Najbardziej zauważalną zmianą wprowadzoną przez nowe przepisy jest uruchomienie systemu dopłat do wynagrodzeń dla pracowników, którzy ukończyli 50 lat. Pracodawcy mogą uzyskać refundację sięgającą maksymalnie 50 proc. minimalnego wynagrodzenia miesięcznie, co oznacza realną ulgę w kosztach zatrudnienia.
Z tej formy wsparcia skorzystają również kobiety po 60. roku życia i mężczyźni po 65. roku życia. Jest to wyraźna odpowiedź na rosnące wyzwania związane ze starzejącym się społeczeństwem i potrzebą dłuższej aktywności zawodowej. Nowy instrument ma nie tylko zachęcić firmy do zatrudniania starszych osób, ale także pomóc tym pracownikom w utrzymaniu się na rynku pracy.
Inwestycja w publiczne służby zatrudnienia
Nowelizacja przynosi również reformę infrastruktury instytucjonalnej. W planie jest modernizacja wszystkich 340 powiatowych oraz 16 wojewódzkich urzędów pracy. Reforma ta ma charakter systemowy i wiąże się z realizacją Krajowego Planu Odbudowy.
Wśród wprowadzanych zmian znajdziemy m.in. umożliwienie rejestracji w urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnego, likwidację ograniczeń wiekowych w dostępie do programów aktywizacyjnych, wypłatę zasiłku dla bezrobotnych w pełnej wysokości bez względu na długość wcześniejszego zatrudnienia oraz wdrożenie nowoczesnego systemu teleinformatycznego.
Celem tych reform jest zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy oferowanej osobom pozostającym bez pracy, a także lepsze dopasowanie usług do potrzeb lokalnych rynków.
Pożyczka edukacyjna – nawet 200 tysięcy złotych na rozwój zawodowy
Kolejnym filarem reformy jest wprowadzenie mechanizmu pożyczek edukacyjnych. Ich wysokość może wynieść do 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia, co obecnie oznacza możliwość uzyskania nawet ponad 200 tys. zł.
Z tych środków można sfinansować różnorodne działania edukacyjne – od studiów podyplomowych, przez specjalistyczne kursy zawodowe, po potwierdzanie kwalifikacji w ramach egzaminów. To szansa dla osób chcących się przekwalifikować lub zwiększyć swoje kompetencje zawodowe w obliczu zmieniających się wymagań rynku pracy.
Co istotne, przewidziano możliwość częściowego umorzenia pożyczki – do 20 proc. wartości. Warunki umorzenia określone są w przepisach wykonawczych, a ich spełnienie może realnie zmniejszyć obciążenie finansowe beneficjenta. Takie rozwiązanie zwiększa atrakcyjność instrumentu i może zachęcić więcej osób do skorzystania z tej formy wsparcia.
Udogodnienia dla rodzin wielodzietnych i samotnych rodziców
Ustawa nie zapomina o grupach, które często spotykają się z dodatkowymi barierami w dostępie do rynku pracy. Rodziny wielodzietne oraz osoby samotnie wychowujące dzieci uzyskają preferencyjne warunki w programach aktywizacyjnych. Dzięki temu łatwiej będzie im skorzystać z dostępnych środków i projektów wspierających zatrudnienie.
Szczegóły tego wsparcia mają zostać określone w przepisach wykonawczych, jednak już teraz wiadomo, że intencją ustawodawcy było zapewnienie rzeczywistej pomocy tym, którzy w codziennym życiu mierzą się z większymi wyzwaniami organizacyjnymi i finansowymi.
Bon na zasiedlenie dla każdego bezrobotnego
Dotychczas bon na zasiedlenie był instrumentem skierowanym głównie do młodszych osób podejmujących zatrudnienie w innym regionie. Teraz zostaje on udostępniony wszystkim bezrobotnym, niezależnie od wieku. Zmiana ta ma służyć wspieraniu mobilności zawodowej, co w praktyce oznacza ułatwienie podejmowania pracy poza miejscem zamieszkania i pokrycie związanych z tym kosztów.
W efekcie instrument ten może mieć kluczowe znaczenie w walce z bezrobociem strukturalnym i poprawić dostęp do pracy w regionach o ograniczonej liczbie ofert.
Cyfryzacja systemu – efektywniejszy kontakt i lepsze dopasowanie ofert
Jednym z najważniejszych technicznych aspektów reformy jest wdrożenie nowego systemu teleinformatycznego, który ma usprawnić komunikację z urzędami pracy. Dzięki niemu bezrobotni uzyskają łatwiejszy dostęp do aktualnych ofert pracy, możliwość składania wniosków online, a także szybszy kontakt z doradcą zawodowym.
System ten będzie również narzędziem analitycznym, wspierającym działania instytucji publicznych w zakresie diagnozy lokalnych potrzeb rynku pracy i dopasowywania do nich instrumentów wsparcia. Dzięki temu możliwe będzie bardziej celowane kierowanie środków i skrócenie czasu potrzebnego na znalezienie zatrudnienia przez osoby bez pracy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.