Początek 2024 roku to m.in. wyjście tarczy TBM Faustyna na powierzchnię i przeniesienie jej do punktu drążącego kolejny z „mniejszych” tuneli.
2024 na budowie tunelu średnicowego w Łodzi
Kilka miesięcy później, tj. w maju 2024 poinformowano, że na cele inwestycji udało się znaleźć nie tylko dodatkowe fundusze, ale także o gotowości tarczy TBM Katarzyna do dalszego drążenia tunelu w stronę ulicy Legionów. Na konferencji prasowej, która odbyła się na placu budowy tunelu średnicowego podano również nowy termin zakończenia prac – czerwiec 2026 koniec budowy, grudzień 2026 uruchomienie pociągów.Dalsze drążenie tunelu udało się wznowić w czerwcu 2024, a tarcza TBM Katarzyna zaczęła się zbliżać zarówno w stronę ulicy Legionów, jak i dalej ulicy Żeromskiego. Niedługo potem doszło do napotkania przeszkody, co doprowadziło do wstrzymania pracy tarczy.
Budynki przy ulicy Legionów musiały zostać wzmocnione, a dla mieszkańców relokowanych z kamienic na trasie tunelu oznaczało to kolejne tygodnie w hotelach.
Podobne wzmocnienie było konieczne w przypadku kamienic przy al. 1 Maja, przy której, przypomnijmy, na początku września doszło do katastrofy budowlanej. W przypadku kamienicy przy 23 najpierw w jednym z pomieszczeń zapadła się podłoga, następnie runęła ściana od strony podwórka, a następnie budynek stracił także część dachu.
Od tego czasu tj. wrzesień 2024 tarcza TBM Katarzyna wciąż znajduje się pod kamienicą przy al. 1 Maja 23. Lokalizację maszyny można znaleźć na stronie udostępnianej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tarcza TBM Faustyna dotarła do mety, tarcza TBM Katarzyna bez zmian przy al. 1 Maja
Znacznie lepiej niż tarcza TBM Katarzyna poradziła sobie z wydrążeniem tuneli mniejsza maszyna TBM Faustyna. Swoją pracę zakończyła jeszcze w listopadzie 2024 r.
- Wydrążone zostały już wszystkie cztery tunele jednotorowe. Tym samym 29 listopada tarcza TBM Faustyna zakończyła swoją pracę. Wybudowane tunele są obecnie przygotowywane do kolejnych etapów robót
- informuje Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego pod Łodzią.
I dodaje:
- W pierwszej kolejności powstaną betonowe konstrukcje, na których w przyszłości układane będą elementy torowiska. W trzech tunelach to zadanie już wykonano. Natomiast w czwartym tzw. Oś 17 konstrukcja zostanie wykonana, gdy tunel opuści tarcza. Obecnie znajduje się ona w komorze końcowej, gdzie jest rozbierana. Demontowane są także elementy niezbędne do działania tarczy TBM znajdujące się w tunelu.
Jak mówi rzecznik inwestycji, tunel jest większy niż tunele metra warszawskiego aż o trzy metry.
- Przy budowie tunelu wykorzystano 2742 elementy żelbetowych składających się na 457 ringów tj. pierścieni tunelu o średnicy prawie 9 metrów. Jest to tunel o około 3 metry większy niż tunele metra warszawskiego. Usunięto ok. 70 tys. ton gruntu. Ilość ta wystarczyłaby na wybudowanie stoku narciarskiego wysokości 10 piętrowego wieżowca
- dodaje Piotr Grabowski.
Łącznie mniejsza tarcza wydrążyła dokładnie 3230 metrów tunelu.
- TBM Faustyna wydrążyła łącznie 4 tunele: od komory przy ul. Długosza do komory przy ul. Odolanowskiej (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny), od ul. Odolanowskiej do komory przy ul. Skarpowej (850 metrów), od komory przy ul. Żniwnej do komory Koziny (748 metrów) oraz od komory Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (692 metrów). Całkowita długość tuneli to 3230 metry
- wylicza rzecznik.
