Proces tworzenia koncepcji CPK przebiega w kilku etapach. Zaprezentowane przed kilkoma dniami wizualizacje są już kolejnym podejściem w procesie wypracowywania ostatecznego kształtu, jaki w przyszłości przybierze Port Lotniczy “Solidarność”.
– Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy „Solidarność” może wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników – powiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK
Tym razem do współpracy zostały wybrane trzy pracownie architektoniczne: Woods Bagot, Populous oraz KPF.
Wszyscy architekci dążyli do jak najbardziej optymalnego połączenia wygody pasażerów oraz funkcjonalności. To na co zwróciły uwagę pracownie to fakt, że CPK to tzw. greenfield, czyli projekt tworzony od podstaw. To daje architektom szerokie możliwości oraz pozwala na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań.
W wizji architektów gigantyczne lotnisko może mieć kształt trójkąta o bursztynowych dachach (KPF). Może być też także lotniskiem – miastem (Populous) lub modułową przestrzenią, którą można zmieniać w zależności od tego jakie rozwiązania technologiczne oferuje inżynieria (Woods Bagot).
– Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Nawiasem mówiąc, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF
- Nasz projekt ma wykraczać poza stworzenie zwykłej „przestrzeni przejściowej”, którą ludzie po prostu przechodzą w drodze do samolotu. Wyobraziliśmy sobie, że pasażer w drodze do bramki będzie czerpał swoistą przyjemność z tego, co widzi wokoło – wyjaśniają z kolei architekci Populousa
– Zależy nam na tym, żeby projekt był wyjątkowy, stymulował zmysły, ale jednocześnie był praktyczny i stawiał na łatwość podróżowania. Wszystko po to, by Port Lotniczy Solidarność stał się miejscem, do którego po prostu chce się wrócić. Coraz więcej podróżujemy, zawodowo i prywatnie, a latanie staje się stylem życia. Lotnisko przyszłości powinno stanowić więc chwilową ucieczkę przed stresem i problemami dnia codziennego. Być nie tylko miejscem oczekiwania na samolot, ale także strefą relaksu – powiedział Cliff Bollmann, dyr. regionalny ds. rozwiązań transportowych Woods Bagot
Centralny Port Komunikacyjny będzie zlokalizowany między Łodzią a Warszawą. Na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowane lotnisko, które w pierwszym etapie będzie obsługiwać ok. 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wchodzą także inwestycje kolejowe. Dzięki nim podróż z Łodzi do Warszawy zajmie 50 minut.
Źródło: TVP INFO
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.