reklama
reklama

Coraz więcej kobiet zakłada własną firmę. Zgłoś je do konkursu Bizneswoman Roku [ROZMOWA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum O. Kozierowska

Coraz więcej kobiet zakłada własną firmę. Zgłoś je do konkursu Bizneswoman Roku [ROZMOWA] - Zdjęcie główne

Olga Kozierowska od lat prowadzi szkolenia rozwojowe dla kobiet w biznesie. Jest pomysłodawczynią ogólnopolskiego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. | foto Archiwum O. Kozierowska

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Strefa łodzianekRozmowa z Olgą Kozierowską, prezeską Fundacji Sukces Pisany Szminką, pomysłodawczynią konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku (największego i najstarszego w Polsce konkursu dla przedsiębiorczyń), ekspertką od zarządzania różnorodnością i integracją w biznesie, komunikacji i motywacji.
reklama

Ostatnie miesiące należą w Polsce do kobiet. To my byłyśmy motorem napędowym kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi. Pani angażowała się nawet w kilka akcji profrekwencyjnych. Co nam to dało i co z tego pozostało?

Rzeczywiście, ostatnie miesiące w Polsce przejdą do historii. Takiej frekwencji wyborczej nie mieliśmy od 1989 roku. Kobiety wybrały przyszłość dla Polski. Podczas kampanii obiecywano nam dużo. Wierzę, że obietnice te zostaną spełnione. Nie łudzę się, że w ciągu miesiąca, ale zakładam stopniową zmianę – krok po kroku. Liczę też na dialog społeczny, którego oczekują Polacy. Wzrost świadomości i odpowiedzialności społecznej widać po rekordowym zainteresowaniu obradami Sejmu. To ewenementem na skalę światową. Relacje na żywo oglądają setki tysięcy Polaków, transmisje odbywają się w kinach. I znów – nie łudzę się, że tak już będzie zawsze, ale to na pewno pokaz zmiany społecznej. Jestem dumna, że jestem częścią tej zmiany.

reklama

Czego od polityków i rządzących oczekują Polki?

Gdybym miała odpowiedzieć jednym zdaniem, powiedziałabym, że oczekujemy, by polityka uwzględniała naszą różnorodność i budowała kraj, tworzyła środowisko, w którym możemy rozwijać się i zawodowo, i prywatnie. Temat jest jednak bardziej złożony. Polki oczekują ukonstytuowania pracy opiekuńczej – zarówno nad dziećmi, jak i seniorami oraz osobami z niepełnosprawnościami. Polki pełniące obowiązki opiekuńcze oczekują możliwości podjęcia pracy zawodowej. Polki, które są matkami, oczekują żłobków i przedszkoli. Oczekują także równości ról rodzicielskich, równości wynagrodzeń, zlikwidowania luki płacowej, łatwego dostępu do opieki medycznej i antykoncepcji. Oczekują również po prostu szacunku i sprawiedliwości.

reklama

Od 15 lat pani fundacja Sukces Pisany Szminką wspiera przedsiębiorcze kobiety. I co roku organizuje konkurs Bizneswoman Roku. Jak w ciągu tych piętnastu lat zmienił się kobiecy biznes?

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku to nie tylko wyraz uznania dla dokonań kobiet działających w biznesie, ale także szansa na zmianę przekonań młodego pokolenia dotyczących pozycji i możliwości kobiet w świecie. Mówienie głośno o ich sukcesach w różnych branżach otwiera nowe ścieżki dla tych, którzy z różnych powodów zakładali, że się nie da. 15 lat minęło bardzo szybko, ale bez wątpienia na naszych oczach dokonała się rewolucja, która wciąż trwa.

Na czym polega?

Na rynku szczególnie widoczne są: zwiększona aktywność w zakładaniu własnych firm i rosnąca odwaga w podejmowaniu decyzji biznesowych. W tym roku aż 41 procent respondentek naszego fundacyjnego badania zadeklarowało, że chciałoby prowadzić własną firmę, a niemal co trzecia już ją posiada. Z analizy, którą w październiku przygotowaliśmy wraz z wywiadownią gospodarczą Dun & Bradstreet wynika, że kobiety obecnie są stuprocentowymi właścicielkami ponad 919,2 tysięcy przedsiębiorstw. To imponujący wynik.

reklama

Z Waszego badania wynika też, że co czwarta przedsiębiorczyni chce rozwijać biznes międzynarodowo.

Dzisiejsze przedsiębiorczynie nie boją się wyzwań i sięgania wysoko. Jestem pod wrażeniem ich gotowości do zdobywania wiedzy i rynków. Tempo zmian w świecie jest niesamowicie szybkie, a Polki nie tylko nadążają, ale wręcz przodują w poszerzaniu swoich kompetencji i obszarów działania. Bardziej niż kiedykolwiek są też gotowe oswajać nowe technologie. Przełamują stereotypy i coraz śmielej zakładają innowacyjne startupy, które zdobywają uznanie na świecie. Nie przesadzę mówiąc, że każdego roku polskie przedsiębiorczynie imponują mi coraz bardziej.

Co kobiety motywuje, a co zniechęca do zakładania własnych firm?

