reklama
reklama

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Sprawdź, jaki jest nowy termin ukończenia inwestycji i kiedy zacznie drążyć „Katarzyna”? [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Sprawdź, jaki jest nowy termin ukończenia inwestycji i kiedy zacznie drążyć „Katarzyna”? [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
90
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości Łódź Udało się nie tylko znaleźć środki na ukończenie tej ważnej inwestycji, ale także podpisać nowe aneksy. Było to konieczne, aby zabezpieczyć łódzkie kamienice, jak i doprowadzić do tego, że drążenie tuneli będzie kontynuowane. Pojawił się także nowy termin ukończenia całej inwestycji.
reklama

Łódzkie metro powstaje i będzie powstawać do końca – zapewnili na zorganizowanej w środę 15 maja konferencji prasowej przedstawiciele PKP PLK, rządu oraz wykonawcy.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią - na jakim jest etapie?

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana do końca konieczne jest nie tylko dokończenie niewybudowanych jeszcze fragmentów tunelu, ale także wybudować trzy przystanki podziemne – Polesie (przy Manufakturze), Koziny (przy al. Włókniarzy/Drewnowskiej) oraz Śródmieście (skrzyżowanie Kościuszki/Zielona).

Jak mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podpisano dwa aneksy, z czego jeden dotyczył umocnienie budynków na trasie drążenia tunelu w centrum Łodzi.

- Jestem niezwykle zadowolony, że dzisiaj prace w tunelu pod Łodzią przebiegają bezproblemowo, że udało nam się wybrnąć ze wszystkich trudności, które były między wykonawcą a inwestorem. Cieszę się, że w ostatnim czasie udało się podpisać dwa niezwykle ważne aneksy. Pierwszy dotyczący umocnienia ziemi pod budynkami mieszkalnymi, pod kamienicami, dzięki czemu można przystąpić do kolejnego ważnego etapu prac, czyli do budowy ważnego tunelu i który wymaga zaangażowania finansowego. Ten aneks to jest około 171 milionów złotych, które udało nam się znaleźć, ale dzięki podpisaniu tego porozumienia możemy ze spokojem patrzeć na tę inwestycję, ale także możemy uspokoić każdego, kto martwił się o aspekt wytrzymałości budynków, to mamy już za sobą

- mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Swojego zadowolenia z postępów inwestycji nie kryje także prezydent Hanna Zdanowska, która dziękowała za pierwsze zaproszenie na konferencję dotyczącą postępów przy łódzkim tunelu kolejowym.

- Wreszcie projekt ma prawdziwego gospodarza. Ten projekt toczy się od wielu lat, ale jestem oficjalnie na budowie w towarzystwie osób bezpośrednio zaangażowanych po stronie inwestora pierwszy raz, ponieważ jak państwo wiecie, do tej pory niedane mi było niestety uczestniczyć w tego typu przedsięwzięciach. Mimo że inwestycja toczy się na terenie Łodzi, mimo że inwestycja jest bardzo trudna z racji przede wszystkim przebiegu inwestycji pod ściśle zabudowanym starym centrum miasta, to jednak nasze spotkania ograniczały się praktycznie do rozmów z bezpośrednio z wykonawcą, bo u nas też szukał wsparcia 

- mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Ukończenie budowy tunelu kolejowego pod Łodzią pozwoli na rozwój siatki połączeń, w tym także pojawienie się w Łodzi połączeń międzynarodowych.

Łódź będzie mieć międzynarodowe połączenia kolejowe?

W opinii Piotra Malepszaka z ministerstwa infrastruktury Łódź może liczyć nawet na połączenia poza granicami kraju, bez konieczności przesiadki np. w Kutnie, w którym zatrzymują się pociągi relacji Warszawa - Berlin.

- Liczę też, że w systemie kolejowym Łódź zostanie włączona do połączeń międzynarodowych, bo tego Łodzi brakowało. Jak państwo wiecie, zawsze międzynarodową stacją kolejową dla Łodzi było Kutno albo Koluszki, a teraz za dwa lata będzie wreszcie szansa, że przez Łódź pojadą również pociągi międzynarodowe Intercity, być może też pociągi innych przewoźników i to jest jeden z dodatkowych tych elementów, które w całym systemie kolejowym powodują że Łódź zyskuje należne miejsce na kolejowej mapie polski 

- podkreśla Piotr Malepszak, ekspert w branży kolejowej, podsekretarz stanu, w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada za transport kolejowy.

Kluczowym etapem w budowie tunelu kolejowego pod Łodzią jest także wznowienie pracy tarczy TBM „Katarzyna”, która od miesięcy stoi bez ruchu.

Tunel pod Łodzią. Gdzie jest tarcza TBM "Katarzyna"? Jaki jest nowy termin zakończenia budowy?

Jak mówi Piotr Malepszak tarcza wznowi pracę tuż przed wakacjami.

- W jednym z punktów kamieni milowych w aneksie, którym mamy podpisane Katarzyna ma zacząć drążenie do 21 czerwca, czyli mamy 30 kilka dni na rozpoczęcie drążenia i zakończenie drążenia w kierunku Fabrycznej do końca marca 2025 r. 

- dodaje.

Nowym terminem ukończenia inwestycji jest czerwiec 2026.

Aktualizacja 16.05.2024 PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że terminem uruchomienia pierwszych pociągów przez tunel jest grudzień 2026.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama