To jeszcze nie jest powrót do drążenia, ale ważny krok. Sprawdzono, czy uśpiona od miesięcy tarcza jest gotowa do działania. Test zakończył się sukcesem. Nie oznacza to jednak, że wiadomo, kiedy znów pełną parą ruszy do pracy
Dlaczego Katarzyna stanęła?
Tarcza Katarzyna zatrzymała się w listopadzie 2024 roku pod kamienicą przy ul. 1 Maja 21. Powód? Problemy z gruntem w rejonie al. 1 Maja i ul. Próchnika. Doszło do osunięcia ziemi i zawalenia jednej z kamienic, inne budynki w okolicy również zostały uznane za zagrożone.W trosce o bezpieczeństwo wstrzymano prace. Wykonawca rozpoczął wzmacnianie gruntu oraz dodatkowe badania geologiczne. Ich wyniki będą kluczowe. Nie tylko dla samego tunelu, ale i decyzji dotyczących przyszłości części zabudowy w tym rejonie. Może się zdarzyć, że konieczne będzie wyburzenie kilku kamienic.
Co dalej z tunelem średnicowym?
Wykonawca zapowiedział, że w najbliższych dniach przedstawi spółce PKP PLK nowy harmonogram prac drążeniowych. Ma on wskazać, kiedy czoło maszyny dotrze do podziemnego bloku postojowego w al. 1 Maja. Tam, w bezpiecznych warunkach, przeprowadzony zostanie kompleksowy przegląd i przygotowanie maszyny do dalszego drążenia.
W międzyczasie trwają zaplanowane prace serwisowe.
- Aby nie tracić czasu w oczekiwaniu na ekspertyzy dotyczące kamienic i wzmocnienia gruntu, rozpoczęliśmy konserwację tarczy. Wymieniane są zużyte narzędzia skrawające, które odpowiadają za kruszenie i rozdrabnianie gruntu
- tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy tunelu średnicowego w Łodzi.
Remont „na paluszkach”
Katarzyna przechodzi remont techniczny pod ziemią. Prace są prowadzone etapami - ostrożnie, z dużą precyzją. Tarcza jest delikatnie przesuwana, aby ekipa mogła dostać się do pierwszego zestawu zużytych narzędzi. Po ich wymianie maszyna znów jest przesuwana i tak aż do pełnego serwisu.To wymagająca operacja. Narzędzia skrawające (rolki, dłuta, noże) montowane na obracającej się głowicy, pracują pod ogromnym naciskiem. Regularna ich wymiana to klucz do bezpiecznego drążenia.
Kiedy ruszy tarcza?
Tunel średnicowy pod Łodzią jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej w Łodzi, który ma na celu poprawę komunikacji i połączenie dworców Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.Wznowienie prac nastąpi po uzyskaniu ekspertyz i całkowitym zabezpieczeniu terenu. Już teraz wiadomo, że nie nastąpi to wcześniej niż jesienią.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.