Z naszego raportu „Bizneswoman Roku: przedsiębiorczość Polek 2023” wynika, że co trzecią ankietowaną przed założeniem własnej firmy powstrzymuje obawa przed utratą stabilizacji wynikającej z pracy na etacie. Brak środków, które mogłyby zainwestować w nowy biznes, wskazuje 18 proc. respondentek. Kolejne kwestie to brak pewności siebie, brak znajomości przepisów, a także lęk przed biurokracją i porażką. Jako blokadę przed prowadzeniem firmy kobiety wskazują również obecne przepisy prawno-podatkowe.

reklama

A co je motywuje?

Przede wszystkim pragnienie elastyczności i możliwości samodzielnego decydowania o tym ile, kiedy i gdzie będą pracować. Polki, które prowadzą bądź myślą o założeniu swojej firmy, pragną niezależności i zajmowania się tym, co je naprawdę interesuje. Innymi motywacjami są: możliwość osiągnięcia wyższych zarobków, chęć rozwoju osobistego i zawodowego. Kobiety wskazują również obniżone składki ZUS jako największe wsparcie na początku prowadzenia firmy.

Jakiego rodzaju biznes najczęściej prowadzą kobiety?

Choć może być to zaskakujące, najwięcej przedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety, działa w sektorze rolnictwa. Jest ich już niemal 197 tysięcy. Kobiety nadal dominują także w branżach usług, handlu i specjalistycznej opieki medycznej. Jednak setki zgłoszeń, które co roku otrzymujemy w Konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku udowadniają, że kobiety działają w każdej branży.

Zna Pani jakiś niespotykany, oryginalny przykład kobiecej firmy?

Wszystkie historie związane z przedsiębiorczością kobiet są ciekawe, wyjątkowe i oryginalne. Opowiadają nie tylko o firmach, ale i o odwadze, determinacji, kreatywności, niezależności. Imponuje mi historia Marty Dahlig-Orłowskiej, która wraz z mamą prowadzi wyjątkowe wydawnictwo książek dla dzieci Tumilu. Podziwiam Elżbietę Zajezierską, prezeskę Piekarni Nowel, która z lokalnej piekarenki swojego dziadka stworzyła imperium, a jej bułki są dostępne nawet w Mongolii. Uwielbiam Annę Szkulmowską, Kasię Geiger, Magdę Kordon-Kiszalę, laureatki ostatniej edycji Konkursu w kategorii Start-up, które swoją pracą udowadniają, że nauka może z powodzeniem związać się z biznesem. Nie mogę nie wspomnieć o Idze Sarzyńskiej-Komorowskiej, która uczyniła z polskiego piernika dzieło sztuki czy Paulinie Pastuszak, dla której nie ma rzeczy niemożliwych. Uwielbiam Kasię Nejman, która wywróciła swoje życie do góry nogami, by kontynuować dziedzictwo swojego dziadka. Ciekawą historię ma również Ola Gościniak, która stworzyła nie tylko ciekawy biznes, ale wokół niego prężnie działającą społeczność interaktywnych i przedsiębiorczych kobiet.

Konkurs ma aż 13 kategorii. Dlaczego tak dużo? Część z tych kategorii zdaje się nie dotyczyć stricte działalności biznesowej, a szerszej – równościowej czy edukacyjnej.

Z każdą kolejną edycją staramy się dotrzeć do kolejnych branż, w których kobiety są aktywne. Nasz konkurs nagradza nie tylko polskie przedsiębiorczynie, ale też liderki, liderów i organizacje działające na rzecz równości, różnorodności i włączania. Właśnie tego efektem jest aż tyle kategorii. Mamy siedem kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Mikrobiznes, Start-up Roku, Liderka w Nowych Technologiach, Organizacja Przyjazna Rodzicom, Pracodawca Równych Szans. Zgłoszenia przyjmujemy na stronie https://bizneswomanroku.pl/zglos-sie/. Mamy też kategorie zamknięte, a wśród nich m.in. Wpływowy Głos, Edukatorka Młodego Pokolenia, Liderka w Branży HoReCa, Inspiratorka Roku, Female Champion of Change czy w końcu Male Champion of Change, w której nagradzamy mężczyzn aktywnie działających na rzecz kobiet, różnorodności i włączania. Co roku również przyznajemy Nagrodę Specjalną Fundacji za całokształt działań o społecznym wymiarze.

Jakie korzyści wiążą się z udziałem w konkursie Bizneswoman Roku?

To niepowtarzalna szansa na promocję własnych działań i usług, a także pozyskania nowych klientów. Szereg działań PR jest naszego autorstwa, aby nagłośnić sukcesy finalistek i laureatek. Bizneswoman Roku jest platformą wymiany kontaktów i doświadczeń, a także okazją do nawiązania nowych relacji biznesowych czy pozyskania inwestorów. Jedna z laureatek powiedziała mi kiedyś, że już samo wypełnianie formularza zgłoszeniowego daje ogromną satysfakcję, bo pozwala spojrzeć obiektywnie i docenić własne dokonania. Daje szansę na to, by uznanie dla własnej, ciężkiej pracy i sukcesów mogło ujrzeć światło dzienne. 

 

Zgłoszenia do konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku przyjmowane są do 3 stycznia 2024 r. na stronie: https://bizneswomanroku.pl/zglos-sie/

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu mojaleczyca.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama