Emerging Europe to działające od 2013 roku przedsiębiorstwo zajmujące się badaniami rynku, z siedzibą główną w Londynie. W tym roku po raz pierwszy opublikowało raport dotyczący warunków do prowadzenia biznesu w 75 miastach krajów rozwijających się Europy Środkowo - Wschodniej. Pod uwagę wzięto stolice tych państw oraz metropolie powyżej 200 tysięcy mieszkańców. Łódź zwyciężyła w jednej z kluczowych kategorii.
Potencjał ekonomiczny
Łódź została uznana za miasto z największym potencjałem ekonomicznym w tej części Europy wyprzedzając Kijów oraz Kowno. Ma więc ona, przynajmniej w ocenie ekspertów biorących udział w ankiecie, szczególne predyspozycje warunkujące określone możliwości rozwoju. Łódzki boom ekonomiczny może postępować szybko, a przecież jeszcze 20 lat temu, wchodząc w nowe milenium niemalże jako bankrut, Łódź wydawała się być miastem umarłym. Obecnie jest jedną z liczących się lokalizacji w Polsce i regionie przyciągającą wielki biznes. Raport konkluduje, że Łódź podobnie jak pozostałe miasta opisane w raporcie postanowiła przejąć inicjatywę i nie oglądając się na władze centralne, wkroczyła na ścieżkę szybkiego rozwoju. Wyróżnienie w tej kategorii daje mocne przekonanie, że w Łodzi są ukryte jeszcze znaczne rezerwy możliwości do rozwoju. Ich odkrycie i wykorzystane bez wątpienia będzie wymagało sporo pracy ze strony władz lokalnych.Nie da się za to ukryć, że dużo wysiłku będzie kosztować, aby Łódź zaczęła być postrzegana jako marka, która może przyciągać inwestycje samą siłą swojej nazwy. W kategorii ‘Marka’ Łódź została sklasyfikowana na 9. miejscu wyprzedzając tylko Lwów. Za najsilniejsze wizerunkowo miasta w Europie Środkowo - Wschodniej zostały uznane Warszawa, Kraków i Wilno. Postrzeganie miasta jako atrakcyjnego, jako silnego brandu ściśle wiąże się z kolejnymi kategoriami opisywanymi przez raport Emerging Europe.
Dobry klimat, niezła infrastruktura, słaba jakość życia
Zagłębiając się dalej w raport można dowiedzieć się o Łodzi jeszcze paru innych, ciekawych rzeczy. Według ankietowanych to miasto o dobrym klimacie do robienia biznesu (6. miejsce w zestawieniu) oraz niezłej infrastrukturze i połączeniu komunikacyjnym z resztą kraju i kontynentu (7. miejsce). Niestety są jeszcze trzy kategorie, gdzie Łódź nie załapała się do pierwszej 10. To ‘Jakość życia’, ‘Dostępność talentów’ oraz ‘Wsparcie władz lokalnych’. Na tych polach jest jeszcze najwięcej do zrobienia, a największą bolączką władz może być właśnie niska ocena jakości życia, która bezsprzecznie rzutuje na decyzje o rozpoczęciu biznesu w Łodzi. Budowanie przez miasto własnej marki musi wiązać się z podnoszeniem jakości życia mieszkańców. Takie uciążliwości jak korki czy przeciągające się prace rewitalizacyjne bez wątpienia będą mocno ciążyć Łodzi w jej drodze do stworzenia siebie jako miejsca przyjaznego biznesowi i mieszkańcom.Warto wspomnieć, że za miasto, w którym władze lokalne najmocniej wspierają biznes został uznany Poznań. Najlepiej żyje się w Pradze i Lublanie, natomiast najlepszy klimat do robienia biznesu panuje w Wilnie. Warszawa z kolei to miasto z największą ilością talentów. Najlepiej z kolei skomunikowana jest Praga.
Źródło: Emergin Europe
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.