Reklama

Łódzkie metro rośnie na papierze. Prace nadal nie ruszyły, a minister obiecuje trzecią stację

Autor:
M.B.
2019-08-21 07:15

Kandydat partii rządzącej w najbliższych wyborach do Sejmu, profesor Piotr Gliński w jednym z wywiadów zapowiedział utworzenie na trasie planowanego tunelu średnicowego w Łodzi trzeciej stacji podziemnej. Rzecznik lidera konsorcjum budującego tunel potwierdza te plany. 

Zdjęcie ilustracyjne (fot. UMŁ) Zdjęcie ilustracyjne (fot. UMŁ)

Jak powiedział minister kultury, prace koncepcyjne nad trzecią stacją “łódzkiego metra” trwają już w odpowiednich instytucjach. Szczegóły są opracowywane zarówno w ministerstwie infrastruktury, jak i u lidera konsorcjum budującego tunel, firmy Energopol.

- Rząd walczy o budowę trzeciego przystanku na trasie tunelu średnicowego. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk analizuje możliwość jego budowy. Ta stacja po prostu się przyda - powiedział wicepremier Piotr Gliński

A przedstawiciel Energopolu dodaje:

- Pracujemy nad tym. Zależy nam na tym, żeby jak najbardziej wykorzystać potencjał tunelu średnicowego w Łodzi. Aby jak najbardziej przypominał metro - powiedział Gazecie Wyborczej Piotr Żak, rzecznik prasowy firmy

Stacja Łódź - Zachodnia

Gdzie miałaby być zlokalizowana trzecia stacja tunelu średnicowego? Profesor Gliński proponuje ulicę Odolanowską. Ta lokalizacja pozwoliłaby na znaczącą redukcję kosztów pomysłu z dodatkową stacją. Wykop w tym miejscu i tak musi powstać, bowiem to właśnie na ulicy Odolanowskiej zacznie działać tarcza drążąca tunel. Aby mogła to zrobić, potrzebna jest komora startowa, a jej powstanie wiąże się z potrzebą stworzenia ogromnego wykopu.

W ten sposób zaoszczędzono by sporo czasu i środków. Nie do przecenienia jest również fakt, że budowa trzeciej stacji byłaby mniej uciążliwa dla mieszkańców, czego nie można powiedzieć o planowanej stacji w rejonie ulic Zachodniej/Zielonej/Kościuszki. To miejsce już wkrótce będzie wyłączone z ruchu na kilkanaście miesięcy z powodu budowy stacji Śródmieście.

Kiedy ruszą prace?

Budowa tunelu średnicowego już na samym stracie napotyka spore trudności. W lipcu Energopol, lider konsorcjum, złożył wniosek o upadłość. Nad projektem zawisło widmo sporych opóźnień. Dziś, po kilku tygodniach od decyzji firmy, wiemy że udało jej się dojść do porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów na drogowych inwestycjach (Energopol realizuje sześć drogowych inwestycji dla GDDKiA). Firma złożyła też wniosek do sądu o restrukturyzację zadłużenia.

Jak twierdzi rzecznik firmy, dopiero po restrukturyzacji będzie wiadomo, które projekty uda się zrealizować. Zaznacza jednak, że firma będzie dążyć do tego, aby wszystkie z nich zostały sfinalizowane. Porzucenie tunelu średnicowego w Łodzi ma nie wchodzić w grę.

Niestety na chwilę obecną budowa tunelu zalicza już drugie opóźnienie. Początkowo prace przy ulicy Odolanowskiej miały rozpocząć się w czerwcu. Potem termin przesunięto na lipiec. Obecnie mamy druga połowę sierpnia, a prace nadal nie ruszyły.

- Przejęliśmy teren przy ul. Odolanowskiej i w tym bądź przyszłym tygodniu zacznie się karczowanie terenu. Maszyna, która będzie drążyć tunel, już się buduje w Niemczech. Ruszy w styczniu przyszłego roku – zapewnia rzecznik Energopolu

Inwestycja ma pochłonąć 1,7 mld złotych i połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i stacją Łódź Żabieniec. Koniec prac zaplanowano na początek 2022 roku.

Źródło: Wyborcza Łódź

Sprawdź też:

Budowa łódzkiego tunelu średnicowego zagrożona! Jeden z wykonawców złożył wniosek o upadłość 

Jest światełko w tunelu łódzkiego metra. Podpisano istotny dokument

Reklama
Reklama
Reklama