Trzy, podziemne przystanki kolejowe pod Łodzią - gdzie powstaną?
Przez cały czas w budowie pozostają także podziemne przystanki kolejowe, które powstaną kolejno przy Drewnowskiej (Koziny), parkingu Manufaktury (Polesie) oraz przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z Zieloną (Śródmieście).
- Prace przy ich budowie znajdują się na zaawansowanym etapie, ale zakres obecnie wykonywanych robót jest bardzo zróżnicowany. Gotowe są zewnętrzne ściany obiektów i płyty denne. Trwają m.in. zbrojenia i betonowanie poszczególnych elementów, np. stropów i ścian, schodów, klatek schodowych. Roboty prowadzone są na wszystkich podziemnych piętrach poszczególnych stacji. Na stacji Śródmieście wciąż prowadzone są prace związane z wydobywaniem urobku z wnętrza przyszłej stacji
- mówi o inwestycji Piotr Grabowski.
Najlepiej zaawansowana jest budowa przystanku Łódź Polesie. Dzięki temu też można była przywrócić ruch samochodowy i pieszych po ulicy Ogrodowej, na wysokości parkingu Manufaktury. Powróćmy do drugiej tarczy tj. TBM Katarzyna, która bez zmian znajduje się pod al. 1 Maja 23. Łącznie do wydrążenia ma 2,3 kilometra – do tej pory udało się pokonać 1,3 km.
Kiedy tarcza TBM Katarzyna dotrze do dworca Łódź Fabryczna?
Główny cel to dotarcie do dworca Łódź Fabryczna. Po drodze tarcza będzie musiała jeszcze dotrzeć do skrzyżowania Kościuszki/Zielona, gdzie powstaje przystanek Łódź Śródmieście i potem pod ulicą Piotrkowską.
- Na trasie drążenia tunelu przez TBM Katarzynę znajduje się jeszcze kilkadziesiąt budynków. Są one zabezpieczane z wykorzystaniem iniekcji kompensacyjnej tj. nowoczesnej technologii stosowanej z powodzeniem w wielu krajach europejskich, której celem jest wzmacnianie gruntu, aby stał się on stabilnym podparciem dla budynków znajdujących się w strefie oddziaływania pracy TBM
- dodaje rzecznik.
I podkreśla, że
- Budynki są monitorowane 24 godziny na dobę przy użyciu elektronicznych czujników. Ponadto, w związku z osiadaniem gruntu w rejonie al. 1 Maja przeprowadzone zostaną ponowne analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza TBM drążąc tunel do dworca Łódź Fabryczna. W razie potrzeby zastosowane zostaną dodatkowe środki zabezpieczenia budynków.
Pod tymi budynkami przejdzie wkrótce tarcza drążąca tunel kolejowy pod Łodzią
Pod którymi dokładnie kamienicami przejdzie tarcza TBM Katarzyna i będzie się to wiązało z koniecznością relokacji mieszkańców?
- Na odcinku tunelu od ul. Legionów do przystanku Łódź Śródmieście tymczasowa zmiana miejsca zamieszkania obejmie lokatorów z budynków ul. Próchnika 44, 45, 46, al. 1 Maja 14, 19, 21, 23, ul. Więckowskiego 36, 38, ul. Gdańskiej 40, 42, 44, 45, ul. Wólczańskiej 15, 17, 19, 21, 23
- informowała na początku września 2024 r. portal TuLodz.pl Anna Znajewska-Pawluk, zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pomimo sporych komplikacji, do których doszło w ciągu ostatnich 12 miesięcy wciąż oficjalnym terminem ukończenia prac jest 2026 rok.
- Nadal obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest termin kontraktowy tj. 2026 r. Zmiany w nim mogą nastąpić po odpowiednio udokumentowanym i uzasadnionym roszczeniu wykonawcy, które będzie przedmiotem rozpatrzenia i rekomendacji inżyniera kontraktu
- przekazał na początku listopada 2024 r. Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.