reklama
reklama

Filmy, seriale, nowa platforma VOD – wystartowała hybrydowa Kamera Akcja

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Filmy, seriale, nowa platforma VOD – wystartowała hybrydowa Kamera Akcja - Zdjęcie główne

Filmy, seriale, nowa platforma VOD – wystartowała hybrydowa Kamera Akcja TuŁódź Łódź WIadomości łódzkie

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Rozpoczął się festiwal Kamera Akcja. To już 11. edycja, jednak pod wieloma względami całkowicie pionierska. W związku z trudną sytuacją organizatorzy, pragnąc zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom, zdecydowali się na formę hybrydową. Z tego powodu do dyspozycji widzów oddana została nowa, autorska platforma streamingowa – Think Film. Rozpoczęcie festiwalu zainaugurowało również działalność Serio Pro – pierwszego w Polsce wydarzenia poświęconego branży serialowej. Podczas ceremonii otwarcia FKA poznaliśmy zwycięzców w konkursach “Krytyk Pisze” oraz “Krytyk Mówi”.
reklama

W tym szczególnym roku, trudnym tak dla uczestników, jak i organizatorów, część projekcji wyświetlana jest dla ograniczonej publiczności w Kinie Szpulka Łódzkiego Domu Kultury. Większość seansów oraz warsztatów, dyskusje i spotkania z gośćmi można zobaczyć na utworzonej specjalnie na potrzeby FKA autorskiej platformie streamingowej Think Film

!reklama!

Festiwal, który powstał z miłości

Nic w tym roku nie jest takie, jak w latach ubiegłych. Spotykamy się tak naprawdę online, bo festiwal w tym roku odbędzie się w wersji hybrydowej, pandemia nam to wszystko narzuciła ale, co najważniejsze, nie zmieniła tego, że przed nami cztery dni naprawdę wielkich emocji. Związanych nie tylko z Festiwalem Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja, ale także z Akcją Edukacją i czymś absolutnie nowym, wydarzeniem branżowym Serio PRO – powiedziała prowadząca ceremonię otwarcia Agata Gwizdała.

W “stolicy polskiej krytyki filmowej” widzów powitała wiceprezydent miasta Łodzi Małgorzata Moskwa–Wodnicka:

Przed państwem kilkadziesiąt projekcji filmowych, warsztaty, dyskusje i to, co najciekawsze, czyli spojrzenie za kulisy produkcji filmowej. Życzę niesamowitych przeżyć w wirtualnej przestrzeni i na projekcjach w sali kinowej. Tuż po niej głos zabrał dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Jacek Grudzień: – Kamera Akcja to festiwal, który powstał z miłości. Z miłości do kina tych, którzy go tworzą i którzy go przed laty wymyślili oraz tych, którzy w nim uczestniczą. To wielkie święto dla wszystkich, którzy kochają nowości, rozmowy o kinie, którzy pobudzają swoją wyobraźnię najwspanialszą sztuką, jaką jest ambitny film.

Przez dwie ostatnie edycje festiwal gościł w progach Szkoły Filmowej w Łodzi, która i w tym roku jest wiodącym partnerem wydarzenia.

Bardzo się cieszę z kolejnej edycji festiwalu i tego, że udało się go zorganizować w tak trudnym czasie. W Konkursie Etiud i Animacji mocna reprezentacja filmów naszych studentów, wśród zaproszonych gości nasi wykładowcy i absolwenci. Szkoda, że to wszystko nie w Szkole Filmowej w Łodzi, bo tu jest wasze miejsce, mam nadzieję, że wrócicie do nas w przyszłym roku z jeszcze ciekawszą imprezą, bo co roku podnosicie poprzeczkę coraz wyżej - powiedziała prof. Milenia Fiedler, rektorka Szkoły Filmowej.

Niezwykle istotnym partnerem, mecenasem współpracującym z festiwalem od pierwszej edycji, jest Uniwersytet Łódzki.

Festiwal Kamera Akcja wyrósł z filmoznawstwa na UŁ. Bardzo się cieszymy, że coś, co zaczynali tworzyć nasi ludzie, rozwinęło się w tak interesującą, ogólnopolską imprezę. Nie możemy się teraz spotkać wszyscy, jak co roku, na hucznym otwarciu, ale potraktujmy to jako okazję do docenienia bliskości która, mam nadzieję, niebawem do nas wróci, również na salach kinowych – wyraziła nadzieję rektorka UŁ prof. Elżbieta Żądzińska.

