Do pierwszej tarczy dołącza druga największa maszyna TBM. W czerwcu dwa wielkie narzędzia do drążenia tuneli będą w Łodzi. Wykonawca zakontraktował dostawy tubingów, elementów niezbędnych do budowy tuneli i szykuje komory startowe. Na początku czerwca określi kolejne etapy i terminy prac. Na realizację inwestycji wpływ miały problemy pierwszego lidera konsorcjum Energopolu i ograniczone możliwości transportu elementów tarczy ze względu na niski poziom wód.
!reklama!
Transportem drogowym wykonawca sprowadził do Łodzi jedną trzecią wszystkich elementów ok.1560-tonowej maszyny TBM – „mechanicznego kreta” o 13,04 m średnicy i 110 m długości. Największe tego rodzaju urządzenie w Polsce wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Duży tunel będzie miał długość ponad 2,5 km i średnicę 12,7 metrów.
W maju do Łodzi dojechały części głowicy skrawającej, czyli czoła tarczy. Na niej znajdują się ostrza, noże i dyski tnące ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, by rozdrabniać grunt. Są już m.in. części płaszcza obudowy i przenośnik ślimakowy, za pomocą którego urobek jest transportowany na taśmociągi i dalej na powierzchnię. Odebrano także w Łodzi panele boczne maszyny, zbiorniki, elementy pompy do płukania otworu wiertniczego, bęben do kabli wysokiego napięcia, części kanału powietrznego i urządzenie do podtrzymywania kanału powietrznego. Transportem kołowym dojechały również elementy dla załogi TBM. Jest już kontener dla personelu obsługującego maszynę, schody i platformy dla pracowników.
Największym wyzwaniem jest przewóz ciężkich i dużych elementów tarczy. To m.in. główny napęd o wadze 180 ton i najcięższy segment osłony – 153 ton. Wśród części ważących od 40 do 120 ton są też części płaszcza obudowy TBM, tarcza koła tnącego, przenośnik belkowy oraz podajnik.
Duży rozmiar części wymaga transportu od producenta z Niemiec do Polski drogą wodną śródlądową, a następnie nocą ciężarówkami do Łodzi. Firma odpowiedzialna za nietypowy transport musi uwzględnić poziom wody w rzekach, którymi popłyną elementy TBM. Niski poziom rzek miał wpływ na terminy przewozu. Jeśli warunki będą sprzyjające - transport odbędzie się jeszcze w maju. Zakończenie dostaw wszystkich elementów zaplanowano w czerwcu.
Wykonawca podpisał już umowę na wykonanie tubingów do budowy ścian tunelu średnicowego w Łodzi. Tubingi to zaokrąglone elementy obudowy tunelu, które tworzą razem pierścień, stanowiący ścianę tunelu. Do budowy podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec potrzebne jest ok. 26 tys. tubingów.
Prace przygotowawcze widać w Łodzi. Pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską powstaje komora startowa dla dużej tarczy TBM. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy montaż tarczy w komorze rozpocznie się w sierpniu. Po zakończeniu wymaganych procedur - zacznie się drążenie tuneli.
W Łodzi jest już pierwsza tarcza, która wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.3,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy „mechaniczny kret” waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości. Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.
Budowa tunelu średnicowego zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.
Projekt i budowa tunelu wykonywane są przez konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz Energopol Szczecin.
Źródło: PKP PLK
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.