Bohaterem kolejnego odcinka naszego cyklu nie jest jeden Maestro, znany z imienia i nazwiska, ale zespół ludzi tworzących jeden z najlepszych w Europie festiwali fotografii. Łódzki Fotofestiwal, znany wśród miłośników fotografii od dziewiętnastu lat, został w tym roku postawiony przed nie lada wyzwaniem. Zespół twórców, który w naszym filmowym cyklu reprezentują kuratorzy festiwalu Franciszek Ammer i Justyna Kociszewska, musiał w niedługim czasie podjąć strategiczną decyzję o formie organizacji wydarzenia. Jak pogodzić dotychczasowy, tradycyjny sposób ekspozycji z wymaganiami i ograniczeniami stawianymi przez sytuację epidemiczną? Co można, a czego nie można przeprowadzić, jak pokazać prace, które z powodu ograniczeń nie mogą być eksponowane w galerii? Jak dostosować się do ograniczeń ilości osób odwiedzających? Na te i wiele innych pytań musieli odpowiedzieć sobie twórcy Fotofestiwalu 2020. Jakie odpowiedzi znaleźli, o tym dowiemy się od naszych bohaterów.
Ciekawym wątkiem przewijającym się w wypowiedziach kuratorów Fotofestiwalu jest ewolucja technologiczna, jaką impreza przeszła na przestrzeni ostatnich prawie dwudziestu lat. Wspomnienia pierwszych edycji, doświadczenia z ekspozycją, zapleczem technicznym czy środkami komunikacji pokazują, jak bardzo zmienił się festiwal i jak wiele nowinek zostało do niego zaadaptowanych. Choć technologia zawsze pełniła rolę wyłącznie służebną, to jednak trudno przecenić jej znaczenie w organizacji przedsięwzięcia. Doskonały i wymagający warsztat przez lata budował fundament pod ekspozycje przyciągające tłumy odwiedzających. Dziś, gdy trzeba było zredukować liczbę gości mogących odwiedzić galerie w Łodzi, wiele z tego co realne zostało przełożone na zasoby wirtualne.
Podstawowym dylematem organizatorów była kwestia, ile z ekspozycji dotychczas organizowanych w pomieszczeniach Art Inkubatora można przenieść do sieci? Czy autorzy i kuratorzy wystaw, zwłaszcza zagranicznych, są gotowi na tego typu decyzje i jak to zrobić, by nie stracić zasadniczych walorów dzieł, a jednocześnie dać im możliwość zaistnienia w świadomości szerszego grona odbiorców? Jakie technologie wykorzystać, by osiągnąć maksimum oczekiwanego efektu przy minimum strat?
Prawie dwie dekady doświadczeń, ciągły rozwój, także technologiczny, pozwolił zespołowi organizatorów stanąć na wysokości zadania i osiągnąć wyśmienity efekt. Połączenie ekspozycji w galerii z ekspozycją w internecie przyniosło nowe doświadczenia otworzyło nieoczekiwane wcześniej perspektywy rozwoju dla festiwalu. Technologia okazała się ważnym, w pewnych obszarach kluczowym sprzymierzeńcem, a twórcy, kuratorzy i organizatorzy przedsięwzięcia mogli cieszyć się nową jakością stworzoną w sytuacji kryzysowej. W ten sposób Fotofestiwal 2020 nie tylko został uratowany, ale też po raz kolejny wyznaczył standardy ekspozycji fotografii na światowym poziomie.
***
Zobacz dodatkowe materiały związane z Fotofestiwalem, w tym wersje online wystaw z tego roku (wejscie na wersję online bezpośrednio z tych stron):
- http://fotofestiwal.com/2020/
wystawy/jean-marie-donat- autoportret-xx-wieku/ - http://fotofestiwal.com/2020/
wystawy/miklos-tamasi-and- istvan-viragvolgyi-przeszlosc- nalezy-do-ciebie/ - http://fotofestiwal.com/2020/
wystawy/w-m-hunt-oos-iiis/ - http://some-bodies.
parallelplatform.org/
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.