Takie rozwiązanie funkcjonuje od lat m.in. w Warszawie i Katowicach.
W łódzkich autobusach i tramwajach pojawią się kody QR
Mowa o specjalnych kodach QR, po których zeskanowaniu będziemy mogli zakupić bilet. Dla podróżnych będzie to oznaczać, że podobnie, jak w stolicy, po otwarciu aplikacji bankowej, zeskanowaniu takiego kodu, kupimy bilet.
- Chcielibyśmy zaproponować systemowe rozwiązanie, dotychczas mieliśmy zapisy w uchwale Rady Miejskiej, które mówiły o tym, że należy bilet zakupić i tym samym skasować, jednocześnie najpóźniej w trakcie wchodzenia do pojazdu. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w innych samorządach, w dużych miastach i przygotowaliśmy takie całościowe kompleksowe rozwiązanie
- mówi o pomyśle Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.
Miejscy radni przekonują, że to rozwiązanie ma być drogą do ułatwienia podróży miejskimi autobusami i tramwajami jeszcze bardziej.
- Rozwiązanie, które chcemy zaproponować w zasadzie ujednolica system i czyni go bardziej sprawiedliwym. Dzięki tej nowej funkcjonalności, która pojawi się w aplikacjach mobilnych, będzie można zakupić wiele biletów różnego rodzaju, w dowolnym momencie czasu, ponieważ te bilety nie będą aktywne w momencie zakupu, w związku z czym ich termin ważności nie będzie upływał w momencie zakupu, tak samo jak w przypadku biletów papierowych kartonowych
- tłumaczy Magdalena Gałkiewicz, radna Rady Miejskiej w Łodzi.
Kody QR, na przykładzie innych miast, są umieszczone tuż przy drzwiach, np. obok reklamy, na wysokości sufitu pojazdu.
- Taki bilet będzie trzeba po prostu skasować po wejściu do pojazdu poprzez zeskanowanie kodu QR, takie zeskanowanie kodu może się odbyć z odległości dwóch/trzech metrów bez problemu, takie systemy funkcjonują z powodzeniem w innych miastach, w Warszawie czy Katowicach. Jesteśmy przekonani, że taki system będzie na pewno bardzo dużym ułatwieniem dla mieszkańców i dla pasażerów
- dodaje Gałkiewicz.
O szczegółach na razie nie możemy mówić, a łódzkie MPK podkreśla, że zakup biletów przez smartfona już teraz możemy zakupić w siedmiu różnych aplikacjach.
- Wprowadzamy dodatkową funkcjonalność w naszych aplikacjach. Siedmiu operatorów już dzisiaj umożliwia zakup biletów poprzez formę elektroniczną, a ta dodatkowa opcja właśnie pozwoli na zakup biletów wcześniej i skasowanie przy pomocy aktywowania tego biletu i skasowanie przy pomocy kodu QR
- zaznacza Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
Tematem rozmów nad przyszłym rozwiązaniem jest także współpraca z innymi przewoźnikami, którzy oferują swoje przejazdy na terenie Łodzi i okolic.
Łódź zapowiada łatwiejszą podróż miejskimi autobusami i tramwajami
Prezes MPK Łódź zaznacza, że spółka chciałaby docelowo umiejscowić takie kody także m.in. w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz zgierskiego Markabu, którym po Łodzi możemy podróżować na bilecie MPK Łódź.
- Dzisiaj prowadzimy prace i rozmowy z operatorami tych aplikacji po to, żeby dostosować tą dodatkową funkcjonalność, jak i również prowadzimy rozmowy z innymi przewoźnikami w celu uniknięcia tych błędów, które oni popełnili wprowadzając tą funkcjonalność
- dodaje Papierski.
O dokładnych założeniach tego projektu mamy usłyszeć po wakacjach, we wrześniu. To właśnie do tego czasu tę funkcjonalność mają wprowadzić pierwsze aplikacje.
- Myślę, że we wrześniu będziemy mogli państwu już przedstawić konkretne szczegóły, jak to będzie wyglądać, gdzie są wyklejone te kody QR i liczę na to, że operatorzy do końca września będą mogli przystosować swoje aplikacje do tej funkcjonalności. Od razu z góry uprzedzę, że być może nie wszyscy od razu, ale myślę, że kilku już będzie przygotowanych z końcem września
- zapowiada prezes.
Kody QR mają być dostępne dla podróżnych od października 2024 r. Przypomnijmy, ostatnim rozwiązaniem, które także opiera się na kodach QR było ich wprowadzenie na przystankach, a dokładniej słupkach i wiatach przystankowych. Po zeskanowaniu takiego kodu wyświetla się wirtualna tablica odjazdów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.