Reklama

Reklama

Lockdown otworzył nam broadcasting. Masterclass z Maestro: ARTkombinat

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

Lockdown otworzył nam broadcasting. Masterclass z Maestro: ARTkombinat  - Zdjęcie główne

Lockdown otworzył nam broadcasting. Masterclass z Maestro: ARTkombinat (fot. TuŁódź.pl)

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź W ciągu jedenastu dni od momentu zamknięcia instytucji kultury w całym kraju ARTkombinat przystosował się do nowej sytuacji i zaczął działać na poziomie wysokiej jakości produkcji broadcastowych. Wieloletnie doświadczenia, niedawna inauguracja działalności w nowej, zjawiskowej i ultranowoczesnej lokalizacji w Scenie Monopolis, biznesowa energia i splot sprzyjających okoliczności zdecydowały o sukcesie, który na starcie nie był oczywisty. 

Lockdown wiele zamknął, ale też wiele otworzył. W przypadku działalności ARTkombinatu, firmy zajmującej się obsługą wydarzeń artystycznych i komercyjnych w Scenie Monopolis w Łodzi, początek lockdown’u był doświadczeniem ożywczym.

Jak to w starym przysłowiu, nagła potrzeba przeniesienia kultury do sieci okazała się matką świetnego wynalazku, jakim stał się 1. Teatr Online - spektakle teatralne przygotowane w oryginalnym gmachu nowoczesnego prywatnego teatru z udziałem najlepszych aktorów transmitowane dla widzów w internecie. Tworzenie repertuaru, zaproszenie i współpraca z artystami, formy spektakli i wymagania stawiane producentom - to wszystko zostało stworzone w rekordowo krótkim czasie. Jedenaście dni, potrzebne do „odpalenia” pierwszego transmitowanego spektaklu, potrzebne było jedynie dlatego, że nowa i nierozpoznana jeszcze sytuacja wymagała rozstrzygnięcia, kto i jak może wystąpić oraz kto i jak może za to zapłacić. 

Nie obyło się oczywiście bez pytań, dylematów i trudnych tematów do dyskusji. Ponieważ bohaterami nowych produkcji są wybitni artyści, oni pierwsi i najmocniej wyrazili swoje obawy i dylematy. Jak podkreślają członkowie ekipy ARTkombinatu, najważniejszym i najtrudniejszym wyzwaniem było zdobycie zaufania artystów. Chodziło nie tylko o odpowiednią jakość produkcji i zapewnienie publiki online, ale także o odpowiedni wizerunek artysty, który nieco w ciemno miał zaangażować się w przedsięwzięcie potencjalnie ryzykowne dla jego artystycznego wizerunku. Dlatego rozwianie wątpliwości artystów, pokazanie im profesjonalnych rozwiązań i zagwarantowanie dbałości o szczegóły pozwoliły ściągnąć na Scenę Monopolis pierwszych i kolejnych, naprawdę topowych artystów.  

Dla wykonawców spektakli czy koncertów najważniejsze było odnalezienie się w sytuacji, gdy występ transmitowany był na żywo dla publiczności, której nie było widać. Z jednej strony zachowana była forma grania tu i teraz, bez powtórek i cięć, z drugiej jednak brak było komunikatów zwrotnych z widowni, w sytuacjach tradycyjnych żywo reagującej na występ. Po kilku tygodniach sytuacja znów uległa zmianie, gdy na widowni pojawiła się pierwsza żywa publiczność, oczywiście w znacznie ograniczonym wymiarze. Występy hybrydowe dały już jednak nową jakość, pozwoliły artystom na delikatny powrót do tradycyjnego grania i oparcia się na odbiorze widza czy słuchacza. 

Przed producentami całego przedsięwzięcia stało jeszcze wiele innych wyzwań, głównie technologicznych i organizacyjnych, takich jak choćby znalezienie kanałów dystrybucji i rozliczeń z widzami, przystosowanie sceny, a więc światła czy nagłośnienia, do wymogów streamingu. Wykorzystanie wielu kamer dawało nowe możliwości, ale też stawiało wymaganie wysokiego profesjonalizmu i koordynacji działań na poziomie najlepszych stacji telewizyjnych. Całe przedsięwzięcie mogło stać się projektem rozwojowym właśnie dlatego, że organizatorom nie zabrakło wyobraźni w planowaniu, odwagi w podejmowaniu decyzji i kreatywności w pokonywaniu trudności. 

Innym ważnym czynnikiem sukcesu była sama lokalizacja. Scena Monopolis to obiekt zupełnie nowatorski, wykreowany w zjawiskowych przestrzeniach dawnych Zakładów Przemysłu Wódczanego w ramach ogromnego prywatnego projektu rewitalizacyjnego Monopolis. Art Kombinat instalując się do nowej lokalizacji nie tylko wniósł know-how oraz wiele nowoczesnego sprzętu. Mógł także skorzystać z instalacji przygotowanych przez inwestora: składanej widowni, możliwości aranżacji wnętrza teatru na wiele sposobów i dla wielu rodzajów wydarzeń, ruchomej platformy do transportu np. fortepianu, instalacji dających doskonałą akustykę (szklane ekrany zawieszone pod sufitem) czy wiele innych rozwiązań inżynierskich pozwalających na wielofunkcyjne wykorzystanie miejsca. Dzięki takim możliwościom oraz nabytej wcześniej stałej gotowości do działania nowe wyzwania ery lockdown’u nie były dla ekipy ARTkombinatu zaskoczeniem. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy