Ponad 2 miliony Polaków ma e-dowody. Jak złożyć wniosek przez internet?

Autor:
Marcin Kluczyński
2019-11-29 16:41

Dwumilionowy e-dowód w Polsce został odebrany 19 listopada – informuje na swoich stronach Ministerstwo Cyfryzacji. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym polega na tym, że e-dowód stanowi również nośnik naszej identyfikacji elektronicznej.

Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym polega na tym, że e-dowód stanowi również nośnik naszej identyfikacji elektronicznej. / Grafika, źródło: gov.pl Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym polega na tym, że e-dowód stanowi również nośnik naszej identyfikacji elektronicznej. / Grafika, źródło: gov.pl

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Od 4 marca taki dokument odbierają wszyscy, którzy złożyli wniosek o dowód osobisty. Okazuje się, że są takie gminy, w których wszyscy pełnoletni mieszkańcy odbierając nowy dokument tożsamości dokonali aktywacji jego warstwy elektronicznej.

Warstawa elektroniczna e-dowodu

Warstwę elektroniczną e-dowodu stanowi wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki temu właściciel e-dowodu ma możliwość elektronicznego dostępu do administracji publicznej. E-dowód pozawala m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektronicznie podpisywać dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

- Aktywacja warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowa. Jeśli przy odbiorze dokumentu nie zdecydujemy się na to, możemy do tego wrócić w dowolnym momencie i dowolnym urzędzie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Wielu Polaków, bo niemal 40%, robi to jednak od razudodaje szef MC.  

Województwo łódzkie na trzecim miejscu w kraju

Są takie gminy w Polsce, w których procent aktywacji e-dowodów wynosi 100, wśród krajowych liderów jest jeden powiat z województwa łódzkiego - Bełchatów:

Rejowiec Fabryczny (powiat chełmski, woj. lubelskie), Wyryki (powiat włodawski, woj. lubelskie), Bełchatów (powiat bełchatowski, woj. łódzkie), Bystra – Sidzina (powiat suski, woj. małopolskie), Ceranów (powiat sokołowski, woj. małopolskie), Opatowiec (powiat kazimierski, woj. świętokrzyskie), Łączna (powiat skarżyski, woj. świętokrzyskie), Milejewo (powiat elbląski, woj. warmińsko-mazurskie), Obrzycko (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie), Kaźmierz (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie), Nowogródek Pomorski (powiat myśliborski, woj. zachodniopomorskie) - podaje resort Cyfryzacji.

W skali kraju, pod względem aktywowania e-dowodów województwo łódzkie plasuje się na trzecim miejscu. Najwięcej e-dowodów odbiera się w województwie wielkopolskim – niemal 56 proc. odebranych e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Na kolejnych miejscach są: województwo dolnośląskie (54,81 proc.), łódzkie (52,49 proc.), świętokrzyskie (51,84 proc.) i mazowieckie (50,02 proc.).

Jak wyrobić e-dowód przez internet?

Jeśli ktoś chciałby polepszyć te statystyki, a przy okazji ułatwić sobie sporo formalności na przyszłość, powinien złożyć wniosek o nowy dowód, można to zrobić on-line. Wypełnienie wniosku o dowód przez internet trwa chwilę. Należy wejść na stronę www.gov.pl, profilem zaufanym zalogować się do konta Mój GOV i tam wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”. Ustalmy też od razu dwa hasła PIN: cztero i sześciocyfrowe.

Kolejne kroki w uzyskaniu e-dowodu:

  • Wybieramy powód ubiegania się o dowód
  • Wskazujemy dowolny urząd, w którym odbierzemy gotowy dowód
  • Zaznaczamy, czy chcemy mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Można go też używać do załatwiania innych spraw, np. w kontaktach z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony
  • Dołączamy zdjęcie (Jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu?)
  • Sprawdzamy, czy wpisaliśmy poprawnie dane (znajdą się potem na oryginalnym dowodzie, jak: imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć)
  • Uzupełniamy brakujące dane kontaktowe. Należy się upewnić, czy we wniosku jest poprawny adres e-mail. Na ten adres otrzymamy numer wniosku i nazwę urzędu, w którym odbierzemy e-dowód
  • Po wypełnieniu formularza system przekieruje nas do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl
  • Wniosek podpisujemy profilem zaufanym.

Źródło: gov.pl

0.23304390907288