Z okazji Światowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych Fundacja Normalne Miasto - Fenomen przesłała nam informacje o postulatach zmian na drogach w Polsce. Raport Instytutu Transportu Samochodowego (dane z lipca 2019) informuje, że w miastach, czyli tam, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h, aż 85 proc. kierowców dojeżdżających do przejścia dla pieszych przekracza dopuszczalną prędkość.
Stąd inicjatywa ruchów miejskich i organizacji społecznych zrzeszonych w Federacji Piesza Polska, które zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Koalicja chce wprowadzić 4 istotne zmiany w kodeksie drogowym i sytuacji na polskich drogach:
- Pierwszeństwo dla pieszych – aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie, tak jak jest obecnie, tylko znajdujący się na przejściu.
- Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń – od 1997 roku maksymalny mandat wynosi 500 zł (wtedy średnia pensja wynosiła 1100 zł, a teraz to ponad 5000 zł).
- Obniżenie limitów prędkości – 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki).
- Prawdziwa egzekucja przepisów – wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2000 (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.
Dziś z okazji Światowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych w Łodzi uczczono pamięć ofiar przed łódzkim magistratem.
Źródło: Fundacja Normalne Miasto - Fenomen
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.