Na zakończenie budowy tunelu kolejowego pod miastem łodzianie czekają od lat. Najpierw w 2016 roku hucznie otworzono dworzec Łódź Fabryczna, następnie zdecydowano, że czas ruszyć dalej. Wielki tunel, który ma połączyć Fabryczną z Kaliską i Żabieńcem miał być gotowy już w 2021 roku.
Pół roku temu miały pojechać pierwsze pociągi, a Łódź miała się stać stolicą kolejowej rewolucji. Mamy maj 2023 roku, a zamiast gotowych przystanków i jeżdżących pociągów mamy place budowy. Nie tylko w ścisłym centrum Łodzi przy ul. Zachodniej, ale także przy Manufakturze i al. Włókniarzy.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią
O to, co dalej z budową tunelu kolejowego pod Łodzią rozmawiali posłowie na ostatnim posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Padły pytania, czy inwestycja dalej jest realizowana, a dla mieszkańców zapowiedziano ważne zmiany. Na spotkaniu obecni byli posłowie PIS, Koalicji Obywatelskiej, Lewicy, niezrzeszeni, przedstawiciele rządu oraz samej inwestycji.- Trzy miesiące temu usłyszeliśmy, że poziom kontraktu na całej inwestycji wynosi mniej więcej 43%. Dowiedzieliśmy się, że będzie zawarty aneks. Aneks został zawarty i teraz usłyszeliśmy, że cała inwestycja ma zostać zakończona w grudniu 2024 r. Tu oczywiście rodzi się pytanie o to, jak przez 4 lata udało się zrealizować raptem niespełna 50%, a teraz ponad 50% budowy tego tunelu przez 1,5 roku, w tej najtrudniejszej części, czyli pod ścisłym centrum miasta, pod 200 kamienicami
- pytał podczas spotkania Dariusz Joński, poseł Koalicji Obywatelskiej.
Przedstawiciel PKP PLK odpowiedział, że przede wszystkim inwestycja cały czas trwa, ale jednocześnie nie ukrywał, że tarcze jeszcze nie pracują.
- Panie pośle, nie jest prawdą to, co powiedział pan o tym, że budowa nie funkcjonuje. Prace trwają. Rzeczywiście mówimy o 7,5 km tuneli, o 14 km torów do ułożenia, ale oprócz tego budujemy trzy stacje podziemne: Śródmieście, Polesie i Koziny. Te prace są tam realizowane. Rzeczywiście tarcze w tej chwili nie pracują. Jest to związane z procesem technologicznym, który powoduje konieczność ich napraw po wykonaniu pewnych zakresów prac, które były robione wcześniej. Mamy ponad 1100 m – z 3400 m – pracy realizowanej przez mniejszą tarczę Faustyna. Większa tarcza zrealizowała ponad 1000 m z 2300 m, które są docelowo do zrealizowania
- Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA .
Poruszona została także kwestia kamienic, które przez cały czas są zamieszkiwane przez mieszkańców, a znajdują się nad trasą drążenia tunelu.
Co dalej z łódzkimi kamienicami podczas drążenia tunelu pod Łodzią?
Wiadome jest, że na czas prac mieszkańcy będą musieli się wyprowadzić ze swoich mieszkań do hotelu. Ważne jest, że cały koszt pokryje wykonawca.
- Kolejny raz potwierdzam – tak że prosiłbym, żeby w przestrzeni publicznej nie podawać w wątpliwość decyzji, które są podjęte – robimy wszystko, żeby utrzymać kamienice. Nie chcemy doprowadzić do wyburzania kamienic, mimo że wiemy, w jakim są one stanie technicznym. Informacje, które były przekazywane do mieszkańców, do właścicieli budynków, związane były z tym, że budynki są w takim stanie technicznym, który w sposób racjonalny wskazywałby na to, że najlepszą decyzją byłoby wyburzanie, ale mając świadomość tego, jak trudny społecznie jest to temat, podjęliśmy decyzję o tym, że wzmacniamy te kamienice, oczywiście przy zachowaniu bezpiecznego prowadzenia prac w zakresie wzmacniania, a potem już samej pracy tarczy.
- dodał Bresch.
Jest 45 budynków, które wymagają wzmocnienia technicznego. Jak się okazuje, już teraz zostawiają one wiele do życzenia, jeśli o ich stan techniczny.
- Jeśli chodzi natomiast o dużą maszynę, całe skomplikowanie projektu polega na tym – co wspomnieliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji – że mamy w sumie 198 kamienic, które zostały zinwentaryzowane na odcinku od Manufaktury do samego Dworca Łódź Fabryczna. Wskazaliśmy już ok. 43–45 budynków, których stan techniczny już na dzień dzisiejszy bez jakiejkolwiek ingerencji jest zagrażający bytności. Te ekspertyzy dalej są prowadzone.
- mówił Mariusz Serżysko, dyrektor Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów.
Koniec inwestycji planowany jest na grudzień 2024 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.