Linia kolejowa nr 85 będąca fragmentem tzw. „szprychy” nr 9 – łącząca Warszawę, CPK, Łódź i Sieradz na tym odcinku planowana jest do realizacji w latach 2020-2027. Od dworca Łódź Fabryczna jako wiodący rozpatrywany jest wariant tunelu przebiegający pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu istniejącej linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Lublinek.
!reklama!
- Spółka CPK wsłuchuje się w głosy mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi, którzy w trakcie zakończonych 10 marca br. konsultacji społecznych Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) CPK sprzeciwili się wariantowi północnemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Opowiedzieli się za tzw. starym igrekiem, czyli wariantem południowym, a my do ich wniosków się przychylamy – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Przygotowywana w ramach projektu CPK linia KDP Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław/Poznań ze względu na swój kształt określana jest jako „igrek”. Pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią to 45 minut. Do Portu Lotniczego Solidarność warszawiacy dojadą w kwadrans, a łodzianie w niespełna pół godziny. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia to 1 godz. 55 minut.
- Pracujemy jeszcze nad ostatecznym raportem z konsultacji SSL, a mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego już teraz mogą się przekonać, że poważnie potraktowaliśmy ich postulaty. Zdecydowaliśmy się na zmianę proponowanego wylotu linii po zachodniej stronie Łodzi – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK. - Jednocześnie chcemy jednak zapewnić dostęp do transportu publicznego jak największej liczbie mieszkańców aglomeracji łódzkiej. Nasza linia kolejowa ominie Konstantynów, ale to miasto nie pozostanie bez dostępu do transportu szynowego - zapewnił.
To możliwe, dlatego że w planach jest odbudowa linii tramwajowej 43 łączącej Łódź z Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem, która została zlikwidowana w marcu 2019 r. Łączna wartość tego projektu to ponad 20 mln zł, z czego ponad 15 mln zł zadeklarowały się wyłożyć władze samorządu wojewódzkiego w Łodzi. Dzisiaj swój udział finansowy w tym projekcie zadeklarowała też spółka CPK w ramach puli tzw. inwestycji komplementarnych. Została ona przewidziana w Programie Wieloletnim CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym.
- Dzięki dobrej współpracy Urzędu Marszałkowskiego z rządem udało się pozyskać jeszcze więcej pieniędzy na tę istotną dla mieszkańców aglomeracji inwestycję. To kolejny dowód na to, że współpraca to podstawa skutecznego działania, to warunek konieczny dla realizacji celów. Przywiązuję dużą wagę do inwestycji w linie tramwajowe, w transport zbiorowy. I dzięki współpracy - z rządem, ale i z lokalnymi samorządami, udaje nam się te inwestycje skutecznie realizować – zapowiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.
Dzisiaj mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego mogą korzystać wyłącznie z połączeń drogowych. Dotyczy to także komunikacji z Łodzią, odległą o niecałe 10 km stolicą województwa.
- Celem programu CPK jest walka z wykluczeniem transportowym regionów Polski i miast, do których nie dociera wygodny transport szynowy. Konstantynów Łódzki będzie beneficjentem inwestycji komplementarnych CPK – dodał Mikołaj Wild.
Linia tramwajowa z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego została otwarta w grudniu 1910 r., kiedy to tramwaj GE58 „Berlinka” wyjechał z zajezdni Brus w Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Ponad rok temu linia została zlikwidowana, co było pochodną jej złego stanu technicznego. Dowodem na to, jak ważne było to połączenie dla mieszkańców Konstantynowa, jest ustawiony w centrum miasta pomnik linii 43, a konkretnie zabytkowy wagon 2N2.
Budowa CPK i nowych połączeń kolejowych stworzy w centrum Polski - między Warszawą i Łodzią - obszar o największej dostępności transportowej w kraju. Budowa CPK będzie silnym impulsem wzrostu gospodarczego w regionie. Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury CPK zapewni – w sposób bezpośredni i pośredni – do 150 tys. nowych miejsc pracy. Inwestycje przyczynią się do zbliżenia gospodarczego Łodzi i Warszawy, a w dalszej perspektywie do utworzenia duopolis zamieszkałej przez łącznie 6 mln osób.
Kolej Dużych Prędkości - transmisja z konferencji prasowej
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Źródło: Centralny Port Komunikacyjny
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.