- Szkoda, że nie możemy wszyscy spotkać się w sali kinowej, ale znaleźliśmy dla państwa alternatywę. Przygotowaliśmy spotkania z międzynarodowymi gośćmi, fantastycznymi ekspertami, będzie możliwość wzięcia udziału w panelach dyskusyjnych, warsztatach, case studies. To ludzie tworzą Kamerę Akcję, dlatego serdecznie zapraszamy do spędzenia z nami tych czterech pełnych wrażeń dni – zapowiedziała dyrektorka festiwalu Malwina Czajka.

Corocznie, już od ponad 10 lat, staramy się państwa zaskakiwać nowymi pomysłami. W tym roku wiele z nich zostało sprowokowanych przez tę trudną sytuację, ale mamy nadzieję, że wniosą dużo dobrej energii i będą alternatywą dla spotkania w realu, które, mam nadzieję, nastąpi już w przyszłym roku. Tymczasem przenosimy Kamerę Akcję do wirtualnego Centrum Festiwalowego Think Film, platformy, w której mogą państwo oglądać filmy, brać udział w warsztatach, dyskusjach, komentować, a także po prostu być z nami i cieszyć się magią festiwalu – dodał dyrektor FKA Przemek Glajzner.

Poznaliśmy laureatów konkursów “Krytyk Pisze” i “Krytyk Mówi”

Podczas ceremonii otwarcia organizatorzy ogłosili zwycięzców w jedynych w swoim rodzaju konkursach dla krytyków. W konkursie „Krytyk Pisze” jury krytyków w składzie Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Mateusz Demski i Dawid Dróżdż, zdecydowało się nagrodzić „Too Old To Die Young”. Przyćpany koniec świata autorstwa Katarzyny Kobernik. Spośród 50 nadesłanych prac jury wybrało tekst, którego twórczynię chce nagrodzić za erudycję, odwagę w formułowaniu myśli i otwarcie szerszego pola do dyskusji. Nagrodą dla laureatki jest współpraca redakcyjna z kwartalnikiem Film&TvKamera oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

Jury twórczyń w składzie Anka Sasnal, Daria Kopiec i Maria Ornaf wśród konkursowych tekstów szukało takiego, który byłby dowodem wrażliwości i odwagi autora. Wyróżnienia od jury twórczyń otrzymały ex aeqo Joanna Krygier za tekst Freudowskie sny, marynarskie wierzenia i mitologiczne starcia. O męskiej rywalizacji w filmie Lighthouse Roberta Eggersa oraz Matylda Cianciara za tekst First Cow – Przypowieść o współczesnej Ameryce. Nagrodą dla laureatek jest współpraca redakcyjna z film.org.pl oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

Jury redakcji miesięcznika KINO, czyli Iwona Cegiełkówna i Jacek Cegiełka, wyróżniło tekst Igora Kierkosza Pochłaniam, więc jestem. Ciało w Niedosycie Carla Mirabelli–Davisa, który “pokazuje nie tylko sprawność językową, ale także erudycję autora. Analiza filmu nie ogranicza do omówienia jego fabuły i warsztatu. Bazuje też na rzeczywistości pozafilmowej wpisując omawiane dzieło w konteksty społeczno–kulturowe”. Nagrodą jest współpraca redakcyjna z miesięcznikiem oraz roczna subskrypcja serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

W konkursie “Krytyk Mówi” w wyniku głosowania publiczności z nominowanych 10 kanałów, vlogów i podcastów laureatem został Michał Oleszczyk za podcast “Spoiler Master – podcast do słuchania po seansie”.

Jestem bardzo szczęśliwy, dziękuję wszystkim osobom, które zagłosowały w konkursie. To jest podcast, który tworzę z wielką pasją i naprawdę każda słuchaczka, każdy słuchacz, który co jakiś czas włącza sobie Spoiler Mastera, jest dla mnie nieprawdopodobnie ważny, robię ten podcast dla was. Jest to ogromna radość, że ten głos, który nagrywam, trafia w różne miejsca w Polsce i nie tylko i że wspólnie możemy się cieszyć kinem – powiedział nagrodzony podczas otwarcia FKA. Laureat otrzymał: 2–godzinną konsultację z ekspertem od montażu – Karolem Kubiakiem, dostęp do zajęć online Pracowni Ekspresja oraz roczne dostępy do serwisów DAFilms i Kinoscope.

