Według stanu na listopad 2024 r. łódzkie MPK obsługuje 21 linii tramwajowych, w tym trzy linie poza miasto.
Jak kursują obecnie tramwaje MPK Łódź?
Część linii kursuje bez zmian na swojej trasie, inne w skróconej relacji, są także jeszcze te, które przez cały czas są zawieszone.Listę linii tramwajowych, które kursują w skróconej relacji jest tramwajowa „jedynka”.
Linia tramwajowa 1 kursuje obecnie na trasie Kilińskiego/Tymienieckiego – Doły przez Kilińskiego, Franciszkańska i Wojska Polskiego. Tramwaje na Doły powróciły w marcu 2024, kiedy udało się zakończyć wszystkie najważniejsze prace przy torowisku tramwajowym. Do ulicy Strykowskiej po latach przerwy ponownie dojechała także linia tramwajowa 6.
Kiedy tramwajowa „jedynka” powróci na swoją trasę tj. do dworca Łódź Chojny? Wszystko zależy od tego, kiedy zakończy się przebudowa torowiska do Śląskiej oraz przebudowa samej krańcówki. Do powrotu „jedynki” na swoją trasę konieczne jest także zakończenie prac przy skrzyżowaniu Kilińskiego/Przybyszewskiego.
Prace przy krańcówce „dw. Łódź Chojny” mają się zakończyć do 2027 roku. Nieco szybciej, bo w ciągu najbliższych miesięcy przejezdne dla tramwajów ma być skrzyżowanie Kilińskiego/Przybyszewskiego.
Linia tramwajowa 2 kursuje na swojej docelowej trasie dw. Łódź Dąbrowa – Kochanówka i łączy m.in. Dąbrowę z pl. Niepodległości, Piotrkowską Centrum, al. Kościuszki i Zachodnią, Limanowskiego oraz Aleksandrowską z krańcówką przy ul. Chochoła.
Linia tramwajowa 3 to kolejna, po „jedynce” linia, która kursuje w skróconej relacji. Od momentu wyłączenia z ruchu tramwajowego po ulicy Warszawskiej, tramwaje linii 3 zostały najpierw skrócone do tymczasowej krańcówki przy Skrzydlatej, a następnie do ronda Powstańców 1863 r., do którego dojeżdżają do dziś.
W drugą stronę tramwaje kursują na Chojny Kurczaki przez ulicę Zachodnią, al. Kościuszki, Piotrkowską Centrum, pl. Niepodległości oraz Rzgowską.
Przypomnijmy, jeszcze w 2018 roku tramwaje linii 3 kursowały na trasie Marysin Warszawska – Widzew Augustów od Warszawskiej do Piotrkowskiej Centrum bez zmian, a następnie przez Piotrkowską, pl. Reymonta, Przybyszewskiego i dalej Puszkina oraz Rokicińską.
Powrót tramwajowej „trójki” na swoją trasę jest możliwy dopiero po zakończeniu prac budowlanych przy skrzyżowaniu Kilińskiego/Przybyszewskiego oraz oddaniu dalszej części torowiska po ulicy Przybyszewskiego do skrzyżowania z al. Śmigłego-Rydza.
Które linie tramwajowe w Łodzi są zawieszone?
Kolejną linią tramwajową jest „czwórka”, która aktualnie jest zawieszona. Przed laty łączyła dw. Łódź Dąbrowa z Helenówkiem przez al. Śmigłego-Rydza, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Kilińskiego, pl. Wolności oraz Zgierską. Linia pozostaje zawieszona, a powodem jest ograniczony dostęp do tramwajów w czasie trwającej przebudowy zajezdni tramwajowej Chocianowice.Na liście linii tramwajowych, które kursują w skróconej wersji znajdziemy także linię tramwajową 5, która aktualnie kursuje na trasie Radiostacja – Teofilów. Przed wprowadzeniem tej zmiany tramwaje kursowały na trasie Kilińskiego/Tymienieckiego – Teofilów, a jeszcze w 2018 roku relacja dotyczyła połączenia Chojny Kurczaki – Teofilów.
Kiedy tramwajowa „piątka” ponownie powróci na swoją trasę? Od tego zależy nie tylko ukończenie skrzyżowania Kilińskiego/Przybyszewskiego, ale także i czas zakończenia przebudowy ulicy Rzgowskiej wraz z krańcówką Chojny Kurczaki.
Linia tramwajowa 6 kursuje aktualnie na trasie Doły – Chojny Kurczaki, i podobnie jak „jedynka”, na krańcówkę przy Strykowskiej powróciła w marcu 2024 r. Zarówno w przypadku jednej, jak i drugiej linii jedyny tabor, którym są obsługiwane to ten dwukierunkowy. Jest to nieuniknione z powodu krańcówki, która wymaga zmiany kabiny.
Choć początkowo zapowiadano stworzenie krańcówki z prawdziwego zdarzenia – na realizację tego planu zabrakło funduszy. Do czasu rozbudowy krańcówki „Doły” inne tramwaje niż te dwukierunkowe nie dojadą.
Także w 2024 roku na większość swojej trasy powróciła linia tramwajowa 7. Aktualnie kursuje ona na trasie cm. Ogrodowa – Widzew Augustów i zatrzymuje się m.in. na zmodernizowanych wiaduktach przy Przybyszewskiego, a także przy zmodernizowanym odcinku al. Śmigłego-Rydza.
