Dotychczasowymi oficjalnymi terminami są czerwiec 2026 jako finał prac i grudzień 2026 rok jako uruchomienie pierwszych pociągów.
Co z nowym terminem finału budowy tunelu pod Łodzią?
O zmianę terminu wykonawca tunelu, czyli Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, poprosił PKP Polskie Linie Kolejowe na początku lutego 2025 r.
- Generalny wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi, PBDiM Mińsk Mazowiecki 5 lutego wystąpił z wnioskiem do zamawiającego PKP PLK o przedłużenie terminu budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy. Powodem są problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony
- poinformował w ostatnich dniach Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy tunelu.
Odpowiedź od PKP PLK jeszcze do wykonawcy nie trafiła, ale rąbka tajemnicy zdradził na konferencji w łódzkim EC1 minister infrastruktury.
- PKP PLK nie widzi uzasadnienia w złożonym harmonogramie, oczekuje innego rodzaju harmonogramu i nie zgadza się na wydłużenie o rok aktualnie obowiązującego harmonogramu zakończenia prac na budowie przy tunelu średnicowym
- poinformował 13 lutego na konferencji w EC1 Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
PKP PLK zapowiada wznowienia pracy tarczy TBM Katarzyna. Na kiedy?
Zapytany o to Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych odpowiada, że decyzja o wydłużeniu prac jeszcze nie zapadła.
- Otrzymaliśmy od wykonawcy, firmy PBDiM nowy harmonogram robót oraz wniosek o wydłużenie terminu zakończeniu inwestycji do 30 czerwca 2027 roku.
- mówi przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych.
I dodaje:
- Postulowane zmiany zapisów umowy są obecnie rozpatrywane przez Polskie Linie Kolejowe. Ze wstępnej analizy wynika, że materiały przekazane przez wykonawcę wraz z propozycją aneksu terminowego nie dowodzą możliwości wydłużenia terminu kontraktu. Wydaje się, że wykonawca będzie zobowiązany do uzupełnienia dokumentacji, aby rzetelnie uzasadnić przedstawione zmiany. Nasze ostateczne stanowisko przekażemy po dogłębnym przeanalizowaniu wniosku. Należy podkreślić, że na podstawie umowy między PLK i PBDiM, zarówno zamawiający (inwestor), jak i wykonawca mogą dochodzić swoich roszczeń.
Pojawił się także nowy termin wznowienia pracy tarczy TBM Katarzyna. Nie marzec, a maj 2025 r.
- Za każdym razem jednak dążymy do tego, żeby spory z wykonawcami rozwiązywać na drodze porozumień i mediacji. Rozmowy mediacyjne prowadzimy również z PBDiM. Zakończenie budowy podziemnego połączenia między Dworcem Fabrycznym a stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zależy od postępów drążenia tunelu dwutorowego przez TBM Katarzynę. Obecnie wykonawca prowadzi prace niezbędne do realizacji przed wznowieniem pracy przez tarczę TBM. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy Katarzyna zacznie znów drążyć w połowie maja 2025 r. Bezwzględnie oczekujemy od wykonawcy dotrzymania deklarowanych terminów
- podkreśla Wilgusiak.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.