Konkursy “Krytyk Pisze” i “Krytyk Mówi” odbywają się pod patronatem Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Wydarzenia odbywające się w ramach Akcji Edukacji udowadniają, jak szeroka wiedza teoretyczna przydaje się w wielu branżach kreatywnych, potrafi również w nieoczywisty sposób wpłynąć na odbiór dzieł filmowych oraz na ich tworzenie. Poranne, pierwsze podczas tegorocznej edycji spotkanie Akcja analiza: „Popiół i diament” na warsztacie poprowadziła wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego oraz Akademii Muzycznej w Łodzi – Kamila Żyto. Uczestnicy mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat struktur filmowych oraz kontekstów kulturowych. Punktem wyjścia do ciekawej rozmowy był wielokrotnie nagradzany film Andrzeja Wajdy „Popiół i diament”. Z kolei ostatnim wydarzeniem pierwszego dnia FKA było Q&A z twórcami filmu „Złotokap” – islandzkim reżyserem Ragnarem Bragasonem oraz polską producentką Beatą Rzeźniczek.

Wszystko o serialach!

Dzień otwarcia festiwalu to także pierwszy dzień wydarzenia branży serialowej Serio Pro, w ramach którego odbyły się już trzy z planowanych ośmiu spotkań. Branża seriali premium jest dziś na zupełnie innym poziomie, niż jeszcze kilka lat temu. Na rynku zmieniło się wiele, powstało mnóstwo platform streamingowych, widzowie oglądają seriale całymi sezonami na raz i ciągle pragną więcej. Wydarzenia Serio Pro są skierowane w tym roku do osób działających w branży lub planujących rozpoczęcie pracy przy serialach.

Pierwszym spotkaniem Serio Pro było Od „A” do „Fargo” – analiza scenariuszowa ze scenarzystą Kacprem Wysockim. Twórcy dzisiejszych seriali wciąż potrafią zaskakiwać widzów i budować nieoczywiste opowieści na pograniczu wielu gatunków. Uczestnicy warsztatu mieli okazję dowiedzieć się, jak w praktyce budowana jest struktura dzieł serialowych na podstawie genialnego „Fargo”. –Pandemia sprawiła, że my jako widzowie stajemy się bardziej wytresowani, oglądamy dużo seriali, często tych premium, przez co jesteśmy automatycznie bardziej wykształconymi i wyrafinowanymi krytykami – zauważył prowadzący.

Rozmową dnia była zdecydowanie dyskusja Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na SERIO!, na którą zaproszono czterech fantastycznych gości, którzy pracowali przy takich projektach jak „W głębi lasu”, „Śniegu już nigdy nie będzie” czy „1983”. Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Katarzyna Lewińska (kostiumografka), Łukasz Targosz (kompozytor), Dawid Muszyński (krytyk) oraz prowadząca Kaja Klimek podzielili się najróżniejszymi sekretami swojej pracy. Niezwykle ciekawe połączenie osób zajmujących się przeróżnymi dziedzinami zaowocowało porywającą dyskusją o aktualnym rynku seriali. – Podczas tych ostatnich miesięcy okazało się, że nawet reżyserować i przeprowadzać zdjęcia próbne można zdalnie – zauważyła Agnieszka Smoczyńska. Dawid Muszynski przyznał, że jeśli chodzi o wywiady, to powstają obecnie materiały gorszej treści: – Aktorzy są zmęczeni licznymi wywiadami online, nie można nawiązać z nimi chemii.
Moja przygoda z serialem zaczęła się wcześnie, w 2007 roku produkowałem serial “Odwróceni”. Wtedy jeszcze panowało przeświadczenie, że serial to gorszy film – wspominał Łukasz Targosz dodając m.in., że przyszłością jest na pewno sprofilowana do odbiorcy zawartość streamingowa. Z kolei Katarzyna Lewińska zwracała uwagę na to, że seriale w Polsce pozwalają sobie na szaleństwo, bo to nadal nowość i przygoda. – Kino stanie się ekskluzywnym wydarzeniem. Być może stanie się czymś takim jak opera – zastanawiała się. 

Ostatnim wydarzeniem dotyczącym seriali było Serio to oglądasz? O trendach odbiorczych z analityczką TVN Discovery Dorotą Pawelec. Uczestnicy otrzymali ogromną dawkę wiedzy. – W ostatnich latach dokonała się rewolucja: szybszy Internet, mniejszy koszt oglądania, bo można przecież nawet w tramwaju. Nie jesteśmy uzależnieni od miejsca i czasu – mówiła prowadząca dodając m.in., że społeczny wymiar seriali staje się jednak problematyczny, bo każdy ogląda coś innego, nie istnieje coś takiego, jak wspólne oglądanie seriali: – Kiedy oglądaliśmy kiedyś odcinek po odcinku, ale z odstępem czasowym, mogliśmy przeżyć i przetrawić emocje związane z serialem. Teraz natomiast to zniknęło, wyraźne jest zjawisko bingewatchingu.

Pełny harmonogram 11.FKA można znaleźć tutaj: kameraakcja.com.pl/harmonogram-godzinowy-fka

źródło: mat. prasowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama