reklama
reklama

Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. CPK ogłosiło kolejną ważną decyzję. Rusza budowa!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Fot. PKP PLK

Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. CPK ogłosiło kolejną ważną decyzję. Rusza budowa! - Zdjęcie główne

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych | foto Fot. PKP PLK

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźCentralny Port Komunikacyjny poinformował, że podpisano umowę na roboty budowlane. Oznacza to, że rusza budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi.
reklama

Rusza budowa tunelu, który Łódź i lotnisko CPK włączy w projektowany system Kolei Dużych Prędkości. Inwestorzy przekonują, że to bardzo ważne przedsięwzięcie nie tylko dla łodzian, ale również mieszkańców innych polskich miast. 

Rusza budowa tunelu. Prace są związane z systemem Kolei Dużych Prędkości 

Czterokilometrowy tunel, który ma powstać w Łodzi to kluczowy elementem tak zwanego "igreka", czyli trasy, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Centralny Port Komunikacyjny informuje, że realizacji inwestycji w naszym mieście została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK).  Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP.

reklama

W czwartek natomiast spółka podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.

reklama

To historyczna chwila dla Łodzi. Rusza budowa tunelu, który Łódź i lotnisko CPK włączy w projektowany system Kolei Dużych Prędkości - stwierdził Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Łódź Fabryczna. W tym miejscu zatrzymywać się będą pociągi dalekobieżne

Radosław Kantak, członek zarządu portu ds. inwestycji wyjaśnia, że  CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe.  - W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa  - podkreślił. 

reklama

CPK informuje, że do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej  oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia  i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy, od zakończenia prac przy wzmocnieniu fundamentów ŁDK.

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia

reklama

 - wyjaśnia Centralny Port Komunikacyjny. I dodaje, że inwestycja w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne – Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T, czyli jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

Największa inwestycja komunikacyjna w Polsce

CPK to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma połączyć transport lotniczy, kolejowy i autobusy i ma być jedną z największych inwestycji komunikacyjnych w Polsce. Data jego powstania i zakończenia budowy jest jednak wciąż nieznana. Według informacji na stronie CPK pierwsze lotnisko ma zostać uruchomione w 2028 roku. Jego przepustowość szacuje się do 40 milinów podróżnych.

W związku z planowaną inwestycją pojawiło się wiele wątpliwości, szczególnie u mieszkańców. Chodzi m.in. o utrudnienia na Retkini, ponieważ, przypomnijmy, tunel docelowo ma się zaczynać na wysokości obecnego przystanku kolejowego Łódź Retkinia i być połączony z dworcem Łódź Fabryczna. To oznacza, że będą utrudnienia dla podróżnych. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama