Nowa Strategia Miasta szybciej dzięki pandemii
O nowej strategii rozwoju Łodzi urzędnicy myśleli już w zeszłym roku, ale prace przyspieszono, gdy do Polski zaczął docierać wirus COVID-19.Za przygotowanie projektu nowej strategii odpowiada prof. Robert Kozielski, specjalista strategii rynkowych i marketingu, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego, od niedawna jej nowy prorektor ds. rozwoju.
!reklama!
Założenia Strategii
Zgodnie z założeniami Strategii, Łódź ma być współtworzona przez mieszkańców. Wprowadzone zostaną unikatowe na skalę kraju rozwiązania, w których miasto będzie wspierać lokalne inicjatywy i projekty na niespotykaną dotąd skalę.
- Będziemy pierwszym miastem w Polsce i prawdopodobnie jednym z pierwszych w Europie, które przygotuje strategię rozwoju odpowiadającą nowym wyzwaniom i nowej rzeczywistości, w jakiej wszyscy się obecnie znajdujemy. Gdy wszystko zwalnia, my chcemy przyspieszyć. Tam, gdzie większość widzi kryzys, my dostrzegamy szansę. W czasie światowej epidemii i zmian klimatu, mamy szansę wyznaczyć drogę, którą podążą inni. Przez lata goniliśmy innych, dziś czas na to, abyśmy stali się liderem - mówiła Hanna Zdanowska.
Nowa Strategia rozwoju Łodzi do 2030 roku jest na razie jednak w powijakach, bo cały dokument ma powstać po szerokich konsultacjach z łodzianami.
Wizja: Łódź – miasto tworzone wspólnie
Wojciech Rosicki podkreśla, że celem władz Łodzi jest włączenie w proces wspólnego zarządzania miastem jak największej liczby łodzian: - Urząd będzie pełnił funkcję lidera, motywującego mieszkańców do działania oraz animatora zapewniającego mieszkańcom niezbędne narzędzia do realizacji ich pomysłów.Hanna Zdanowska dodaje: - Chcę, żeby łodzianie w większej niż dotychczas skali decydowali o kształcie miasta. Nie tylko w sferze pomysłu i podejmowania decyzji, jak w przypadku Budżetu Obywatelskiego, ale także poprzez zaangażowanie się w realizację tych pomysłów. Np. lokatorzy kamienicy przy ul. Legionów chcieli miejsca na sąsiedzkie spotkania. I je sobie zrobili, postawili krzesła, stół, zbudowali altanę. Pan Michał wymarzył sobie ławkę na pamiątkę pierwszej randki z ukochaną. I ławka stoi w parku na Zdrowiu. Chcę podzielić się władzą z mieszkańcami. Chcę pomagać realizować ich marzenia.
Przykładowe cele strategiczne
Łódź silna i odporna
- Miasto bezpieczne - podniesienie odporności miasta na kryzysy wewnętrzne i zewnętrzne takie jak COVID - 19
- Miasto jakościowej edukacji - podniesienie poziomu edukacji, dostosowanie jej do wymogów rynku i gospodarki – by po studiach mieć dobrą pracę
- Miasto innowacji społecznych – podniesienie jakości życia wszystkich mieszkańców miasta, dzięki aktywizacji społecznej i wsparciu oddolnych inicjatyw
- Miasto sprawnych urzędów – lepsze zrozumienie potrzeb mieszkańców i dostosowanie e-urzędu do oczekiwań klientów
- Rewitalizacja 2.0 – utrzymanie pozycji lidera rewitalizacji w Polsce
- Przedsiębiorcza Łódź – wspieranie łódzkich przedsiębiorców i tworzenie silnej lokalnej gospodarki
- Rozwój branż kreatywnych – kontynuacja wsparcia dla branż i przedsięwzięć kreatywnych
- Turystyka MICE - stworzenie z Łodzi najbardziej atrakcyjnego miasta dla sektora MICE
- Hub logistyczny dla Europy Środkowej – stworzenie infrastruktury, rozwój branży e-commerce i logistyki
- Łódź produkcyjna 2.0. – rozwój istniejących i generowanie nowych przedsięwzięć produkcyjnych
- Miasto korzystnej wartości za cenę – utrzymanie kosztów życia na atrakcyjnym poziomie, zwiększanie pakietu korzyści mieszkańca z faktu, że mieszka w Łodzi
- Miasto twórcze – poszerzanie kreatywnej współpracy, tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy
- Miasto wartościowego wypoczynku – planowanie nowych atrakcji miasta i zadbanie o dotychczasowe miejsca wypoczynku
- Odwrócenie negatywnej demografii – zwiększanie atrakcyjności miasta i odwrócenie trendów demograficznych
- inLodz21 – realizacja projektu Muzeum Cywilizacji będącego unikatem w skali europejskiej, który wyznaczy nowy poziom realizacji idei kulturowych w Łodzi
- Miasto zeroemisyjne i czyste - troska o najwyższą jakość powietrza, wody i środowiska
- Miasto aktywności obywatelskiej – zwiększenie zaangażowania łodzian i stworzenie unikatowego sposobu zarządzania miastem
źródło: Dziennik Łódzki / mat. prasowe
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.