Pasażerowie bez biletu, ale z długiem
Wszystkie zaległości finansowe Polaków jeżdżących komunikacją miejską bez biletu, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, wynoszą 369,2 mln zł, z czego obecnie prym wiodą mieszkańcy województwa łódzkiego, którzy nie uregulowali 94,7 mln zł.Niepokojące jest to, że w sakli kraju nastolatkowie poniżej 18 roku życia muszą oddać ponad milion złotych. Najbardziej zadłużeni są młodzi gapowicze z województwa wielkopolskiego, którzy zalegają ze spłatą 447 tys. zł
Setki tysięcy osób bez opłaconych kar
W bazie KRD znajduje się obecnie ponad 293 tysiące osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu. Łączne zadłużenie wynosi niemal 370 mln złotych, a przeciętny dług gapowicza to 1,3 tys. złotych. W tej grupie dominują mężczyźni, którzy stanowią dwie trzecie zadłużonych pasażerów.W Łódzkiem dług 94,7 mln zł rozkłada się na 57,3 tys. osób, co daje średnio ponad 1650 zł na osobę.
Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Przewoźnicy w odpowiedzi na ten problem coraz częściej podejmują działania windykacyjne, a nawet kierują sprawy do sądu. Należności mogą być dodatkowo powiększane o odsetki i koszty egzekucji, co powoduje dalszy wzrost zadłużenia, obciążając zwłaszcza młodych ludzi na wiele lat. Z naszego badania „Gapowicze w komunikacji miejskiej” wynika, że ponad połowa ankietowanych zdaje sobie sprawę, iż skutkiem nieopłacenia kary są odsetki liczone za każdy dzień opóźnienia. Wbrew temu wybierają jednak jazdę na gapę, która może się skończyć wpisem do KRD
- wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Jak radzą sobie inni?
Dla porównania, na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się Wielkopolska, gdzie suma zaległości wynosi 87,6 mln zł, ale co ciekawe, tam przeciętny dług na osobę jest wyższy i sięga 2,1 tys. złotych. Na trzecim miejscu znalazło się Mazowsze, gdzie zadłużenie wynosi 53,3 mln zł, lecz dotyczy aż 58 tys. osób.W kontekście skutecznych rozwiązań warto zwrócić uwagę na województwo śląskie, gdzie dzięki efektywnemu systemowi rejestracji gapowiczów i wielokanałowej dystrybucji biletów problem jest znacznie mniej widoczny.
CZYTAJ TAKŻE: Jeszcze szybsza podróż pociągami w Łódzkiem. Podpisano umowę na remont ważnego odcinka
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.