Pierwszą informację o podpisaniu umowy na modernizację stacji Łódź Kaliska podaliśmy już w ubiegłą środę. Podczas briefingu prasowego na jednym z peronów dworca, w obecności m.in. wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, wiceministra inwestycji i rozwoju Waldemara Budy oraz marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera, poinformowano o zawarciu umowy oraz przedstawiono wstępne założenia planu modernizacyjnego dla stacji kolejowej położonej w sercu Łodzi.
Znane są już szczegóły zakładanych prac. Głównymi celami modernizacji jest poprawa komfortu podróżowania pasażerów, zwiększenie przepustowości stacji (również w ruchu towarowym) oraz polepszenie dostępności do dworca, zarówno z obszaru przestrzeni miejskiej, jak również w obrębie samej stacji.
Umowa podpisana w zeszłą środę przyniesie długo wyczekiwaną modernizację obiektu. Co dokładnie zmieni się na dworcu kaliskim?
Planowane zmiany
Przede wszystkim przebudowa stacji ma służyć pasażerom. Zmodernizowanych zostanie pięć peronów, na których pojawią się nowe oświetlenie, wiaty oraz ławki. W pobliżu czynnego wiaduktu zachodniego od strony al. Bandurskiego, zostaną podwyższone trzy 400-metrowe perony tak aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerom, szczególnie tym starszym. Po stronie wschodniej perony zostaną przesunięte w kierunku al. Bandurskiego.Po zakończeniu prac znacznie łatwiejsze będzie poruszanie się zarówno po stacji, jak i dotarcie na peron. Na dworcu pojawi się nowoczesna, bardziej przejrzysta informacja pasażerska. Na peronach pojawią się także nowe windy oraz ścieżki naprowadzające dla niewidomych oraz osób słabo widzących.
Odnowione przejścia podziemne zapewnią dogodne możliwości opuszczenia dworca, jak również dostania się na odpowiedni peron. Jedno z nich połączy plac dworca kolejowego z dworcem autobusowym. Z kolei z budynku dworca będzie biegło przejście, które zapewni dostęp do peronów nr 4 i 5.
Modernizacja stacji to nie tylko zmiany w wyglądzie i dostępności dworca dla pasażerów. Zmieniona zostanie również infrastruktura stricte kolejowa. Podczas prac zostanie wymienionych 15 km torów, a dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione nowoczesnymi, komputerowymi odpowiednikami. Wymienione zostaną także sieć trakcyjna oraz 47 przejazdów. Po nowych torach pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 100 km/h, a nie jak do tej pory tylko 60 km/h.
Znacznie poprawi się również przepustowość odnowionej stacji. PKP PLK planuje wyremontować nieczynny od wielu lat wiadukt kolejowy na al. Bandurskiego i położyć na nim trzy nowe tory. To umożliwi zwiększenie częstotliwości połączeń w kierunku południowo - wschodnim do stacji Łódź - Chojny i dalej do województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Dzięki ułożeniu nowych torów będzie możliwe lepsze skomunikowanie północnych rejonów województwa z jego częścią południową oraz południowo - wschodnią.
Po zakończeniu prac przewiduje się, że Łódź Kaliska będzie obsługiwać do 400 pociągów na dobę. Całość inwestycji ma kosztować 337 mln złotych. Kwota w całości będzie pochodzić z budżetu państwa. Prace zostały zaplanowane na lata 2019 – 2022, przy czym roboty budowlane rozpoczną się w 2020 roku.
Łódź Kaliska to jeden z ważniejszych punktów komunikacyjnych w regionie łódzkim. Drugi co do wielkości dworzec kolejowy w Łodzi, zapewnia połączenie z miastami położonymi w południowo - zachodniej części województwa oraz z lokacjami położonymi na północ od Łodzi. W tej chwili z dworca można także dostać się do stolicy dwóch województw: Poznania i Wrocławia.
Źródło: PAP
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.