Podobnie, jak na linii tramwajowej 1 i 6, także i na „siódemce” zobaczymy wyłącznie tabor dwukierunkowy. Tramwaje linii 7 dojeżdżają do tymczasowej krańcówki przy Ogrodowej, która także wymaga zmiany kabiny.
Powrót tramwajów MPK Łódź na ul. Ogrodową w Łodzi i wiadukty przy Przybyszewskiego
Przed laty linia tramwajowa 7 kursowała na trasie Koziny – cm. Zarzew. Tramwaje na dalszy odcinek Srebrzyńskiej powrócą dopiero, gdy uda się nie tylko zmodernizować torowisko od Cmentarnej do Włókniarzy, ale także, gdy powstanie nowa krańcówka tramwajowa – ma ona powstać tuż obok powstającego przystanku kolejowego Łódź Koziny.Kolejną linią tramwajową, która aktualnie kursuje w zmienionej relacji jest „ósemka”. Z powodu remontu na krańcówce cm. Zarzew tramwaje zmieniły swoją trasę i od ronda Inwalidów dojeżdżają do krańcówki Widzew Augustów. Powrót „ósemki” na cm. Zarzew zapowiedziano po Nowym Roku.
Na liście linii, które kursują objazdem znajdziemy także linię tramwajową 9, która aktualnie łączy Olechów z dw. Łódź Fabryczna. Jeszcze w 2018 roku tramwaje linii 9 (która kursowała w dwóch wariantach) dojeżdżały do Włókniarzy/Legionów i na Zdrowie.
Co stoi na przeszkodzie, aby „dziewiątka” mogła pojechać dalej swoją trasą? To budowa przystanku kolejowego Łódź Śródmieście przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z Zieloną i konieczny remont torowiska na Legionów i dalej w kierunku Konstantynowskiej. Dojazd z dworca Łódź Fabryczna do al. Włókniarzy jest możliwy autobusową linia zastępczą Z13 (która kursuje w zastępstwie za linię tramwajową 13).
W pełnej relacji kursują natomiast kolejne linie tramwajowe tj. 10A (Retkinia – Widzew Augustów) i 10B (Retkinia – Olechów), 11 (Helenówek – Chocianowice IKEA), 14 (Karolew, a w weekendy Retkinia – dw. Łódź Dąbrowa), 15 (Stoki – Chojny Kurczaki), 16 (wydłużona relacja Kochanówka - dw. Łódź Dąbrowa), 17 (Telefoniczna Zajezdnia – Chocianowice IKEA) oraz linia tramwajowa 19 (Helenówek – Chojny Kurczaki, która zastąpiła wariant B na linii 11.
Następną linią tramwajową, która kursuje objazdem jest „dwunastka”. Linia tramwajowa 12 kursuje na trasie Retkinia – Stoki przez Piotrkowską Centrum i Kilińskiego. Jej docelowa trasa to również Retkinia – Stoki, ale zamiast przez Kilińskiego prowadzi przez Kopernika, Gdańską, Zieloną i dalej Narutowicza.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią a kursowaniu łódzkich tramwajów
Powrót tramwajów na swoją trasę będzie możliwe po zakończeniu utrudnień przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z Zieloną, gdzie powstaje przystanek kolejowy Łódź Śródmieście.Kolejną linią, która tym razem, podobnie jak 4 jest zawieszona, jest tramwajowa „trzynastka”. Linia tramwajowa 13 kursowała niegdyś na trasie Dąbrowa Niższa – Teofilów aktualnie nie kursuje, a zamiast niej dostępna jest autobusowa linia zastępcza Z13, która łączy dw. Łódź Chojny z Włókniarzy/Legionów.
Aby tramwaje mogły powrócić na swoja trasę konieczne jest zakończenie przebudowy kolejnego odcinka al. Śmigłego-Rydza od Dąbrowskiego do Niższej, odcinka torowiska przy Niższej i krańcówki przy Śląskiej. Prace modernizacyjne na tym odcinku już trwają, a powrót tramwajów zapowiada się na 2026 rok.
Wspomnianymi na początku tekstu trzema liniami podmiejskimi są 41, 43 oraz 45.
Które linie tramwajowe MPK Łódź kursują poza miasto?
Linia tramwajowa 41 kursuje na trasie Wiejska (Pabianice) – pl. Niepodległości, linia tramwajowa 43 kursuje na trasie Włókniarzy/Legionów, a linia tramwajowa 45 na trasie pl. Kilińskiego (Zgierz) – Telefoniczna Zajezdnia. Niewykluczone, że w przyszłości tramwaj wróci także do Proboszczewic.W przypadku 41 i 45 tramwaje powróciły na pełną swoją trasę, a było to możliwe dzięki zakończeniu modernizacji trasy tramwajowej zarówno do Zgierza, jak i do Pabianic.
Na powrót pełnej relacji będą jeszcze musieli podróżni linii tramwajowej 43, która aktualnie dojeżdża na terenie Łodzi wyłącznie do al. Włókniarzy. Jej docelowa trasa wiedzie po ulicy Legionów, Zachodniej i Ogrodowej do nieczynnej aktualnie krańcówki Północna tj. Przystanek Architektura. O ile w przypadku powrotu tramwaju na Północną szanse są spore, tak w przypadku powrotu tramwajów w kierunku Lutomierska szanse są niewielkie.
Powrót tramwajów na docelową trasę uzależniony jest od modernizacji torowiska na ul. Legionów od Włókniarzy do Żeligowskiego oraz przebudowy krańcówki Północna.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.