Reklama

Reklama

Łódź Fabryczna jedną z kluczowych inwestycji XXI wieku w Polsce?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

Łódź Fabryczna jedną z kluczowych inwestycji XXI wieku w Polsce? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź O podsumowanie pierwszych dwóch dekad XXI wieku, w kontekście znaczących inwestycji zrealizowanych w Polsce, pokusił się portal 300gospodarka.pl. Wśród kluczowych projektów infrastrukturalnych w naszym kraju wymienia się, zmodernizowany w latach 2011-2016, dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.

!reklama!Ostatnie dwie dekady niewątpliwie były okresem dynamicznego wzrostu inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, które zmieniły nasz kraj. Zrealizowane w tym czasie znaczące projekty lokalne, o znaczeniu ogólnopolskim, zebrał portal 300gospodarka.pl, który minione 20 lat podsumowuje jako historycznie najlepsze w kontekście wzrostu gospodarczego Polski.

Nowe drogi, rewitalizacje miast, modernizacja transportu

Subiektywny, jak zaznacza autor opracowania, przegląd najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce ostatnich 20. lat dzieli się na autostrady i drogi ekspresowe, inwestycje związane z organizacją w Polsce Euro 2012, budowę lotnisk, czy przebudowę polskich miast.

Łódź Fabryczna jako znacząca inwestycja

W ostatniej z wymienionych kategorii czytamy, że po wstąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej, na potęgę ruszyły w Polsce inwestycje związane z przebudową i remontami centrów miast. Jako jeden z najciekawszych przykładów metamorfozy centrum miasta, portal uznał projekt nowej Łodzi Fabrycznej. Jak przypomina autor, budowa multimodalnego dworca stanowiła największą tego typu inwestycję w Polsce. Realizacja tej inwestycji trwała 5 lat, a jej całkowity koszt to 1,75 mld zł.

Polecamy: Gigafabryka Tesli szuka Polaków do pracy
Obecnie Łódź Fabryczna integruje połączenia kolejowe, komunikację autobusową oraz miejską i ruch samochodowy. Dworzec wpisuje się w otoczenie tzw. Nowego Centrum Łodzi (NCŁ), w którym od 2007 roku trwa przebudowa tkanki miejskiej w kierunku przestrzeni łączącej biznes, handel, kulturę i transport. Niemniej, obok pochwał łódzkiej inwestycji, autor zauważa, że zmodernizowany dworzec Łódź Fabryczna sprawia wrażenie zabetonowanego centrum. „Nowa Łódź Fabryczna to jednak dla wielu przykład złej rewitalizacji, która poskutkowała zabetonowaniem centrum miasta i pozbawieniem go zieleni” – czytamy w opracowaniu.

Od 20. lat napędzają  polską gospodarkę

Wśród innych inwestycji infrastrukturalnych, które 300gospodarka.pl wskazuje jako znaczące dla Polski w ostatnich dwóch dekadach, znalazła się budowa dróg i autostrad. Jak czytamy, jeszcze w styczniu 2000 roku w Polsce mieliśmy 425 km dwujezdniowych dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie Polacy podróżują po swoim kraju korzystając już z ok. 4027 km tras, a więc jest ich dziesięć razy więcej niż 20 lat temu.

Jako jedno z kół zamachowych polskiej gospodarki minionych dwóch dekad wymienia się także przyznanie Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Euro 2012 niewątpliwie wywołało zryw inwestycyjny w Polsce i  przyczyniło się do przyspieszenia inwestycji w strategiczne drogi na terenie kraju. Jak zauważa portal, m.in. oddano do użytku autostradę łączącą Warszawę i Berlin. W tym czasie modernizowano również polską kolej i związaną z nią infrastrukturę, przykładem czego może być rewitalizacja dworca Warszawa Centralna.

Polecamy: W Łodzi nadal będą naprawiać wojskowe śmigłowce. Tym razem te nowe
Na potrzeby rozgrywek Euro 2012 nad brzegiem Wisły, w miejscu dawnego Jarmarku Europa, stanął nowoczesny obiekt na 55 tys. widzów - Stadion Narodowy, który dotąd jest największym, najdroższym i multifunkcjonalnym projektem tego typu w Polsce.

Ważna rola portów lotniczych. W zestawieniu brak łódzkiego

Jako widoczny element transformacji infrastrukturalnej w Polsce portal 300gospodarka.pl wskazuje, obok budowy dróg i autostrad, także porty lotnicze. Jak czytamy, w minionych 20. latach wszystkie lotniska w Polsce zostały poddane rozbudowie albo całkowitej przebudowie. Mowa przede wszystkim o lotnisku Chopina w Warszawie, ale także o zupełnie nowopowstałych, w tym: w Lublinie (Świdnik), Szymanach (Olsztyn) czy w Modlinie.

Polecamy: Dobrze, ale źle. Lotnisko w Łodzi chwali się statystykami
Jako przykład, w jaki sposób lotnisko może się przyczynić do aktywizacji lokalnych inwestycji, 300gospodarka.pl przywołuje port lotniczy w Rzeszowie. Niestety, w tym kontekście nie pojawia się choćby wzmianka o Porcie Lotniczym Łódź im. Władysława Reymonta, który choć w czerwcu 2012 zyskał nowoczesny terminal pasażerski, to w porównaniu z innymi miastami wypada blado.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy