reklama
reklama

Połowa łódzkich tramwajów nie ma klimy. MPK Łódź ma sposób na podniesienie komfortu pasażerów

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Joanna Chrzanowska

Połowa łódzkich tramwajów nie ma klimy. MPK Łódź ma sposób na podniesienie komfortu pasażerów - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
4
zdjęć

W używanym tramwaju z Niemiec zamontowano klimatyzację | foto Joanna Chrzanowska

reklama
Udostępnij na:
Facebook
MPK ŁódźPołowa tramwajów MPK Łódź nie posiada klimatyzacji. Spółka znalazła rozwiązanie i w tych pojazdach, w których można, chce montować klimatyzatory. Jeden jest już gotowy.
reklama

Modernizują używane tramwaje z Niemiec

Tabor MPK Łódź liczy 250 tramwajów, z czego 150 niskopodłogowych, a 100 ze schodami. Połowa tych pojazdów ma klimatyzację, a połowa nie. Montaż klimatyzatorów możliwy jest choćby w używanych pojazdach typu NF6D, które pochodzą z Niemiec. MPK ma ich na stanie 35.

-  Montaż klimatyzacji jest prosty. Największym wyzwaniem było znalezienie miejsca i usadowienie jej na dachu, który i tak jest już wypełniony różnymi urządzeniami

- tłumaczy Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Tramwaj, który dopiero co zyskał klimę, po łódzkich torach jeździ od 2019 roku. MPK zamierza przetestować zamontowane klimatyzatory i we wrześniu podjąć decyzję o seryjnym montażu klimatyzacji w innych pojazdach.

reklama

Koszt w przypadku pojedynczego tramwaju to 400 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć dodatkowe opłaty za prąd. Zbigniew Papierski podkreśla jednak, że tej klasy tramwaje, doposażone w klimatyzację są trzy razy tańsze (3,9 mln zł) niż np. nowe Moderusy (ok. 12 mln zł za jeden).

Nie we wszystkich pojazdach montaż klimy się opłaca

Nie we wszystkich pojazdach montaż klimatyzacji jest opłacalny. Tramwaje starego typu ze schodami posłużą jeszcze 5-10 lat. Tych spółka chce się stopniowo pozbywać. 

Na zupełnie nowe składy Łodzi nie stać. Nie udało się też pozyskać dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.

- Gdybyśmy zadali pytanie pasażerom, czy to jest nowy, czy to jest stary tramwaj [NF6D dopiero co wyposażony w klimatyzację - przyp. red], to 90 parę procent odpowiedziałoby, że jest nowy. Dla pasażera najważniejsza jest punktualność, poza tym liczą się niska podłoga, klimatyzacja latem i ogrzewanie zimą

- dodaje Zbigniew Papierski.

Montażem klimatyzacji w używanym tramwaju zajmowała się łódzka firma Enika.

reklama

- "Uszyła" nowe klimatyzatory na miarę naszego pojazdu. Zapewnią one chłód pasażerom w upalne dni. Klimatyzacja była ostatnim brakujący elementem. Pojazd, który za nami stoi, jest całkowicie nowy. Praktycznie z tramwaju został sam szkielet i wszystko inne zostało wymienione. To kompletny pojazd odpowiadający temu, co dostarczają producenci na światowym poziomie

- mówi o używanym tramwaju NF6D z Niemiec Maciej Michalski, zastępca kierownika Zakładu Techniki MPK-Łódź.

 "Stary-nowy" tramwaj na łódzkie tory wyjedzie we wtorek.

 

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo