reklama
reklama

Młodzi kierowcy, dorośli i zawodowcy. Te zmiany w przepisach nie ominą nikogo

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Młodzi kierowcy, dorośli i zawodowcy. Te zmiany w przepisach nie ominą nikogo - Zdjęcie główne

Zmienią się zasady uzyskiwania prawa jazdy. Nadchodzą nowe przepisy | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światW nadchodzących latach kierowcy w całej Unii Europejskiej będą musieli przyzwyczaić się do nowych zasad. Zmiany, które wspólnie przygotowały Parlament Europejski oraz Rada Europy, mają ujednolicić i zmodernizować sposób uzyskiwania prawa jazdy. Nowe przepisy zawarte w dyrektywie mają wejść w życie w ciągu czterech lat. Obejmą one nie tylko osoby, które dopiero planują zasiąść za kierownicą, lecz również tych, którzy posiadają już uprawnienia – w tym kierowców zawodowych oraz seniorów.
reklama

Dla młodych ludzi nowe przepisy oznaczają szansę na wcześniejszą naukę i zdobycie doświadczenia na drogach. Przewidziano bowiem możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B już po ukończeniu 17. roku życia. Warunkiem będzie jazda wyłącznie pod opieką osoby doświadczonej, która nie została ukarana za poważne naruszenia przepisów ruchu drogowego. To rozwiązanie, nazywane jazdą z doradcą, już funkcjonuje w niektórych krajach członkowskich – teraz zostanie ujednolicone w skali całej Unii.

W Polsce trwają prace nad dostosowaniem przepisów do tej koncepcji. Rząd zapowiedział, że będzie wymagał obecności dorosłego opiekuna do momentu osiągnięcia przez młodego kierowcę pełnoletniości. To właśnie wtedy kierowca będzie mógł samodzielnie prowadzić samochód.

reklama

Również młodsi kandydaci na kierowców zawodowych będą mogli szybciej rozpocząć karierę. Obniżenie minimalnego wieku do 18 lat dla kierowców samochodów ciężarowych oraz do 21 lat dla autobusów to przełomowe zmiany. Warunkiem będzie jednak zdobycie specjalnego certyfikatu kompetencji zawodowych, który będzie potwierdzał przygotowanie do pracy w transporcie.

Nowe przepisy dla nowicjuszy

Osoby uzyskujące prawo jazdy po raz pierwszy zostaną objęte szczególnym nadzorem. Przewidziano dla nich dwuletni okres próbny, który ma na celu ograniczenie ryzyka na drogach. W tym czasie będą obowiązywać bardziej rygorystyczne przepisy, w tym obniżony limit alkoholu we krwi – niższy niż dla reszty kierowców.

reklama

Dodatkowym obowiązkiem będzie oznakowanie pojazdu, którym porusza się kierowca w okresie próbnym. Unia Europejska zapowiedziała, że w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie dyrektywy opracowany zostanie jednolity znak graficzny, który będzie obowiązywał we wszystkich państwach członkowskich.

Elektroniczne prawo jazdy dla wszystkich

Digitalizacja nie omija także sektora transportu. W nowej dyrektywie przewidziano obowiązek wdrożenia elektronicznego prawa jazdy – wspólnego dla całej UE. W ciągu 5 lat i 6 miesięcy wszystkie kraje członkowskie będą musiały dostosować się do tego wymogu. Elektroniczny dokument umożliwi kierowcy potwierdzenie swoich uprawnień w każdej sytuacji, również podczas zagranicznej kontroli drogowej.

reklama

Chociaż plastikowe wersje prawa jazdy będą nadal wydawane, cyfrowa wersja stanie się standardem. W Polsce już od kilku lat kierowcy nie muszą posiadać fizycznego dokumentu przy sobie – funkcjonariusze mogą zdalnie sprawdzić dane w systemie. Teraz rozwiązanie to ma zostać upowszechnione w całej Unii.

Badania lekarskie i ważność dokumentów

Jednym z najbardziej dyskutowanych tematów podczas prac nad dyrektywą była kwestia badań lekarskich. Ostatecznie zdecydowano, że obowiązkowe badania będą wymagane tylko przed pierwszym wydaniem prawa jazdy. W przypadku jego wymiany kraje członkowskie będą mogły samodzielnie decydować, czy wymagają kolejnych badań, czy wystarczy pisemna deklaracja zdrowotna kierowcy.

reklama

Ustalono również maksymalną długość ważności dokumentów prawa jazdy:

  • 15 lat dla prawa jazdy na samochody osobowe i motocykle,

  • 10 lat, jeśli dokument pełni również funkcję dowodu tożsamości,

  • 5 lat dla uprawnień zawodowych – autobusów i ciężarówek.

  • Państwa członkowskie będą mogły zdecydować o skróceniu ważności dokumentów dla kierowców po 65. roku życia, lecz nie będzie to obligatoryjne.

    Nowa dyrektywa to krok w stronę większego bezpieczeństwa, nowoczesności i wspólnych standardów w całej Unii Europejskiej. Choć wdrożenie przepisów rozciągnięte jest w czasie, ich wpływ odczują wszyscy uczestnicy ruchu drogowego.

    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)

    Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo