Shane Jacobson, prezenter australijskiego Top Gear, będący ambasadorem wyścigu Bridgestone World Solar Challenge, mówi o nim:
- Jest to wyścig innowacji i zrównoważonego rozwoju.
Zasilanie
Samochód wyposażony jest w 5 m2 paneli fotowoltaicznych, dzięki którym może poruszać się wykorzystując jedynie energię słoneczną. Jeśli podróżujemy nim w nocy, korzystamy z akumulatora o pojemności 60 kWh. Bateria, przy pełnym naładowaniu, wystarczy na przejechanie imponujących 2400 km! Samochód posiada dwa silniki typu BLDC, dedykowane do charakterystyki Eagle Two, o łącznej mocy 10 kW, które potrafią rozpędzić auto aż do 140 km/h.
Karoseria
Zespół może także poszczycić się wielowahaczowym zawieszeniem, poprawiającym stabilność pojazdu oraz zwiększającym amortyzację na nierównościach, polepszając tym samym komfort w trakcie jazdy. Samonośna konstrukcja karoserii wykonana z laminatu włókna węglowego, zapewnia niską masę przy zachowaniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa. W konstrukcji, znajdziemy także włókno szklane oraz elementy wyprodukowane w technologii druku 3D.
Puchowe wnętrze
Jedną z dużych innowacji, które znajdziemy w Eagle Two jest wykorzystanie materiału opracowanego na bazie ptasich piór, we współpracy z Instytutem Biopolimerów i Włókien Chemicznych. Dzięki niemu wnętrze samochodu zostało znacząco wygłuszone a także izolowane termicznie przez niepalny puch. Sam surowiec na świecie uznawany jest za jeden z niedocenianych i niewykorzystywanych odpadów produkowanych na masową skalę, samochód jest zatem ekologiczny nie tylko ze względu na zerową emisję spalin.
Udogodnienia dla kierowcy i pasażerów
Kierowcy szukający wygody z pewnością docenią zaprojektowany i zaprogramowany przez studentów komputer pokładowy. Jest to 10-cio calowy dotykowy ekran, dzięki któremu nie tylko wyszukamy najlepszą możliwą trasę przy użyciu nawigacji GPS, ale także zapoznamy użytkownika z obecnymi parametrami samochodu, takimi jak zasięg, ilość energii generowanej z paneli fotowoltaicznych czy temperatura silników. Co więcej, Eagle Two może korzystać z dostępnych już stacji ładowania dla zwykłych samochodów elektrycznych, dzięki zamontowanemu złączu typu 2 (Menekes). Samochód wyposażony jest także w oczekiwane w naszych czasach udogodnienia, jak system audio w desce rozdzielczej, który zagra naszą ulubioną muzykę z portalu Spotify, ładowarkę USB czy WiFi. Dodatkowo bagażnik otwierany jest na RFID (Radio-frequency identification), a zamontowana w aucie kamera cofania pomaga w wygodnej obsłudze pojazdu oraz poprawia bezpieczeństwo w trakcie poruszania się, zmniejszając obszar niewidoczny dla kierowcy.
Aby zmniejszyć opory ruchu, Lodz Solar Team nie tylko zaprojektował aerodynamiczny kształt karoserii, ale także korzysta z nowoczesnych, dedykowanych opon Bridgestone Ecopia with ologic, zaprojektowanych specjalnie do pojazdów zasilanych energią słoneczną.
- Dzięki inicjatywom ekologicznym Bridgestone wspiera młodych inżynierów z całego świata uczestniczących w wyścigu BWSC w ich dążeniach do kształtowania nowoczesnych technologii” – mówi Przemysław Trzaskowski, Regional PR & Communications Manager w Bridgestone East Europe.
Wyścigi samochodów napędzanych energią słoneczną nie są dla zespołu nowością. Eagle Two to drugi model wykonany przez studentów. Mają za sobą debiut w Australii, start w Republice Południowej Afryki, a na swoim koncie wiele statuetek, m.in. Safety Award za najbezpieczniejszą konstrukcję. W ubiegłym roku (2018), zespół zdobył tytuł Mistrza Świata w wyścigu iLumen European Solar Challenge w kategorii Cruiser podczas 24-godzinnego wyścigu na Torze Formuły 1.
- Jak dodaje kierownik projektu - Piotr Krawiranda: - Lodz Solar Team to przede wszystkim zespół młodych, utalentowanych inżynierów z ogromną pasją do motoryzacji i ekotechnologii. Głęboko wierzymy, że rewolucja elektromobilności jest na wyciągnięcie naszych rąk i razem tworzymy lepszą przyszłość! -
Drużyna nie zwalnia tempa i w tym roku wystartuje w największym wyścigu dla samochodów elektrycznych napędzanych energią słoneczną - Bridgestone World Solar Challenge. To wyścig, który od 32-óch lat odbywa się w Australii. Do tej pory, wzięło w nim udział 465 drużyn czyli ponad 10 tysięcy uczestników, którzy co dwa lata do pokonania mają dystans między Darwin i Adelaide równy 3 tysiące kilometrów.
- Drużyna na pewno zgodzi się ze słowami Rachel Kramer, przewodniczącej zespołu Uniwersytetu w Michigan - Robimy o wiele więcej niż budowanie samochodów, my budujemy charakter, budujemy kariery, budujemy możliwości. -
- - Zespół Lodz Solar Team z całą pewnością już nie raz pokazał światu swój charakter. Dzięki ogromnej ambicji, kreatywnym pomysłom i najnowocześniejszym technologiom, daje nadzieję na dynamiczny rozwój polskiego rynku elektromobilności. Pozostaje nam trzymać kciuki za ich tegoroczne zwycięstwo – dodaje prof. dr hab. inż. Sławomir Wiak, Rektor Politechniki Łódzkiej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.