Na początku marca 2024 r. największy i najdroższy dworzec w Polsce otrzymał nietypową nagrodę.
Dworzec Łódź Fabryczna z nagrodą od fundacji Warsaw Enterprise Institute
Chodzi oczywiście o Łódź Fabryczną, której budowa kosztowała 1,75 mld zł. Warszawska fundacja za tę inwestycja przyznała nagrodę „za największe marnotrawstwo środków publicznych”. Fundacja Warsaw Enterprise Institute zajmuje się m.in. tworzeniem analiz, raportów oraz statystyk z dziedziny państwa i prawa, bezpieczeństwa i polityki międzynarodowej, gospodarki i demografii.Nagroda od fundacji Warsaw Enterprise Institute dla PKP PLK została wręczona w czwartek 7 marca.
Statuetka dotyczy „zmarnotrawienia” 1,75 mld złotych w ramach powstania nowego dworca Łódź Fabryczna. W uzasadnieniu decyzji poruszono również kwestię budowy CPK – gdy nie uda się jej zakończyć, dworzec Fabryczny, w opinii fundacji, stanie jest pomnikiem bezmyślności.
- Wielkie projekty infrastrukturalne nie są złe z zasady, a na pewno nie może być zarzutem, tylko to, że są wielkie. Wszystko rozbija się o okoliczności. Ważne! Krytyka wykonania tej inwestycji infrastrukturalnej nie jest krytyką inwestycji infrastrukturalnych jako takich. Jest zwróceniem uwagi, że to, co konieczne, należy robić z głową właśnie dlatego, że jest to konieczne. Co więcej, okazuje się, że przyszłość Dworca Łódź Fabryczna zależy dzisiaj od tego, czy uda się zrealizować w pełni projekt CPK. Jeśli nie, pozostanie on pomnikiem bezmyślności
- tłumaczy fundacja w raporcie.
Wskazano trzy zastrzeżenia.
Dlaczego PKP PLK otrzymało nagrodę za zmarnotrawienia 1,75 mld złotych?
Pierwszym z nim jest wyczucie czasu. Podkreślono pustki, które znajdziemy na dworcu oraz ogromne koszty na jego utrzymanie.
- Generuje on koszty utrzymania rocznie na poziomie 14 milionów złotych. Były wicepremier Piotr Gliński na jednej z konferencji prasowej ujawnił, że „ta suma stanowi 90 proc. wydatków kolei na utrzymanie dworców kolejowych”
- brzmi pierwsze zastrzeżenie.
Drugim zastrzeżeniem jest brak terminowości. Przypomniano opóźnienie inwestycji oraz zadano pytanie o słuszność uzależnienia rentowności dworca od budowy tunelu pod Łodzią.
- Miał on zostać oddany do użytku do 2021 r., co oznacza, że całościowo w projekt „wplanowano” cztery lata „manka”. Byłoby to do zaakceptowania, gdyby budowa tunelu nie opóźniała się – a ta dzisiaj w najlepszym razie zostanie zakończona, a tunel oddany z końcem 2024 r. Należy zadać pytanie, czy rozsądne jest uzależnianie rentowności jednej inwestycji od drugiej, gdy możliwe są tak wielkie opóźnienia? Czy podatnicy mają płacić za brak sprawczości inwestycyjnej?
- tłumaczy fundacja drugie zastrzeżenie.
Podium zastrzeżeń zamyka wielkość Łodzi Fabrycznej.
- Dworzec jest prawdziwym gigantem, co rodzi pytanie, czy faktycznie po zakończeniu implementacji CPK będą w stanie wypełnić go nowi pasażerowie
- dodaje fundacja.
O stanowisko w sprawie przyznania tej nagrody dla PKP PLK poprosiliśmy rzecznika prasowego spółki.
PKP PLK komentuje nagrodę "za największe marnotrawstwo publicznych pieniędzy"
W odpowiedzi rzecznik prasowy PKP PLK przypomina, że Łódź Fabryczna to część dużego projektu oraz tłumaczy, czym jest stacja czołowa. Jednocześnie podkreśla, że możliwości zarówno dworca, jak i stacji nie są w pełni wykorzystane.
- Dworzec Łódź Fabryczna to zrealizowana inwestycja stanowiąca część dużego projektu polegającego na budowie nowej linii średnicowej pod Łodzią. Dzisiaj Łódź Fabryczna to stacja czołowa, czyli taka, gdzie pociągi zaczynają lub kończą swój bieg. W obecnej sytuacji, możliwości dworca i stacji nie są w pełni wykorzystane. Ten stan rzeczy zmieni się, kiedy oddane do użytku zostanie podziemne połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec
- mówi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
Rzecznik spółki podkreśla, że PKP PLK przewiduje, że więcej najemców powinno się pojawić po zakończeniu budowy tunelu, gdy Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową.
- Dodatkowym efektem obecnie realizowanego etapu inwestycji będą 3 nowe podziemne przystanki, które ułatwią komunikację mieszkańcom miasta i regionu. PLK SA wychodzą z ofertą najmu do potencjalnych kontrahentów. Przewiduje się, że wykorzystanie lokali wzrośnie w momencie, kiedy Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową
- dodaje rzecznik.
O komentarz w tej sprawie poprosiła również Fundacja Warsaw Enterprise Institute.
Co dalej z terminem ukończenia budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?
Stanowisko spółki PKP PLK jest niezmienne, lecz w odpowiedzi dla portalu TuŁódź.pl brakuje jednej rzeczy – przewidywanych terminów zakończenia budowy tunelu oraz uruchomienia pierwszych pociągów.
- Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.
- brzmiał komentarz od rzecznika PKP PLK dla fundacji WEI, stan na 7 marca 2024 r.
Czy te terminy wciąż są aktualne? Wysłaliśmy w tej sprawie drugie zapytanie. Na odpowiedź czekamy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.