W części pierwszej raportu, która została opublikowana w lipcu tego roku, analitycy skoncentrowali się na okresie budowy CPK. W przypadku portu lotniczego oznacza to czas do końca 2027 r., a dla inwestycji kolejowych - do końca r. 2034. Opublikowana właśnie część druga raportu dotyczy okresu operacyjnego, czyli oddziaływania na gospodarkę funkcjonującej infrastruktury CPK. Analizy objęły lata 2028-2040, czyli 13 lat po zakładanym uruchomieniu: Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowo-drogowym i ponad 500 km z planowanych 1 800 km nowych linii dużych prędkości.
!reklama!
– Ten raport pokazuje, że CPK opłaci się Polsce, Polakom i gospodarce – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK. – Jeśli weźmiemy pod uwagę, że finansowanie budowy portu lotniczego ma się odbywać w znacznej części na zasadach komercyjnych, a inwestycje kolejowe będą współfinansowane z funduszy unijnych, widać czarno na białym, że przygotowania do tej inwestycji powinny być kontynuowane – dodaje.
– CPK to ułatwienie transportowe, nowe miejsca pracy i wpływy podatkowe. Nasza inwestycja przeobrazi całe sektory gospodarki. CPK nie tylko zmieni sposób, w jaki podróżujemy, w jaki prowadzimy inwestycje publiczne, w jaki rozwijamy miasta i w jaki współpracujemy z innymi gospodarkami, jednocześnie będzie znaczącym bodźcem dla Polski i dla regionu – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Jak wyliczają twórcy raportu Kearney, już w 2028 r. Port Solidarność zapewni w gospodarce 238 tys. nowych miejsc pracy. W 2040 r. zatrudnienie związane z lotnictwem wzrośnie do 217 tys. miejsc pracy, podczas gdy segment powiązany z koleją osiągnie pułap 73 tys. nowych etatów. Łącznie daje to w 2040 r. 290 tys. miejsc pracy związanych z CPK.
- W odróżnieniu od etapu budowy CPK, podczas którego poziom oddziaływania na gospodarkę kalkulowaliśmy na podstawie nakładów inwestycyjnych, po planowanym na 2027 r. otwarciu portu lotniczego korzyści ekonomiczne będą uzależnione w dużej mierze od obsługiwanej liczby pasażerów i ilości towarów – mówi Tomasz Szykulski, senior consultant firmy Kearney. – Na wpływ składają się też zarówno ukończone do 2027 r., jak też trwające po tej dacie inwestycje kolejowe oraz infrastruktura drogowa i otoczenie portu – wyjaśnia.
Według wyliczeń firmy Kearney, już w pierwszym roku funkcjonowania nowego lotniska i pierwszego etapu części inwestycji kolejowych – czyli ponad 500 km z 1 800 km planowanych km linii kolejowych – CPK wygeneruje wzrost całkowitej produkcji w Polsce o 71 mld zł. Z kolei wartość dodana brutto, czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych za sprawą CPK zwiększy się w 2028 r. o ponad 50 mld zł.
Podobnie jak w przypadku innych hubów na świecie, od momentu otwarcia większość spośród spodziewanych korzyści CPK będzie stanowił tzw. wpływ katalityczny. Składają się na niego zyski dla gospodarki wynikające m.in. z poprawy dostępności komunikacyjnej kraju i regionu, rozwoju turystyki, wzrostu mobilności mieszkańców, pobudzania innowacji i nowych technologii oraz rozwoju segmentu cargo, przemysłu, biznesu itd.
Jak wynika z prognoz, od 2028 do 2040 r. wzrost łącznej produkcji z tytułu działalności CPK i infrastruktury powiązanej wyniesie łącznie 986 mld zł. Wartość dodana brutto zwiększy się zaś łącznie w okresie prognozy o 780 mld zł.
– Inwestycje zrealizowane w ramach programu CPK pozwolą na wygenerowanie korzyści istotnie przewyższających maksymalny potencjał obecnego Lotniska Chopina, którego główne ograniczenie stanowić będzie przepustowość infrastruktury. W porównaniu z Chopinem dodatkowy efekt z tytułu istnienia CPK w okresie prognozy wyniesie od 26 do 48 mld zł wartości dodanej brutto rocznie oraz 120-173 tys. dodatkowych miejsc pracy – mówi analityk Kearney Tomasz Szykulski.
Podsumowanie raportu Kearney "Centralny Port Komunikacyjny. Analiza wpływu działalności portu oraz otoczenia na gospodarkę w Polsce" >>>
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Źródło: mat. prasowe
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.