi się 100 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych. Nie powiększą floty, ale zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy. MPK nie kupuje ich za gotówkę. Będzie płacić za nie w miesięcznych ratach.
reklama

64 nowe autobusy - na początek

We wtorek, 1 lipca, MPK-Łódź podpisało umowę na dostawę 64 nowych autobusów. Wyprodukuje je firma Solaris Bus & Coach, która wspólnie z PKO Leasing wygrała przetarg.

Do Łodzi trafią:

  • 35 autobusów 12-metrowych (tzw. krótkich),
  • 28 przegubowców o długości 18 metrów,
  • 1 pojazd szkoleniowy dla przyszłych kierowców.
Wszystkie to modele Solaris Urbino mild hybrid - niskopodłogowe, klimatyzowane i przyjazne dla środowiska.

Jak zaznacza prezes MPK Zbigniew Papierski, nowe pojazdy nie zwiększą liczby autobusów w mieście. Zajezdnie są już w pełni wykorzystane i nie ma potrzeby zwiększania liczby pojazdów. Zastąpią najbardziej wysłużone autobusy, które wyruszą w swoją ostatnią trasę - na złom.

reklama

Autobus, który myśli za kierowcę

Nowe autobusy będą wyposażone w system pokładowy GLS-2.

- Będą miały taką nową rzecz, której nie ma w tej chwili w Łodzi. Jest to system pokładowy GSL-2, wspomagający pracę kierowcy i dbający o bezpieczeństwo pasażerów. Najbardziej taka fajna rzecz, to jest asystent prawej strony kierowcy, szczególnie pomocny w autach przegubowych. Każdy kierowca będzie wiedział, czy ma rowerzystę z tyłu, czy ktoś nie podchodzi na przejściu dla pieszych. Będzie też pilnować, żeby się nie zagapił i nie najechał na kogoś z przodu. Autobus będzie po prostu „myślał” za kierowcę

- wyjaśnia Krzysztof Musiał z Solaris Bus&Coach.

Nie gotówka, tylko wynajem długoterminowy

Łódzkie MPK nie kupiło autobusów za gotówkę. Kontrakt o wartości 260 milionów złotych został zrealizowany w formule najmu długoterminowego. To oznacza, że właścicielem pojazdów pozostaje leasingodawca, a MPK jedynie je użytkuje.

reklama

- Finansujemy nie tylko zakup, ale i cały serwis. MPK przez 10 lat będzie płacić stałe raty i nie musi się martwić ani o sprzedaż po zakończeniu eksploatacji, ani o nieprzewidziane awarie. Ryzyko spada na właściciela pojazdu, czyli na nas

- zapewniał Tomasz Bogus, prezes PKO Leasing.

Prawie 2 miliony miesięcznie

MPK będzie płacić za nowe autobusy w miesięcznych ratach. Koszt: blisko 2 miliony złotych miesięcznie. Dlaczego to się opłaca?

-  Ważny jeszcze jest fakt, że przez te 10 lat nie ponosimy ryzyka w sytuacji, gdzie kończy się gwarancja i coś się z tymi pojazdami dzieje. Jest jakaś wada, jakiś problem. Mamy stałe koszty. Nie zaskoczy nas żadna sytuacja ekstremalna, gdzie będziemy musieli na przykład nagle wymieniać silniki czy duże podzespoły

reklama

- dodał Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Elektryki z dofinansowaniem 100 proc.

To nie jedyne nowe pojazdy jakie w przyszłym roku wyjadą na łódzkie ulice. Miejski przewoźnik podpisał w kwietniu umowę na zakup 36 nowoczesnych autobusów elektrycznych. Zamówienie obejmuje dostawę 14 autobusów 12-metrowych oraz 22 przegubowych (18-metrowych).
Zakup pojazdów elektrycznych będzie dofinansowany w 100 procentach ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo