Jak działa odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) nie rejestruje kierowców w jednym punkcie, jak klasyczny fotoradar. System mierzy średnią prędkość całego przejazdu. Kamery ustawione na początku i na końcu odcinka sprawdzają czas przejazdu oraz numery rejestracyjne pojazdów. Jeśli średnia zostanie przekroczona, kierowca otrzyma mandat.
W przeciwieństwie do fotoradarów, OPP działa bez błysku lampy i bez jednego „pstryknięcia”. Jedyną zapowiedzią dla kierowców jest znak D-51a - „Automatyczna kontrola średniej prędkości” umieszczony przed początkiem pomiaru. Zakończenie odcinka wskazuje znak D-51b. Kierowca, który przeoczy oznakowanie, może nawet nie zorientować się, że jest monitorowany - do czasu otrzymania ewentualnego mandatu.
Gdzie już mierzą?
Systemy OPP funkcjonują w Polsce od 2015 roku. Do tej pory w województwie łódzkim działało osiem takich odcinków. Chocianowicka jest dziewiątym.
Tu już obowiązuje pomiar średniej prędkości:
-
Złota, gm. Głuchów (DK72) - 3 km/50 km/h
Bychlew, gm. Pabianice (DK485) - 2 km/50 km/h
Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74) - 4 km/50 km/h
Tomaszów Mazowiecki (DK48) - 2 km/50 km/h
Siemionki, gm. Lubień Kujawski (A1) - 14 km/140 km/h (osobowe) / 80 km/h (ciężarówki)
Dobroń–Petrykozy (S14) - 5 km/120 km/h
Kluki (DK74) - 1,5 km/50 km/h
Mokra Prawa (DK70) - 2,5 km/50 km/h
Kolejne odcinki w planach
Do czerwca 2026 roku w Polsce mają powstać 43 nowe odcinki OPP, a system CANARD będzie kontrolował ponad 670 km dróg. W regionie planowane są trzy następne lokalizacje. Wszystkie na autostradzie A1: między węzłami Kamieńsk-Radomsko, Piotrków Trybunalski-Kamieńsk oraz Kutno-Piątek.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.