reklama
reklama

30 lat temu na ulice Łodzi wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy. Dziś ponownie możemy go zobaczyć [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński

30 lat temu na ulice Łodzi wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy. Dziś ponownie możemy go zobaczyć [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
36
zdjęć

Start przejazdu specjalnego na pl. Dąbrowskiego w Łodzi | foto Tomasz Śliwiński

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości Łódź Ich dostawa pomogła nie tylko zastąpić wysłużone Jelcze i Ikarusy, ale przede wszystkim pozwoliła na wprowadzenie w łódzkich autobusach niskiej podłogi. Mowa o modelu autobusu Mercedes O405N, który po raz pierwszy na ulice Łodzi wyjechał dokładnie 30 lat temu. z tej okazji przygotowano specjalne kursy właśnie tym modelem po całej Łodzi.
reklama

Miłośnicy starych autobusów, w tym także modelu Mercedes O405N zaczęli się gromadzić na pl. Dąbrowskiego jeszcze przed godziną 10.

30 lat temu na ulice Łodzi wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy

W ramach obchodów 30-lecia wprowadzenia 0405N Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi wspólnie z Czerwonym Ikarusem – Piros Transport przygotował kurs specjalny praktycznie dookoła Łodzi.

Dla wielbicieli komunikacji miejskiej dostępne były dwa modele autobusu – krótki 0450N2 o numerze 3757 oraz przegubowy 0405GN o numerze 3790.

Trasę przejazdu specjalnego zaplanowano z placu Dąbrowskiego przez m.in. dworzec Łódź Fabryczny, pl. Niepodległości, Karpacką, Młynek, Instytut CZMP, św. Franciszka z Asyżu, Bionanopark, Gillette, Hutę Jagodnicę, OSP Stare Złotno, Łagiewnicką i Arturówek. 

Na każdej z tych lokalizacji była możliwość zrobienia sobie zdjęcia oraz uchwycenia modelu w miejscach, w których kiedyś był normalnym widokiem – w dodatku z dedykowaną linią na wyświetlaczu.

Model pierwszego autobusu z niską podłogą w Łodzi ponownie na ulicach miasta

Jak mówi Jakub Tarka z Klubu Miłośników Starych Tramwajów, model 0405N na dobre rozpoczął poważne myślenie o niskiej podłodze w łódzkich autobusach.

- Autobusy Mercedes 405N były pierwszymi autobusami niskopodłogowymi w łódzkiej komunikacji miejskiej i one pojawiły się w roku 1994, czyli 30 lat temu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ta niska podłoga to już jest tak stara technologia, a autobus niskopodłogowy kojarzy się raczej z czymś nowoczesnym, a tutaj jedziemy autobusami, których historia sięga już kilkadziesiąt lat wstecz

- mówi Jakub Tarka, wiceprezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Autobusy w latach 90. należały do łódzkiego MPK, ale można je było także spotkać m.in. na liniach dowozowych na zakupy, które szczególnie w momencie ekspansji wielkich hipermarketów były bardzo popularne.

- Pierwsze łódzkie mercedesy były dwudrzwiowe i była to w zasadzie wersja niemiecka. One tak średnio się sprawdzały, więc w 2000 roku opuściły flotę MPK. Potem były zamawiane wersje trzydrzwiowe, była jedna sztuka przegubowa zakupiona w 1997 roku. Dopiero w późnych latach 2000 jak była remont ŁTR (Łódzkiego Tramwaju Regionalnego – przyp. red.) to wtedy także sprowadzono kolejne autobusy przegubowe. Historia tego model jest dosyć ciekawa, także dlatego, że jest on zasłużony w polskiej komunikacji miejskiej. Mercedesy 405 obsługiwały także linie marketowe oraz prywatnych przewoźników

- dodaje.

Kolejny nadchodzącym wydarzeniem, na które już czeka wielu miłośników komunikacji miejskiej jest Wielka Parada Zabytkowych Tramwajów, która odbędzie się w związku z powrotem tramwajów MPK Łódź do Konstantynowa Łódzkiego.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama