Wśród aktualnie prowadzonych prac możemy wymienić aleję Kościuszki i wyburzania Hotelu Światowit, skrzyżowanie z ulicą Zieloną, przy której powstaje podziemny przystanek kolejowy Łódź Śródmieście oraz skrzyżowania z ulicą Więckowskiego, przy której ku górze pnie się Biała Kamienica.
Wyburzanie hotelu Światowit, budowa Białej Kamienicy i nowy przystanek kolejowy Łódź Śródmieście
Zaczynając od ulicy Zachodniej, bo to właśnie ona kilkanaście lat temu przeszła sporą zmianę warto przypomnieć jak kiedyś wyglądała. Dziś Zachodnia to dwie jezdnie dwupasmowe i położone pomiędzy nimi torowisko z przystankami tramwajowymi. Aktualnie przez remont ulicy Legionów skrzyżowania z ulicą Zachodnią również przechodzi gruntowny remont. Docelowo ma się tam pojawić nowe torowisko i bezpieczna, równa nawierzchnia.Kiedyś jednak ulica Zachodnia była znacznie węższa, a decyzję o jej poszerzeniu podjęto jeszcze w PRL. Z panoramy Łodzi zniknęło wtedy sporo frontowych kamienic o parzystych numerach.
Dziś m.in. przy ulicy Więckowskiej powstaje także nowoczesna „Biała Kamienica”. Przez lata narożnik przy skrzyżowaniu z Zachodnią pełnił funkcję parkingu. Dziś trwa tam budowa wielopoziomowego budynku, który również będzie posiadał podziemny parking.
- Bryła budynku ozdobiona będzie okrągłymi detalami, które znajdą się w części narożnej. Ich wygląd przywodzi na myśl koronki, co dodatkowo nadaje projektowi unikalny wygląd lekkości i elegancji. Budynek zaprojektowany został jako siedmiokondygnacyjny. Przy czym kondygnacje 1-6 przeznaczone zostaną na mieszkania. Mieszkania będą posiadały balkony lub loggie a zlokalizowane na ostatniej kondygnacji apartamenty będą posiadały także tarasy z widokiem na miasto. Na najwyższej kondygnacji Architekt zaprojektował wspólny taras widokowy a dodatkowym udogodnieniem dla mieszkańców będzie przestronna winda, dwie klatki schodowe oraz rowerownia i komórki lokatorskie
- dowiadujemy się o inwestycji od dewelopera.
fot. wizualizacja Białej Kamienicy Yuniversal Development
Szczególnie w ostatnich miesiącach budynek bardzo dynamicznie poszybował w górę. Widoczne są piętra, zarysy pomieszczeń oraz miejsca na okna i bramy wjazdowe.
Tuż obok Białej Kamienicy trwa również modernizacja kamienicy przy Zachodniej 76. Po gruntownym odnowieniu budynku powstanie tam oddział łódzkiej biblioteki. Widoczna jest już kremowa elewacja oraz przygotowanie budynku, które aktualnie dzieje się w środku.
- Secesyjna perełka przy ul. Zachodniej, wybudowana w pierwszych latach XX wieku, odzyska dawny blask. W jej wnętrzach powstanie otwarta dla każdego biblioteka dedykowana historii Łodzi. Przedmiotem projektu są prace konserwatorskie i roboty budowlane mające na celu przywrócenie świetności i dostosowanie na cele funkcji kulturalnych zabytkowej, secesyjnej kamienicy. Ich uzupełnieniem będzie zakup wyposażenia niezbędnego do nadania budynkowi funkcji kulturalnych oraz stworzenie przed budynkiem okazałego ogólnodostępnego miejskiego ogrodu.
- informował Urząd Miasta Łodzi.
fot. Tomasz Śliwiński | Biała Kamienica i Zachodnia 76 w Łodzi
Zmiany w krajobrazie ulicy Zachodniej i alei Kościuszki w Łodzi
Podążając dalej w stronę alei Kościuszki spotkamy plac budowy jednego z trzech przystanków kolejowych, które ułatwią dojazd do dworca Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Żabieniec.Przy skrzyżowaniu al. Kościuszki i ul. Zielonej powstaje nie tylko tunel kolejowy, który połączy Fabrycznym z Kaliskim i Żabieńcem, ale również przystanek kolejowy „Łódź Śródmieście”.
fot. PKP PLK | Przystanek kolejowy Łódź Śródmieście
Kilka miesięcy temu skrzyżowanie zostało zamknięte dla ruchu kołowego, a jedyny przejazd jest możliwy tramwajem. Zarówno ze strony miasta, jak i PKP PLK padło zapewnienie, że tramwaje mają kursować przez cały czas trwania inwestycji. Pomóc w tym ma tymczasowe torowisko, do którego już pojawiły się nowe rozjazdy.
Prace prowadzone są nie tylko na górze, ale także w podziemiach. Podobnie jest przy przystankach kolejowych w innych częściach Łodzi oraz głównej stacji Łódź Fabryczna.
- W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy Dw. Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykowana jest budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM
- informuje Rafał Wilgusiak, biuro prasowe PKP PLK S.A.
fot. Tomasz Śliwiński | Budowa przystanku kolejowego Łódź Śródmieście
Już niebawem z panoramy Łodzi zniknie także stary budynek hotelu Światowit. W ostatnich miesiącach stał się hotelem pracowniczym, ale wielu łodzian pamięta go z czasów PRL, jako miejsce rozrywki i zabawy.
Dziś jednak już mało co przypomina starego „Światowita”. Z budynku zniknęły drzwi oraz okna, coraz mniej jest także pomieszczeń na piętrach budynku, a każdego dnia tego miejsca jest coraz mniej.
Budynek ma być wyburzony na przełomie 2023 i 2024 roku. Prace już trwają. Po wyburzeniu 50-metrowy budynek hotelu przejdzie do historii, podobnie jak kiedyś hotel Centrum z ul. Kilińskiego naprzeciw dworca Łódź Fabryczna.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.