reklama
reklama

Grek Zorba na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Balet Lorki Massine’a na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi zobaczymy już niebawem.
reklama

Grek Zorba w Łodzi już niebawem!

Bez katastrofy, za to triumfalnie, Triumf Zorby w Teatrze Wielkim, Balet o radości życia – to tylko niektóre tytuły w prasie po premierze w 1990 roku, kiedy recenzenci  przyjęli balet Lorki Massine’a  z wielkim entuzjazmem, a publiczność wręcz z euforią, by wielokroć wracać na widownię w kolejnych latach.

!reklama!

Postać Zorby – człowieka wolnego i króla życia z powieści Nikosa Kazantsakisa, spopularyzowana została na całym świecie filmową kreacją Anthony Quinna i stała się symbolem swobody i bogactwa wewnętrznego, symbolem człowieka, który może być dobrym i nie boi się dobrym być. Jego słynny finałowy, porywający taniec  sirtaki – od czasów filmu nazywany po prostu zorbą – jest całą kwintesencją filozofii życiowej i charakteru tytułowego bohatera, a niezwykle barwna muzyka Mikisa Theodorakisa – Greka z krwi i kości –  „unosi”  tancerzy w efektownej „greckiej” choreografii Lorki Massine’a.  Nie pozwala publiczności o sobie zapomnieć. I to na długo!

– Myślę, że polska publiczność będzie oczarowana bardziej niż przed laty, kiedy to ostatnio pokazywaliśmy Zorbę w Polsce. Jestem Rosjaninem i stwierdzam, że we wszystkich Słowianach jest coś podobnego. Jesteśmy bardziej wrażliwy na emocje, silniej ich doświadczamy, przez co sam proces twórczy i jego efekt jest bardziej poetycki niż u innych nacji – wyznaje choreograf.

Ten balet Massine’a, który miał swą światową premierę w słynnej Arena di Verona, nadal jest „w obiegu” na różnych, nie tylko europejskich scenach, choć zmienia się, nabiera nowych znaczeń, a jego choreografia rozwija się wraz z wykonującymi ją zespołami baletowymi. Jedynie muzyka pozostaje wciąż ta sama: wielobarwna, emocjonalna i dynamiczna.

– Wierzę w pewnego rodzaju przeznaczenie: po 30 latach i występach na całym świecie wracam tutaj, do miejsca, gdzie tak naprawdę zrodził się ten spektakl. To fascynujące. Pamiętajmy, że i zespół się zmienił, zmieniła się niejako sama technika: balet pod względem technicznym nie był tak zaawansowany 30 lat temu, jak jest teraz – dodaje.

TEATR WIELKI W ŁODZI | GREK ZORBA | Mikis Theodorakis / Lorca Massine
Balet w dwóch aktach
Premiera 29 lutego 2020 r.

GREK ZORBA
muzyka: Mikis Theodorakis
realizatorzy
libretto, choreografia i reżyseria: LORCA MASSINE
dekoracje, kostiumy: ZUZANNA MARKIEWICZ
asystent choreografa, przekaz układu choreograficznego: ANNA KRZYŚKÓW
asystent choreografa: NATALIA FEDOROWA
realizacja światła: ADAM TRAUTZ
inspicjenci: Anna Krzemińska, Mariusz Caban
(muzyka z nagrania)

obsada:
Zorba – Joshua Legge
John - Dominik Senator, Maciej Pletnia, Fabian Michaux
Marina – Laura Korolczuk, Riho Okuno, Alicja Bajorek
Madame Hortense – Alicja Bajorek, Walentyna Batrak, Matylda Molińska
Manolios –  Yuki Itaya, Wiktor Krakowiak-Chu, Witold Biegański
soliści, koryfeje, zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi

Grek Zorba, streszczenie libretta

W małej, greckiej miejscowości ludzie wciąż żyją według zwyczajów zakorzenionych w tradycji i w archaicznych zależnościach rządzących wspólnotą. Niechęć, a nawet zazdrość kobiet wzbudza młoda wdowa Marina, która odrzuca zaloty lidera mężczyzn – Manoliosa, co powoduje ogólne niezadowolenie. Niespodziewane pojawienie się Amerykanina – Johna wywołuje pewne poruszenie, inność cudzoziemca – reprezentanta zachodniej kultury – jest w zasadzie nie do zaakceptowania przez społeczność. Niechęć i wrogi stosunek rośnie zwłaszcza gdy młody Amerykanin zakochuje się w Marinie, która nie ukrywa swojego zainteresowania przybyszem.                                                                                                       

Pojawia się też Zorba – człowiek bez granic i barier, ni to włóczęga, ni podróżnik, a jego nieposkromiony apetyt na życie i optymizm oczarowuje Johna. Wbrew otoczeniu i rzucając wyzwanie losowi Zorba postanawia jednak zaprzyjaźnić się z młodzieńcem. Wśród mieszkańców przebywa też osobliwa postać, pozostawiona przez dawnych kochanków, podstarzała subretka – Madame Hortense. Od tamtych burzliwych czasów, żyje nadal wspomnieniami dawnych romansów i występów w kabarecie, opuszczona i samotna. Spotykając Zorbę dostrzega w nim uosobienie wszystkich tęsknot, ten zaś, chce – choćby przez chwilę – dać kobiecie radość i roztacza wizję spełnienia jej marzeń.

Miłość Mariny i Johna upokarza Manoliosa, a wzburzona i bezlitosna społeczność przygotowuje zemstę. Wdowa zostaje zabita przez ukamienowanie.   

Madame Hortense choruje i umiera. Teraz, po rozpaczy Johna, przychodzi też czas na smutek i przygnębienie Zorby.

Zorba i John rozpoczynają swój taniec. Jest on wyrazem nadziei i wiary w wartość życia, bo pomimo przeciwności oraz wyzwań losu zawsze warto patrzeć w przyszłość. W szalonym tańcu przekazują właśnie to przesłanie innym. Duch Dionizosa tańczy razem z nimi.

autor libretta: Lorca Massine
(tekst na podst. opracowania Anny Krzyśków)


SPEKTAKLE:

29 lutego 2020 – I Premiera
1 marca 20202 – II Premiera
11 marca 2020 – Premiera z Expressem  
oraz
4 i 5 kwietnia, 27 maja oraz 3 czerwca 2020


Źródło: Teatr Wielki w Łodzi

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama