Niektórzy ich nie zauważają, inni celowo jadą właśnie nimi, bo jest po prostu szybciej – mowa o pasach ruchu, na których wjazd mają wyłącznie tramwaje i autobusy MPK Łódź.
Zapowiedź powstania nowych buspasów w Łodzi
W samej Łodzi przykładów takich lokalizacji jest kilka. To m.in. ulica Kopcińskiego (od Wydawniczej w stronę ronda Solidarności) i dalej aleja Palki, ulica Piotrkowska od Piotrkowskiej Centrum do placu Niepodległości, a także ulica Narutowicza od Kopcińskiego do krańcówki Radiostacja.W teorii, pasy ruchu, które są wydzielone dla komunikacji miejskiej mają być konkurencyjne – autobusy i tramwaje mają omijać stojące w korku auta szybko i sprawnie, a także pokazywać, że ich wprowadzenie było potrzebne.
Jak to wygląda w praktyce? Zarówno na ulicy Kopcińskiego, jak i dalej w ciągu al. Palki nie brakuje „wzorowych” kierowców, którzy widząc korek nie ustawiają się tuż za nim, a omijają go buspasem, który jest widocznie oznakowany zarówno znakami pionowymi, jak i poziomymi.
Do podobnych sytuacji dochodzi na ulicy Narutowicza – na tej samej, na której jednym z charakterystycznych dźwięków jest dzwonek tramwaju.
W ostatnich dniach Łódź zapowiedziała szereg ułatwień dla MPK Łódź, w tym także wprowadzenie nowych buspasów.
Mogą się one pojawić m.in. ulicy Strykowskiej w pobliżu Wojska Polskiego, na Tuwima (od Sienkiewicza do Piotrkowskiej), na Próchnika i Rewolucji 1905 (od Gdańskiej do Kilińskiego) oraz Żeromskiego (od Struga do Kopernika), na Retkińskiej (od Kusocińskiego do Krzemienieckiej), na Pabianickiej i alei Politechniki w pobliżu ronda Lotników Lwowskich. oraz na alei Piłsudskiego od ulicy Sarniej w kierunku Wydawniczej.
Problemy kierowców autobusów i motorniczych MPK Łódź z kierowcami
Swoje obawy w kontekście zapowiedzi nowych buspasów wyrażają także łódzcy kierowcy autobusów oraz motorniczowie.
- Codziennie jest tak, że zamiast być szybciej to stoimy na buspasach tracąc na całym przejeździe nawet 20 minut. Przykład pierwszy z brzegu – Kopcińskiego przez skrzyżowaniem z Narutowicza. Część kierowców skręca, ale zamiast zmienić pas tuż przed skrzyżowaniem to jadą buspasem już od marszałków. Efekt? Najpierw tracę 5 minut tutaj, potem gdy chcę zmienić pas na lewy i czekam na zielone tracę kolejne minuty
- mówi jeden z kierowców autobusów, który chce zachować anonimowość.
- My już nawet nie dzwonimy na to, bo to nic nie daje. Albo zatrzymują się tak, że nie mają gdzie potem zjechać, albo stoi jeden za drugim i nawet nie drgnie, a widzi, że chcemy przejechać. Czas leci, przeskoczyć się tego nie da, bo no bo jak, a pasażerowie co chwila spoglądają na zegarek
- dodaje motorniczy o przejeździe tramwaju przez ulicę Limanowskiego w Łodzi.
Nie inaczej sytuacja wygląda na ulicy Narutowicza. Tutaj każdego dnia z blokującymi przejazd autami spotykają się motorniczowie linii 5, 12 i 18, a także ci, którzy wyjeżdżają na miasto prosto z zajezdni.
- Wszystko ładnie brzmi i ładnie się zapowiada, ale jak będzie w rzeczywistości? Czy kierowcy wezmą sobie do serca nowe regulacje i będą ich przestrzegali? Śmiem wątpić
- pisze w liście do redakcji TuLodz.pl łódzki motorniczy.
I dodaje:
- Na zdjęciu (fotografia pod tytułem artykułu - przyp. red.) sytuacja jak co dzień na ulicy Narutowicza przed skrzyżowaniem z Kopcińskiego. Sznur aut na wydzielonym dla tramwajów pasie skutecznie blokuje ich przejazd.
Jak pisze motorniczy, do blokady tramwajów dochodzi niemalże każdego dnia.
- Kierowcy mają za nic wymalowaną linię ciągłą i zamocowane w jezdni separatory. I tak dzień w dzień. Pomysły są śmiałe i raczej potrzebne gorzej z ich urzeczywistnieniem
- podkreśla motorniczy.
Gdzie i kiedy ruszają konsultacje społeczne w sprawie nowych buspasów?
Konsultacje w sprawie wprowadzenia nowych buspasów mają być prowadzone za pomocą specjalnej strony internetowej i dedykowanym formularzom. Ich początek zapowiada się na 25 listopada.
- Te wszystkie buspasy chcielibyśmy skonsultować z łodzianami, czy wszędzie ma to sens, czy nie spowoduje zbyt dużych utrudnień. Konsultacje będą trwały od 25 listopada do 20 grudnia. W listopadzie chcielibyśmy ogłosić wszystkie informacje. Natomiast od grudnia chcielibyśmy już spotykać się z okolicznymi mieszkańcami w formie warsztatów.
- zapowiadała podczas konferencji prasowej w piątek 15 listopada Kamila Ścibor, radna Rady Miejskiej w Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.