W parku taborowym łódzkiego MPK w ostatnim czasie nastąpiły spore zmiany.
MPK Łódź ma nowe tramwaje Moderus Gamma
To przede wszystkim dostawa 30 nowych tramwajów prosto z poznańskiej fabryki pojazdów szynowych – Moderusów Gamma oraz zakup 10 używanych tramwajów z Jeny – GT6M-ZR.Bez zmian na łódzkich torowiskach spotkamy kultowe Konstale 805Na (część z nich jest zmodernizowana), tramwaje Bombardier Cityrunner, tramwaje Pesa 122N i 122NaL (Swing) oraz przebudowane tramwaje Duewag M8CN (dwukierunkowe).
W taborze dwukierunkowym znajdują się używane tramwaje Siemens N6FD oraz wciąż dostarczane tramwaje z Jeny tj. AEG GT6M-ZR – łącznie ma być ich dziesięć.
fot. Tomasz Śliwiński (archiwum) | Tramwaj NF6D
Powroty tramwajów MPK Łódź na nowe torowiska
Wśród wyremontowanych i oddanych do ruchu w 2024 r. torowisk znajduje się odcinek
- al. Śmigłego-Rydza (od Przybyszewskiego do Dąbrowskiego)
- Wojska Polskiego (od Franciszkańskiej do Strykowskiej)
- ulica Legionów (plus skrzyżowanie z Gdańskiej) na odcinku pl. Wolności – Gdańska
- ulica Ogrodowa (od Zachodniej do Nowomiejskiej) i Północna (od Nowomiejskiej do Kilińskiego)
- ulica Nowomiejska (od placu Wolności (od pl. Wolności do Ogrodowej/Północnej).
Na al. Śmigłego-Rydza kursuje linia tramwajowa 14, która jest obsługiwana m.in. najnowszymi tramwajami Moderus Gamma.
Po ulicy Wojska Polskiego i Legionów w Łodzi tylko starymi tramwajami
Warto podkreślić, że tramwaje nie są przypisane do konkretnej linii, podobnie autobusy. Dany model lub partia tramwajów są zamawiane nie dla konkretnej linii, ale w ramach konkretnego programu lub projektu, jak np. tramwaje Pesa 122N w ramach Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
fot. MPK-Łódź (archiwum) | Tramwaj Pesa 122
Na ulicy Nowomiejskiej kursuje linia tramwajowa 45, a na ul. Legionów (od Gdańskiej do pl. Wolności) linia tramwajowa 15 – obie linie są obsługiwane oprócz Konstalami także Cityrunnerami.
Na ulicy Ogrodowej i Północnej spotkamy linię tramwajową 6, która podobnie jak linia tramwajowa 1 i 5, musi być obsługiwana taborem dwukierunkowym. Najczęściej jest to tramwaj M8CN lub NF6D, który ma dwie kabiny. Jest to konieczne do zmiany kierunku jazdy tramwajów przy nakładce jednotorowej przy Kilińskiego/Tymienieckiego.
Podobnie na Wojska Polskiego, gdzie kursują linie 1 i 6 – dojeżdżają one do krańcówki Doły. W obecnym wariancie krańcówka jest dostępna jedynie dla tramwajów dwukierunkowych, ponieważ nie ma toru zawracającego bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
fot. Tomasz Śliwiński | krańcówka Doły
Jeszcze przed wakacjami nakładka jednotorowa ma się pojawić także przy Starym Cmentarzu na ul. Cmentarnej.
Nowe torowiska dla starych tramwajów - dlaczego?
Podobnie, jak na Wojska Polskiego, także i tutaj nie dojadą najnowsze tramwaje łódzkiego MPK –ani tramwaje marki Pesa, ani Moderusy Gamma. Powód? Są one jednokierunkowe i mogą zawracać jedynie za pomocą tradycyjnej krańcówki, a nie nakładki jednotorowej lub krańcówki typu „widelec”, która jest przy Strykowskiej.Aby tramwaje Pesa lub Moderus Gamma mogły pojechać nowym torowiskiem zarówno po Wojska Polskiego, jak i po Legionów (od Gdańskiej do Żeligowskiego) konieczne jest wykonanie krańcówek z prawdziwego zdarzenia tj. w pełni funkcjonalnych.
fot. Tomasz Śliwiński | Tramwaj Moderus Gamma
Do czasu wybudowania takich przy ulicy Strykowskiej lub Legionów zobaczymy jedynie tramwaje dwukierunkowe, tj. Siemens N6FD, AEG G66M-ZR oraz Duewag M8CN. Z dobrych informacji dla podróżnych, każdy z tych tramwajów ma niską podłogę (Duewag częściowo niska podłoga).
Są także pewne nieudogodnienia. Nie wszystkie tramwaje posiadają klimatyzację, jak np. tramwaje z Jeny tj,. GT6M-ZR lub Konstale 805Na.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.