Miłośnicy starych autobusów, w tym także modelu Mercedes O405N zaczęli się gromadzić na pl. Dąbrowskiego jeszcze przed godziną 10.
30 lat temu na ulice Łodzi wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy
W ramach obchodów 30-lecia wprowadzenia 0405N Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi wspólnie z Czerwonym Ikarusem – Piros Transport przygotował kurs specjalny praktycznie dookoła Łodzi.Dla wielbicieli komunikacji miejskiej dostępne były dwa modele autobusu – krótki 0450N2 o numerze 3757 oraz przegubowy 0405GN o numerze 3790.
Trasę przejazdu specjalnego zaplanowano z placu Dąbrowskiego przez m.in. dworzec Łódź Fabryczny, pl. Niepodległości, Karpacką, Młynek, Instytut CZMP, św. Franciszka z Asyżu, Bionanopark, Gillette, Hutę Jagodnicę, OSP Stare Złotno, Łagiewnicką i Arturówek.
Na każdej z tych lokalizacji była możliwość zrobienia sobie zdjęcia oraz uchwycenia modelu w miejscach, w których kiedyś był normalnym widokiem – w dodatku z dedykowaną linią na wyświetlaczu.
Model pierwszego autobusu z niską podłogą w Łodzi ponownie na ulicach miasta
Jak mówi Jakub Tarka z Klubu Miłośników Starych Tramwajów, model 0405N na dobre rozpoczął poważne myślenie o niskiej podłodze w łódzkich autobusach.
- Autobusy Mercedes 405N były pierwszymi autobusami niskopodłogowymi w łódzkiej komunikacji miejskiej i one pojawiły się w roku 1994, czyli 30 lat temu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ta niska podłoga to już jest tak stara technologia, a autobus niskopodłogowy kojarzy się raczej z czymś nowoczesnym, a tutaj jedziemy autobusami, których historia sięga już kilkadziesiąt lat wstecz
- mówi Jakub Tarka, wiceprezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.
Autobusy w latach 90. należały do łódzkiego MPK, ale można je było także spotkać m.in. na liniach dowozowych na zakupy, które szczególnie w momencie ekspansji wielkich hipermarketów były bardzo popularne.
- Pierwsze łódzkie mercedesy były dwudrzwiowe i była to w zasadzie wersja niemiecka. One tak średnio się sprawdzały, więc w 2000 roku opuściły flotę MPK. Potem były zamawiane wersje trzydrzwiowe, była jedna sztuka przegubowa zakupiona w 1997 roku. Dopiero w późnych latach 2000 jak była remont ŁTR (Łódzkiego Tramwaju Regionalnego – przyp. red.) to wtedy także sprowadzono kolejne autobusy przegubowe. Historia tego model jest dosyć ciekawa, także dlatego, że jest on zasłużony w polskiej komunikacji miejskiej. Mercedesy 405 obsługiwały także linie marketowe oraz prywatnych przewoźników
- dodaje.
Kolejny nadchodzącym wydarzeniem, na które już czeka wielu miłośników komunikacji miejskiej jest Wielka Parada Zabytkowych Tramwajów, która odbędzie się w związku z powrotem tramwajów MPK Łódź do Konstantynowa Łódzkiego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.