Reklama

Czy w Łodzi jest miejsce na nowe urzędy centralne?

Autor:
M.B.
2019-08-18 13:36

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpatruje możliwość przeniesienia niektórych urzędów centralnych do innych miast, w tym Łodzi. To rozwiązanie może przynieść nawet 30 proc. oszczędności w kosztach funkcjonowania urzędów. 

Siedziba Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (fot. Wikipedia) Siedziba Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (fot. Wikipedia)

Zgodnie z raportem “Uwarunkowania delokalizacji centralnych urzędów w Polsce” zaprezentowanym niedawno w Chełmie, przeniesienie urzędów centralnych do innych miast może przynieść spore oszczędności. Jak na chwilę obecną wygląda sytuacja z urzędami w Polsce?

Urzędy centralne w Polsce

W tym momencie największa liczba zdecentralizowanych urzędów w kraju ma swoje siedziby w Łodzi. Są to:

  • Biuro ds. Substancji Chemicznych
  • Centrum Egzaminów Medycznych
  • Centralny Ośrodek Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej
  • Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia

Dodatkowo na terenie województwa łódzkiego znajduje się także Centralna Baza Rezerw Sanitarno – Epidemiologicznych w Porębach k. Zduńskiej Woli.

Także Kraków, Katowice, Bielsko - Biała, Radom, Słupsk, Brwinów, Gostynin oraz Gdańsk są miastami, gdzie znajdują się urzędy centralne.

Czy ta zmiana jest potrzebna?

Jak pokazuje przywołany w raporcie przykład Wielkiej Brytanii, decentralizacja urzędów przynosi spore korzyści finansowe. Poziom oszczędności w niektórych przypadkach sięgnął nawet 30 proc. Przeniesienie urzędów poza stolicę kraju przede wszystkim redukuje koszty wynajmu biura oraz koszty wynagrodzeń pracowników. W przypadku Wielkiej Brytanii koszty decentralizacji zwróciły się w ciągu 4 – 11 lat.

Czy w Polsce zyski również będą podobne? Autorzy raportu wskazują, że różnice w kosztach funkcjonowania są tak znaczące jak na Wyspach, dlatego też ewentualny zwrot kosztów decentralizacji będzie odłożony w czasie.

Najbardziej efektywnym rozwiązaniem, jak przekonują autorzy raportu, jest lokowanie nowopowstających urzędów poza stolicą.

Na razie ministerstwo rozważa wszystkie argumenty. Jeśli zdecyduje się na przeprowadzenie reformy, będzie musiało przekonać do niej wielu ministrów i urzędników.

Czy Łodzi taka zmiana jest potrzebna? Z jednej strony nowe urzędy to nowe miejsca pracy i prestiż dla miasta. Z drugiej - niewłaściwa decentralizacja może spowodować konieczność, odwiedzenia kilku miast, aby załatwić jedną sprawę. Ważne jest także włączenie społeczności lokalnej w proces decyzyjny, który wyłoni konkretny urząd, który zostanie przeniesiony i siedzibę w nowym mieście. Czy w Łodzi jest zatem miejsce na nowe urzędy?

Źródło: 300Gospodarka

Reklama
Reklama
Reklama