reklama
reklama

Podsumowanie minionego sezonu Łódzkiego Roweru Publicznego. Znamy statystyki z ostatnich miesięcy

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński

Podsumowanie minionego sezonu Łódzkiego Roweru Publicznego. Znamy statystyki z ostatnich miesięcy - Zdjęcie główne

Pusta stacja rowerowa przy ulicy Piotrkowskiej w Łodzi | foto Tomasz Śliwiński

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźNastał grudzień, a to oznacza, że tegoroczny sezon rowerów publicznych dobiegł końca. Ze stacji zniknęły rowery, a my znamy już oficjalne statystyki dotyczącego tego, jak przebiegła miniona edycja. Co mówią liczby?
reklama

Tegoroczny sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpoczął się 2 kwietnia 2024 r. i przyniósł rowerzystom sporo nowości.

Łódzki Rower Publiczny 2024 - podsumowanie sezonu

Przede wszystkim do roli operatora Łódzkiego Roweru Publicznego powróciła firma Nextbike. Na ulice Łodzi wyjechały rowery czwartej generacji z elektrozamkami, a zamiast długich stacji pojawiły się standardowe stojaki.

Dla wielu powrót do korzystania z rowerów publicznych w Łodzi łatwy nie był. Po ostatnich sezonach, gdzie wypożyczenie roweru graniczyło momentami z cudem wielu bezpowrotnie powiedziało sobie „dość”.

Jakie były największe problemy w minionych latach? To przede wszystkim ogromna skala dewastacji i kradzieży publicznych rowerów, zepsute stacje, które często nie chciały „wypiąć” roweru, a także problemy przy korzystaniu z aplikacji.

reklama

Jak w 2024 roku poradził sobie rower publiczny w Łodzi?

Czy miniony sezon przyniósł zmianę w korzystaniu z rowerów publicznych w Łodzi? Przypomnijmy, jeszcze w 2022 roku liczba wypożyczeń Łódzkiego Roweru Publicznego wynosiła 370 tysięcy. Rok później, w 2023 roku spadła ona do 261 tys.

Podczas podsumowania sezonu w 2024 roku możemy mówić o ponad dwukrotnym wzroście liczby wypożyczeń.

- Liczba wypożyczeń w 2024 roku wyniosła 547 831 – to ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Na łódzkich jednośladach użytkownicy spędzili łącznie 8 723 429 minut, co przekłada się na niemal 17 lat ciągłej jazdy. Pod względem liczby wypożyczeń Łódź obecnie trafiła na 4. miejsce w Polsce

reklama

- mówi Marcin Sałański, rzecznik prasowy firmy Nextbike Polska.

Lepsze wyniki w kategorii liczby wypożyczeń rowerów publicznych osiągnęły Warszawa, Wrocław oraz aglomeracja śląska tj. Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Mieszkańcy Łodzi ponad 1000 razy pokonali trasę tegorocznego Tour de Pologne – przejechali łącznie 1 072 497 km. Do rowerów dostęp miało 85 tys. osób z zarejestrowanym kontem ŁRP. 

Najlepiej w zestawieniu miesięcznym pod kątem użytkowania rowerów publicznych wypada lipiec – przez cały miesiąc skorzystało z niego ponad 90 tysięcy razy.

- Najlepszym miesiącem pod względem liczby wypożyczeń był lipiec, kiedy przez 31 dni z rowerów skorzystano 91 998 razy. Przez cały sezon najchętniej był wypożyczany rower o numerze 617656. Skorzystano z niego aż 650 razy! Natomiast najbardziej aktywny użytkownik wypożyczył rower łącznie przez ponad 14 tys. minut

reklama

- podkreśla Sałański, Nextbike Polska.

Na których stacjach roweru publicznego w Łodzi wypożyczaliśmy najczęściej?

TOP5 najpopularniejszych stacji rowerowych w Łodzi są: 

  • Plac Wolności – 19,921
  • Piotrkowska Centrum – 19,880
  • Piotrkowska / Zamenhofa – 13,218
  • Piłsudskiego / Sienkiewicza – 12,289
  • Piotrkowska / Pasaż Rubinsteina – 12,237
Nextbike nie ukrywa, że dla firmy powrót do zarządzania rowerami publicznymi w Łodzi było sporym wyzwaniem.

reklama

- Zmiana operatora Łódzkiego Roweru Publicznego po kilku latach słabszych wyników była dużym wyzwaniem zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i dla nas – nowego operatora

- dodaje Marcin Sałański, rzecznik Nextbike Polska.

Jaka przyszłość czeka Łódzki Rower Publiczny i Rowerowe Łódzkie?

Jak minioną edycję ocenia Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi, który w kwietniu ogłaszał "nowe otwarcie" ŁRP?

- Myślę, że było widać znaczącą poprawę, jeśli chodzi o taki standard obsługi klientów tego systemu, i to też się przekłada na konkretne liczby. Widać, że przed systemem roweru publicznego, także tego w Łodzi, jest duże wyzwanie i obserwujemy, jak to wygląda w innych miastach 

- mówi Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.

Wśród planów na przyszłe edycje roweru publicznego będzie wprowadzenie także rowerów elektrycznych.

- W tym momencie będziemy podejmować decyzję o przedłużeniu tego systemu na kolejny rok w takiej formule jak dzisiaj wygląda, aby przygotować się do postępowania na jeden duży, wspólny system w wymiarze aglomeracyjnym. Nie ukrywam, że rozważamy taki model, w którym dominująca będzie flota rowerów elektrycznych

- dodaje przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.

Od kilku miesięcy trwają także zapowiedzi o połączeniu Łódzkiego Roweru Publicznego z wojewódzkim systemem Rowerowe Łódzkie. Na jakim etapie jest wdrażanie tego pomysłu?

- Nie chciałbym podawać konkretnych dat, bo to zależy od tego, jak dużo podmiotów w Rowerowe Łódzkie podejmie decyzję o kontynuowaniu projektu. Mówimy o prawie 20 gminach, które w tym projekcie uczestniczą i każda z nich musi indywidualnie podjąć decyzję. To jest przestrzeń kilku najbliższych tygodni

- podkreśla Domaszewicz.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama