reklama
reklama

Łódź. Drążenie drugiego tunelu pod Łodzią. Będzie dla Kolei Dużych Prędkości

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Waldemar Buda, X

Łódź. Drążenie drugiego tunelu pod Łodzią. Będzie dla Kolei Dużych Prędkości - Zdjęcie główne

Były minister pyta: Kiedy zacznie się drążenie drugiego tunelu pod Łodzią? | foto Waldemar Buda, X

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Ogłoszenie list kandydatów do Europarlamentu zdało się pobudzić polityków do aktywności. Waldemar Buda, były minister w rządzie Prawa i Sprawiedliwości, który znalazł się w połowie listy PiS do PE, spotkał się dziś z dziennikarzami pod dworcem Łódź Fabryczna. Powód? W ocenie byłego ministra realizacja budowy drugiego tunelu pod Łodzią jest zagrożona. 
reklama

Przypomnijmy według rządów Prawa i Sprawiedliwości Łódź i region miały stać się jednym z największych beneficjentów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z najważniejszych elementów całego systemu miał być za to dworzec Łódź Fabryczna, który ma być skomunikowany z CPK za pomocą tzw. kolei dużych szybkości (m.in. za pomocą tzw. linią igrek)

Podczas wtorkowej konferencji prasowej poseł Waldemar Buda, chciał zwrócić uwagę łodzian, na fakt, że choć trwają prace przy drążeniu tunelu średnicowego, oraz tak zwanych komór wejścia i wyjścia do tunelu dużych prędkości, to nadal nie ogłoszono przetargu na najważniejszy element projektu – drążenia samego tunelu dla kolei dużych prędkości, nazywanego również tunelem CPK. 

- Projekt budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi został podzielony na 3 inwestycje. Pierwsza z nich zakładała zabezpieczenie Łódzkiego Domu Kultury poprzez tak zwane palowanie. W grudniu ubiegłego roku spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane zaawansowanego projektu kolejowego. Przedmiotowy kontrakt obejmował budowę komór dla tarczy zmechanizowanej te TBM przeznaczonej do drążenia tuneli startowego (na Retkini) oraz odbiorczego - (w okolicy Łódzkiego Domu Kultury) - wyjaśniał były minister.

Jak tłumaczył Waldemar Buda trzecim i ostatnim etapem inwestycji dotyczącej kolei dużych prędkości ma być drążenie samego tunelu CPK pod Łodzią, a przetargu nań jeszcze nie ogłoszono.

- Projekt był de facto przygotowany przez spółkę CPK do realizacji już w grudniu ubiegłego roku – wyjaśniał Waldemar Buda. 

Według ministra zaniechanie stawia pod znakiem zapytania dalszą realizację inwestycji.

Przetarg będzie po konsultacjach

Przypomnijmy, na początku tego roku pełnomocnik ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zapowiedział budowę tak zwanej linii kolejowej Y, która ma biec z Warszawy do Łodzi, a stamtąd do Poznania i Wrocławia. Kluczowym elementem linii Y jest właśnie drugi tunel pod Łodzią. Lasek zapowiedział przy tym kontynuację przetargu na tunel w Łodzi. Miał być on jednak ogłoszony dopiero po zakończeniu konsultacji z ministreminfrastruktury. Od tego czasu w sytuacji zmieniło się niewiele.

Drugi tunel pod Łodzią?

Drugi tunel w Łodzi ma mieć ponad 4 km długości i średnicę ok. 14 m. Ma być największym podziemnym tunelem kolejowym w kraju budowanym przy pomocy tarczy TBM.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama